ابتکار عمل صلح افغانستان باید در دست نیروهای افغان باشد

یک کارشناس مسائل افغانستان گفت: جمهوری اسلامی ایران نگاه متفاوتی به مسئله صلح در افغانستان دارد و معتقد است باید ابتکار عمل در مذاکرات در اختیار دولت افغانستان باشد و کشورهای همسایه این کشور ضمن تضمین روند برقراری صلح در این کشور از مذاکرات حمایت کنند.

پیرمحمد ملازهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در مورد دلایل سفر هیئت سیاسی طالبان به تهران اظهار کرد: مذاکرات صلح در دوحه با محوریت آمریکا به بن بست رسیده است؛ زیرا با تغییر دولت در ایالات متحده، تجدید نظری در توافقنامه واشنگتن و طالبان رخ می‌دهد؛ بر این اساس طالبان از تجدید نظر در توافقنامه دوحه نگرانی‌هایی دارد و به همین دلیل هیئت سیاسی آن سعی دارد با کشورهای همسایه افغانستان مذاکراتی را در زمینه برقراری صلح در این کشور مطرح کنند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران نگاه متفاوتی به مسئله صلح در افغانستان دارد و معتقد است باید ابتکار عمل در مذاکرات در اختیار دولت افغانستان باشد و کشورهای همسایه این کشور ضمن تضمین روند برقراری صلح در این کشور از مذاکرات حمایت کنند.

این کارشناس مسائل افغانستان ادامه داد: طالبان امروز به این نتیجه رسیده است که با توجه به تغییر دولت در آمریکا، راهکار زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه ایالات متحده برای برقراری صلح افغانستان مناسب نبوده و بر این اساس با سفر به ایران سعی دارد راهکار صلح تهران را عملیاتی کند.

ملازهی یادآور شد: طالبان در حقیقت دنبال کسب حداکثر قدرت در افغانستان است که این موضوع عملی نیست؛ زیرا با توجه به حضور نیروهای سیاسی متعدد در کابل، در صورتی که طالبان بخواهد به انحصارطلبی‌های خود ادامه دهد غیرِ پشتون‌ها با آنها برخورد خواهند کرد. طالبان در آینده، نگاه خود را تغییر می‌دهد و گروه‌های سیاسی افغانستان را در ترکیب قدرت می‌پذیرد.

وی خاطرنشان کرد: طالبان نگران است که جو بایدن از پاکستان بخواهد حمایت‌ها از این گروه را کاهش دهد؛ به همین دلیل با هوشیاری به کشورهای منطقه‌ای سفر می‌کنند تا مواضع خود را در مذاکرات صلح تقویت کند.

کد خبر 470924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.