مغفول ماندن پیشگیری از وقوع جرم در لایحه حمایت از زنان

مغفول ماندن پیشگیری از وقوع جرم در لایحه حمایت از زنان، آلودگی هوا و آثار سوء آن بر سلامت زنان باردار، علمی نبودن حذف غربالگری زنان باردار، کاهش افسردگی زنان با رژیم غذایی حاوی فیبر و آمار زنان معتاد کشور را در بسته خبری زنان ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک حقوقدان و عضو کانون وکلای دادگستری با بیان اینکه همه تمرکز لایحه کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت بر نحوه رسیدگی یا مجازات و شدت آن در هنگام وقوع جرم است، گفت: موضوع پیشگیری از وقوع جرم در لایحه مغفول مانده است.

هوشنگ پوربابایی افزود: ضمانت‌های اجرایی خوبی در لایحه کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت وجود دارد اما باید دید کارایی و قابلیت اجرا هم خواهد داشت.

وی با بیان اینکه نخستین نکته‌ای که در این لایحه مغفول مانده و وجود ندارد، موضوع پیشگیری از وقوع جرم است، خاطرنشان کرد: خلأ پیشگیری از وقوع جرم موضوعی است که در زمان کنونی زنان بی سرپرست، زوجه، دختران و به طور کلی همه بانوان از این مساله رنج می‌برند، زیرا با وقوع جرم دچار آسیب‌های روانی یا جسمی در انواع مختلف آن می‌شوند.

پوربابایی با تاکید بر اینکه در این لایحه معرفی و مشخص کردن نهادی که به فوریت و در صورتی که یک زن تصور کند که ممکن است که آسیب‌هایی به او وارد شود و از مرجعی تقاضای استمداد کند، مفقود است، ادامه داد: همه تمرکز بر این مبنا است که اگر آسیب یا خشونت اعم از فعل یا ترک فعل نسبت به زنان به وجود آمد نحوه رسیدگی یا مجازات و شدت آن چگونه باشد.

وی اضافه کرد: بهتر بود با معرفی و بهره‌گیری از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد یا دستگاه‌های قضائی یا نیروهای انتظامی و امنیتی، آنان را مکلف می‌کردند که در صورتی که شخصی نسبت به قرار گرفتن در موضع بروز خشونت احساس با ظن قوی پیدا کرد، راهکارهای خاصی در جهت پیشگیری از وقوع جرم اعمال کنند.

این وکیل دادگستری گفت: خشونت در این لایحه هر رفتار اعم از فعل یا ترک فعل بر زن که موجب آسیب یا ضرر شود تعریف شده در حالی که این تعریف دارای ابهام است.

وی توضیح داد: در همه مجامع حقوقی هر گونه رفتاری بدون رضایت همسر خشونت تلقی می‌شود، اما آنچه در این لایحه به عنوان خشونت ذکر شده فعلی است که موجب آسیب یا ضرر به طرف مقابل شود و فرد زیان دیده باید در دادگاه ثابت کند که مجرم چه رفتاری با او انجام داده است.

این حقوقدان با بیان اینکه در این لایحه هرگونه آسیب جدی حتی رابطه زناشویی بدون توافق با همسر را هم تحت عنوان خشونت و آسیب جنسی یا جسمی تلقی نکرده است، ادامه داد: مشکل از همین جا شروع می‌شود که قابلیت اثبات خشونت بسیار سخت است، زیرا اغلب موارد خشونت از سوی افراد داخل خانواده انجام شده و اثبات این موضوع سخت می‌شود پس قانونگذار باید راه‌های اثبات این قضیه که آسیب‌های روحی به چه نحوی به زن خشونت دیده وارد شده را پیش بینی می‌کرد.

آلودگی هوا و آثار سوء آن بر سلامت زنان باردار

متخصص و عضو انجمن زنان و مامایی ایران با بیان اینکه آلودگی هوا روی رشد ذهنی، عملکردی و هوشی جنین اثر می‌گذارد، گفت: در واقع می‌توان گفت هوای آلوده علاوه بر زندگی امروز، زندگی آیندگان را هم درگیر خواهد کرد.

سوزان پیروان با تاکید بر اینکه آلودگی هوا و اندازه ذرات معلق در آن بسیار حائز اهمیت هستند و هر چقدر ذرات ریزتر باشند برای مادر باردار و جنین خطر آفرین‌تر خواهد بود، اظهار کرد: این ذرات می‌تواند از سطح جفتی هم رد شوند و نه فقط به مادر باردار بلکه به جنین هم آسیب برسانند.

وی با بیان اینکه در مورد جنین و مادر باردار آنچه بیش از همه مهم است اندازه ذرات آلاینده‌ها است، افزود: مدت زمان قرار گرفتن در معرض این ذرات هم دارای اهمیت است، قرار گرفتن در فضای پر از آلاینده‌های دود سیگار همانند آلودگی هوا زیان بار خواهد بود.

متخصص زنان و مامایی خاطرنشان کرد: برای مادران باردار مهم است که در خانه سیستم تهویه مناسب داشته باشند و هم اینکه کسی در اطراف آنان سیگار نکشد، مطالعات نشان می‌دهد روی جنین اثرات وخیم‌تری دارد و احتمال تولد نوزاد کم وزن و زایمان زودرس را دوچندان می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین احتمال رشد ناقص جنین در رحم مادر بیشتر است و علت این اتفاقات هم اثراتی است که این ذرات ریز آلاینده روی روند خون رسانی به جنین می‌گذارند و به دنبال آن اکسیژن نیز به اندازه کافی به جنین نمی‌رسد.

پیروان با تاکید بر اینکه این آلاینده‌ها همچنین در دیواره عروق ایجاد التهاب می‌کنند، تصریح کرد: با التهاب دیواره عروق، انتقال اکسیژن به خوبی انجام نمی‌شود در نتیجه احتمال سقط جنین بالا می‌رود.

وی گفت: بر اثر آلودگی هوا احتمال اینکه مادر باردار دچار افزایش فشار خون یا مسمومیت حاملگی شود وجود دارد. فراموش نکنیم که اگر مادر بارداری مشکل زمینه‌ای داشته باشد، آلودگی هوا باعث تشدید این مشکل زمینه‌ای می‌شود.

عضو انجمن زنان و مامایی ایران افزود: بدن مادر باردار سالم به خوبی و با رعایت نکات تغذیه‌ای این مواد آلاینده را دفع می‌کند و از نظر وزن‌گیری هم دچار مشکل نمی‌شود، البته نباید فراموش کنیم که زنان باردار برای متابولیسم به اکسیژن کافی نیاز دارند.

وی در خصوص راهکار پیشگیری از رسوخ آثار سوء آلاینده‌ها روی سلامت مادر باردار و جنین، اظهار کرد: مادران تا حد امکان در روزهای آلوده از منزل خارج نشوند، زیرا در شرایط آلودگی هوا به طور قطع هوای داخل خانه بهترین هوا خواهد بود.

پیروان نگهداری و بکارگیری گیاهان مختلف در داخل خانه را بهترین منبع تولید اکسیژن در خانه دانست و تصریح کرد: گیاهانی که برگ‌های سبز سوزنی دارند اکسیژن‌رسانی بیشتری در محیط دارند و در صورت امکان استفاده از دستگاه‌های تصفیه هوا نیز توصیه می‌شود.

پیشنهاد حذف غربالگری زنان باردار را به حساب مجلس نگذارید

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ با بیان این‌که مجلس شورای اسلامی آمادگی پیش‌بینی ردیفی در بودجه برای کاهش هزینه‌های غربالگری زنان باردار را دارد، گفت: پیشنهاد حذف غربالگری را به حساب مجلس شورای اسلامی نگذارید.

رحیم زارع اظهار کرد: همه برای ارتقای سطح سلامت در کشور تلاش می‌کنیم چه در بودجه، چه در هدفمندی یارانه‌ها و حتی در قانون مالیات بر ارزش افزوده که سهم سلامت را بالا می‌بریم تا نسل آینده نسل سلامتی باشند و اگر کسی بخواهد به دنبال حذف غربالگری زنان باردار باشد این یک حرکت غیرکارشناسی خواهد بود و باید به آن پیشنهاد دهنده شک کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر امروز در صنعت هسته‌ای و بخش‌های دیگر حرفی برای گفتن داریم برای این است که حرف‌های ما علمی و متناسب با پیشرفت علم است، ما در عصر پیشرفت تکنولوژی هستیم و این پیشرفت به قدری است که امکان ترسیم منحنی پیشرفت در بعد زمان تقریباً غیرممکن است چطور در چنین عصری این اظهار نظرها مطرح می‌شود.

وی توضیح داد: من از مردم می‌خواهم پیشنهاد حذف غربالگری زنان باردار را به حساب مجلس شورای اسلامی نگذارند، ظاهراً این پیشنهاد در کمیسیون ویژه خانواده مطرح است از اعضای این کمیسیون می‌خواهم آن را رد کنند، چرا که اگر چنین پیشنهادی به تصویب برسد به معنی مبارزه با علم است و ما دیگر نباید ادعای علمی بودن کنیم.

زارع خاطرنشان کرد: نمی‌خواهیم جمعیت ناقصی داشته باشیم که هزینه‌ای چند برابر یک فرد سالم داشته باشد و فردی که متولد می‌شود عذاب بکشد، غربالگری لازم است و هرچه بتوانیم در حوزه غربالگری بودجه بگذاریم و تلاش کنیم کم است، اتفاقاً باید غربالگری اجباری باشد حتی حاضر هستیم به کاهش هزینه‌هایش کمک کنیم، خیلی‌ها مشکل مالی دارند و شاید نتوانند این هزینه را پرداخت کنند.

کاهش افسردگی زنان با رژیم غذایی حاوی فیبر

فیبر بخشی از توصیه‌های معمول در رژیم غذایی سالم است. دلیل آن این است که فیبر از بسیاری جهات ازجمله مدیریت وزن تا کاهش خطر ابتلاء به دیابت، بیماری‌های قلبی و برخی از انواع سرطان برای سلامتی مفید است. نتایج تحقیق جدید نشان می‌دهد که مصرف فیبر ممکن است با کاهش خطر افسردگی به ویژه در زنان قبل از دوره یائسگی مرتبط باشد.

افسردگی یک بیماری شایع و جدی روانی است که نه تنها توانایی فرد در انجام فعالیت‌های روزمره را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بلکه می‌تواند منجر به خودکشی وی شود، تخمین زده شده است که بیش از ۲۶۴ میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به افسردگی هستند که تعداد آن‌ها با گذشت زمان افزایش می‌یابد. این وضعیت تضعیف کننده در زنان بیشتر مشاهده می‌شود و تعدادی نظریه وجود دارد که دلیل این امر را توضیح می‌دهند؛ تغییر در سطح هورمون‌ها در زنان نزدیک به یائسگی با افسردگی ارتباط دارد.

به دلیل پیامدهای جدی و شیوع افسردگی، مطالعات زیادی برای ارزیابی گزینه‌های درمانی فراتر از استفاده از داروهای ضدافسردگی انجام‌ شده است. مداخلات در شیوه زندگی از جمله رژیم غذایی، ورزش و ذهن آگاهی، ممکن است در کاهش خطر ابتلا به افسردگی کمک کند. در این مطالعه جدید بیش از ۵۸۰۰ زن در سنین مختلف شرکت کردند و محققان به طور ویژه سعی کردند رابطه بین مصرف فیبر در رژیم غذایی و افسردگی زنان را در هنگام یائسگی بررسی کنند، فیبرهای غذایی عمدتاً در میوه‌ها، سبزی‌ها، غلات و حبوبات یافت می‌شوند.

مطالعات قبلی به مزایای فیبر در سلامت روان اشاره کرده بودند، اما این اولین مطالعه شناخته‌ شده‌ای است که این مزایا را در زنان قبل از دوره یائسگی و دوران یائسگی مطرح می‌کند، همچنین سنین شرکت‌کنندگان طیف وسیعی را شامل می‌شود و هم شامل زنانی بود که به طور طبیعی یائسه شدند و همچنین کسانی که به دلیل جراحی در این دوره قرار گرفتند.

این مطالعه ارتباط مثبت بین دریافت فیبر غذایی بیشتر و افسردگی کمتر را در زنان قبل از یائسگی را پس از تنظیم سایر متغیرها تأیید کرد، اما تفاوت معنی‌داری در زنان یائسه ثبت نشد. تحقیقات نشان داده است که کاهش استروژن ممکن است در توضیح این که چرا زنان یائسه از افزایش فیبر غذایی سود کافی نمی‌برند، نقش داشته باشد، زیرا استروژن بر تعادل میکروارگانیسم‌های روده در زنان قبل از یائسگی و در دوران یائسگی تأثیر می‌گذارد.

ارتباط بین فیبر غذایی و افسردگی را می‌توان تا حدی با فعل‌ و انفعالات روده و مغز توضیح داد، زیرا این نظریه وجود دارد که تغییرات در ترکیب روده (میکروبیوتا) ممکن است انتقال عصبی را تحت تأثیر قرار دهد. فیبر، غنی شدن و تنوع میکروبیوتای روده را بهبود می‌بخشد. نتایج این تحقیق در مقاله‌ای به نام ارتباط مثبت بین دریافت فیبر در رژیم غذایی و افسردگی در زنان قبل یائسگی، یک نظرسنجی مبتنی بر جمعیت منتشر شده است.

۹ درصد معتادان کشور را زنان تشکیل می‌دهند

فاطمه رضوان مدنی، معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی گفت: ۹ درصد شمار معتادان در کشور را زنان تشکیل می‌دهند. در حال حاضر کل شمار معتادان کشور ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بوده که آمار زنان معتاد از این رقم ۹ درصد است.

وی راه‌اندازی مرکز اقامتی میان مدت ویژه زنان در استان‌های مختلف کشور از جمله ایلام را مهم دانست و گفت: راه‌اندازی مرکز اقامتی میان مدت ویژه زنان در استان‌های مختلف نقش بسزایی در کاهش معتادان زن خواهد داشت.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی خاطرنشان کرد: مشارکت افراد خیر برای احداث این مراکز می‌تواند به راه‌اندازی سریع این مراکز کمک کند.

کد خبر 470852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.