بورس ۵ بهمن؛ راه حل خروج از ضرر

یک کارشناس بازار سرمایه با بررسی روند طی شده در بورس امروز پنجم بهمن ماه، راه حلی برای خروج از ضرر در روزهای اخیر ارائه کرد.

محمد هرورانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بررسی روند طی شده در بورس امروز یکشنبه (پنجم بهمن ماه) اظهار کرد: شاخص کل با یک درصد رشد نسبت به روز گذشته به عدد یک میلیون و ۲۳۴ هزار واحد و ۶۸۲ رسید و شاخص کل هم‌وزن نیز با ۰.۶ درصد افت به پله ۴۳۷ هزار و ۵۷۰ واحد رسید.

وی افزود: خالص ارزش معاملات خرد سهام ۱۸ هزار میلیارد تومان بوده و نسبت به روز گذشته ۸۱ درصد رشد داشته است، بخش عمده این رشد به دلیل عرضه سنگین صفوف خرید در بازار بوده که موجب رشد چشمگیر حجم معاملات به نسبت روزهای گذشته شده است.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: از طرفی امروز شاهد خروج پول ۴۱۶ میلیارد تومانی از بازار سرمایه بودیم و این در حالی بود که پس از چند روز، روز گذشته شاهد ورود پول به بازار بودیم اما امروز در پی خروج‌های سنگین گذشته ۴۱۶ میلیارد تومان پول توسط حقیقی‌ها از بازار سرمایه خارج شد.
هرورانی افزود: بیشترین ورود پول حقیقی در صنایع محصولات شیمیایی، استخراج کانه‌های فلزی و فلزات اساسی و بیشترین ورود پول حقوقی در صنایع، سرمایه‌گذاری‌ها، بیمه و صندوق بازنشستگی و مواد و محصولات دارویی رخ داده و از طرفی سهام شرکت‌های شکبیر، شفن، فجر، فولاد و معادن بیشترین ورود پول حقیقی و شرکت‌های وبهمن، کساوه، پارسان، زاگرس و سشاهد بیشترین ورود پول حقوقی را داشته‌اند.
وی ادامه داد: همانطور که در روزهای گذشته نیز اشاره شد، امروز با عرضه صفوف خرید سهام بزرگ بازار سرمایه شاهد تبدیل صفوف خرید سهام شرکت‌ها به صفوف فروش بودیم و بار دیگر شروع فروش امروز توسط حقوقی‌ها انجام شد و چند روز اخیر نیز هم در نمادهای بنیادی برآیند معاملات حقوقی‌ها فروش بوده است.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: نکته قابل توجه این است که بخشی از این فروش ناشی از نوسان‌گیری افرادی بوده که در روزهای گذشته سهام مختلف را در قیمت‌های پایین خریداری کردند، با وجود آمدن این فشار فروش این افراد نیز سهام خود را برای فروش قرار داده و موجب چند برابر شدن فشار فروش شده‌اند.

دلایل عدم حمایت از بازار

هرورانی افزود: دولت با دو چالش بسیار مهم کسری بودجه و هدایت نقدینگی افسار گسیخته در دست مردم در ماه‌های اخیر رو به رو بود، عملاً با داغ شدن بازار سرمایه و فروش صندوق‌های سرمایه‌گذاری رولتی عملاً بخش عمده‌ای از کسری بودجه دولت تأمین و این نقدینگی به بازار سرمایه هدایت شد.
وی ادامه داد: بعد از انجام اهداف دولت و به ثمر رسیدن هدف‌هایی که برای کسری بودجه وجود داشت، عملاً هیچ حمایتی از بازار سرمایه صورت نگرفت و با خرهای منفی همچون قیمت گذاری‌های دستوری، درگیری بین وزرا و سایر اخبار موجب ریزش شدیدتر بازار شده و با حمایت‌های موقتی و یک‌روزه عملاً بازار سرمایه روز به روز روند رو به پایین‌تری را تجربه کرد.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: یکی دیگر از دلایلی که موجب رکود بازارهای مالی مختلف شده، انتظارات از آینده است، سهامداران باید توجه داشته باشند، با رأی آوردن بایدن، انتظارات تورمی از آینده کاهش یافته و این موضوع باعث راکد شدن بازارهای مختلف همچون مسکن، خودرو و حتی بازار سرمایه شده است.
هرورانی افزود: سهامداران باید با احتیاط بیشتری خرید و فروش کرده و اگر سرمایه‌گذار بلند مدت نیستند به فکر خرید و نگهداری سهام شرکت‌های مختلف نبوده، دست از طمع بردارند و به حد سودها و حد ضررهایشان پایبند باشند.
وی ادامه داد: بهتر است در بازاری که به شدت هیجانات بالا و فشارفروش‌ها و حمایت‌ها مقطعی است، همگام با بازار حرکت کرده و دست به خریدهای احساسی و هیجانی نزنند.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه در نقطه‌ای به تعادل می‌رسد که سهام داران به دید پایداری از نرخ ارز، تورم نرخ‌های جهانی محصولات برسند که عملاً با توجه با غیر قابل پیش‌بینی بودن نرخ‌های جهانی، عامل تورم و نرخ ارز می‌تواند تعیین کننده باشد.
هرورانی افزود: بنابراین توصیه می‌شود سهامداران مجدداً اگر سهمی دارند که هنوز بررسی لازم را روی آن انجام نداده‌اند، در فرصت‌های پیش رو شرکت‌های سبد سهامشان را از نظر بنیادی بودن و گزارشات ۹ ماهه ارائه شده بررسی کنند و در صورت ارزنده بودن با دید بلند مدت سهامداری کنند.
وی ادامه داد: همچنین اگر سهام زیان‌دهی که از تولید و فروش و شرایط بنیادی مناسبی برخوردار نبوده در سبد سهام خود دارند بهتر است در فرصت‌های پیش رو با سهام بنیادی‌تر جابه‌جا کرده و فاکتور هیجان را از معاملاتشان حذف کنند.
کد خبر 470581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.