برای نمایشگاه صنایع دستی در حد لازم تبلیغات نشد

عضو هیأت مدیره انجمن صنایع دستی استان قزوین گفت: برای نمایشگاه صنایع دستی در حد لازم تبلیغات نشد، به همین دلیل نمایشگاه مجازی صنایع دستی بازخورد خوبی نداشت و متأسفانه تاکنون در آن فروشی نداشته‌ام.‌

خدیجه کارگریان درباره نمایشگاه مجازی صنایع دستی به خبرنگار ایمنا گفت: برخی از هنرمندان پس از شیوع ویروس کرونا ورشکست شدند و کارگاه‌های خود را تعطیل کردند. در این مورد می‌توان گفت علاوه بر مسئولان، خود هنرمندان نیز مقصر هستند چرا که باید شرایط را مدیریت می‌کردند و طبق آن پیش می‌رفتند. برای نمونه کارگاه ما در رشته‌های چرم دوزی و سوزن دوزی فعالیت می‌کند که برای جهیزیه استفاده می‌شود، با تعطیل شدن مراسم‌، فروش ما نیز به مشکل برخورد اما سعی کردیم شرایط را مدیریت کرده و چیزی را تولید کنیم که در دوران کرونا مورد نیاز است. به همین دلیل تولید ماسک‌های سنتی را راه اندازی کردیم که خوشبختانه مورد استقبال قرار گرفت. در نتیجه مجبور به تعطیل کردن کارگاه نشدیم.

عضو هیأت مدیره انجمن صنایع دستی استان قزوین ادامه داد: در حوزه بازاریابی صنایع دستی چالش‌هایی وجود دارد، اگر مسئولان در زمینه بازاریابی، بسته بندی و برند سازی محصولات از هنرمندان حمایت کنند، صنایع دستی استان قزوین این پتانسیل را دارد که پیشرفت بسیار خوبی حتی در حوزه صادرات داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: ایران از نظر تنوع صنایع دستی در بین ۱۰ رتبه نخست جهان قرار دارد، اما باید به این صنایع بها داده شود. بسیاری از صنایع دستی ایران را کسی نمی‌شناسد برای نمونه رشته من سوزن دوزی است، زمانی که نام این رشته هنری آورده می‌شود همه به یاد سوزن دوزی سیستان و بلوچستان می‌افتند این در حالی است که نزدیک به هزار و پانصد گونه سوزن دوزی در ایران داریم که فقط چند نوع از آنها را می‌شناسیم.

کارگریان با بیان اینکه "هنرمندان صنایع دستی مظلومانه کار می‌کنند و صدایشان درنمی‌آید" اضافه کرد: اگر رشته‌های صنایع دستی ایران به کل جهان شناسانده شوند، می‌توان گفت این ظرفیت درآمدی را دارند که از نفت و صادرات نفتی نیز جلو بزند. هنرمندان صنایع دستی در حوزه بازاریابی دچار اشکال هستند اگر مسئولان مربوطه بازاریابی مناسبی برای آنها داشته باشندکمک بسیار خوبی در این حوزه خواهد بود برای مثال می‌توانند تجار صنایع دستی را برای بازدید از نمایشگاه‌های هنرمندان دعوت کنند تا توانایی آنها را ببینند. در شرایط به وجود آمده بیشتر هنرمندان ناامید شده‌اند و چنین کاری در افزایش فروش و امیدوار کردن آنها تأثیرگذار خواهد بود.

عضو هیأت مدیره انجمن صنایع دستی استان قزوین با اشاره به نمایشگاه مجازی صنایع دستی، می‌گوید: نمایشگاه‌هایی که پیش از کرونا برگزار می‌شد به دلیل حضوری بودن بسیار خوب بود. چرا که صنعتگران با مخاطبان خود رو در رو بودند، سلیقه آنها را می‌دیدند، انتقادات و نظرات آنها را می‌شنیدند و فروش خوبی داشتند. اما در نمایشگاه مجازی مخاطب صرفاً با یک عکس اثر صنایع دستی رو به رو است و نمی‌تواند اثر را لمس کرده و ماده و جنس آن را از نزدیک ببیند. به همین دلیل به نظرم فروش صنایع دستی در فضای مجازی خیلی جوابگو نیست.

این فعال صنایع دستی در پایان تصریح کرد: با تمام مشکلات موجود برگزاری نمایشگاه مجازی برای صنایع دستی خوب است، اما تبلیغات لازم برای آن انجام نشد. به همین دلیل است که فکر می‌کنم نمایشگاه مجازی صنایع دستی بازخورد خوبی نداشته باشد و متأسفانه تاکنون در آن فروشی نداشته‌ام.‌

کد خبر 470873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.