غربالگری و تشخیص به موقع از  پیشرفت سرطان جلوگیری می‌کند

مسئول ثبت سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: برخی سرطان‌ها قابلیت غربالگری و تشخیص زودهنگام را دارند؛ در سرطان‌های پستان، روده بزرگ، دهانه رحم و سرطان پروستات با غربالگری و تشخیص به موقع می‌توان از پیشرفت آن‌ها جلوگیری کرد.

زهرا روانخواه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به علل بروز سرطان، اظهار کرد: سن بالا، رژیم غذایی نامناسب، بی‌تحرکی، دخانیات و الکل، برخی بیماری‌های عفونی نظیر هپاتیت، آلودگی‌های زیست محیطی از جمله آلودگی هوا و خاک، اضافه وزن و چاقی و ژنتیک از جمله عواملی است که در افزایش خطر ابتلا به سرطان مؤثر است.

وی با توضیح اینکه استان اصفهان از جمله استان‌هایی است که آمار بروز سرطان در آن بالا است، افزود: سرطان پستان، پوست، روده بزرگ، تیروئید و سرطان خون (لوسمی) از جمله شایع‌ترین سرطان‌ها در بین زنان استان و سرطان پوست، پروستات، روده بزرگ، مثانه و سرطان خون شایع‌ترین سرطان بین مردان استان است.

مسئول ثبت سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه داشتن سبک زندگی سالم می‌تواند از بروز سرطان جلوگیری کند، خاطرنشان کرد: داشتن رژیم غذایی سالم، فعالیت بدنی، وزن مناسب، پرهیز از مصرف سیگار و دخانیات و الکل، اجتناب از آلاینده‌های محیطی و حفظ محیط زیست سالم از جمله عواملی است که اگر رعایت شوند، احتمال بروز سرطان کاهش خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه توجه به علائم هشدار دهنده سرطان‌ها در تشخیص به موقع و درمان مؤثر آن‌ها نقش بسیار مهمی دارد، افزود: از جمله علائم هشدار دهنده سرطان‌ها می‌توان به وجود توده غیرطبیعی در هر قسمت از بدن، تغییرات در عادات اجابت مزاج مانند اسهال و یبوست بدون دلیل، خونریزی غیرطبیعی در بینی، مدفوع، ادرار و واژن، کاهش وزن بدون دلیل، تغییر در شکل و رنگ خال‌های پوستی اشاره کرد.

روانخواه تصریح کرد: اشکال در بلع مایعات یا غذا، تنگی نفس یا سرفه طولانی، خشونت صدا، تب به دلایل نامعلوم و زخم‌هایی که دیر بهبود می‌یابند از جمله علائمی است که در انواع سرطان بروز می‌کند، برخی از سرطان‌ها قابلیت غربالگری و تشخیص زودهنگام را دارند؛ در سرطان‌های پستان، روده بزرگ، دهانه رحم و سرطان پروستات با غربالگری و تشخیص به موقع می‌توان از پیشرفت آن‌ها جلوگیری کرد.

وی با توضیح اینکه برخی سرطان‌ها قابلیت تشخیص زودهنگام ندارند، اضافه کرد: توجه به علائم هشداردهنده اولیه در تشخیص سرطان بسیار مهم است، چرا که در تشخیص به موقع و درمان سرطان‌ها مؤثر است و اگر فردی دیر متوجه بیماری سرطان شود، ممکن است روش‌های درمانی برای وی مؤثر نباشد.

مسئول ثبت سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص شایع‌ترین سرطان‌ها در کشور، افزود: سرطان سینه، پروستات، پوست، روده بزرگ و معده از شایع‌ترین سرطان‌ها در کشور است.

کد خبر 470260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.