پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس به بهره‌برداری رسید

پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس و فاز ۲ پروژه جمع‌آوری گازهای مشعل مناطق نفت خیز جنوب وزارت نفت در استان خوزستان با دستور رییس جمهوری با ارزش سرمایه‌گذاری ۴۵۹۰ میلیون دلار به بهره برداری رسید.

به گزارش ایمنا، پالایشگاه گاز بید بلند خلیج فارس در بهبهان بعد از ۳۶ ماه و با حمایت قاطع دولت عملیات ساخت و تأمین تجهیزات آن انجام شد که امروز پنجشنبه در چهل و دومین برنامه افتتاح جهش تولید به صورت ویدئو کنفرانس با حضور رئیس جمهوری و بیژن زنگنه وزیر نفت افتتاح شد.

راه اندازی این پالایشگاه با هدف افزایش تولید گاز شیرین، کاهش مصرف فرآورده‌های نفتی و جایگزینی آنها با گازهای طبیعی، تولید گازهای پروپان، بوتان و میعانات گازی، صادرات محصولات جانبی، تأمین گاز شهری، تأمین اتان مورد نیاز واحدهای پتروشیمی و ایجاد اشتغال در منطقه صورت می‌گیرد.

پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس، ظرفیت فرآورش روزانه بیش از ۵۶ میلیون مترمکعب گازهای همراه نفت را دارد، به‌طوری که سالانه ۱۳.۵ میلیون تن گاز ترش از ان‌جی‌ال ۹۰۰ و ۱۰۰۰ و ۲.۲۵ میلیون تن گاز شیرین از ان‌جی‌ال ۱۲۰۰ و ۱۳۰۰ دریافت خواهد کرد و در صورتی که این مجتمع با ظرفیت کامل فعالیت کند، سالانه ۷۰۰ میلیون دلار برای کشور درآمدزایی خواهد داشت.

این پالایشگاه سالانه ۱۰.۴ میلیون تن متان، ۱.۵ میلیون تن اتان، یک میلیون تن پروپان، ۰.۵ میلیون تن بوتان، ۰.۶ میلیون تن میعانات گازی، ۰.۹ میلیون تن گاز اسیدی تولید خواهد کرد.

متان تولیدی به شبکه سراسری گاز تزریق می‌شود و اتان نیز خوراک پتروشیمی گچساران خواهد بود که تأمین‌کننده خوراک صنایع پتروشیمی مسیر خط لوله اتیلن دنا است و مازاد آن به‌منظور تأمین خوراک برخی از مجتمع‌های پتروشیمی به منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر انتقال داده خواهد شد، اما با توجه به اینکه پتروشیمی گچساران هنوز آماده نیست، کل اتان تولیدی به منطقه ویژه منتقل می‌شود و بحث کمبود خوراک این منطقه تا زمانی که ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ وارد سرویس شود برطرف می‌شود. محصولات پروپان و بوتان نیز به‌منظور انجام صادرات به اسکله ماهشهر منتقل می‌شوند.

۸۵ درصد از خوراک پالایشگاه بیدبلند خلیج‌فارس گاز ترش است. با استحصال و فرآورش گاز ترش، گاز اسیدی از آن جدا می‌شود که گوگرد را باید از آن جدا کرد. بیش از ۶۵ میلیون یورو به این منظور هزینه شده است که این گاز اسیدی را دوباره تا حدی شیرین و به ایستگاه‌های تقویت گاز آغاجری برای تزریق به چاه‌های نفت ارسال کند.

از مجموع سرمایه‌گذاری که در این پروژه از پیمانکاران، سازندگان، مشاوران، تأمین تجهیزات و همه عوامل اجرایی در این پروژه به‌کار گرفته شده بیش از ۶۵ درصد سهم ساخت داخل است. این پروژه ملی، در دوران ساخت و اجرا برای بیش از ۱۵ هزار نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال‌زایی کرده است و پس از بهره‌برداری هم حدود یک هزار نفر در مجموعه مشغول به‌کار خواهند بود که بیش از ۷۵ درصد از مجموع این یک هزار نفر از نیروهای بومی استان خوزستان به‌ویژه شهرستان بهبهان هستند. نکته حائز اهمیت در اجرای این پروژه، ۶۳ میلیون نفر کارکرد بدون حادثه منجر به فوت است که از رکوردهای بسیار خوب این مجموعه است.

این پروژه در زمینی به مساحت ۲۴۴ هکتار پالایشگاه در بهبهان و ۶۰ هکتار تأسیسات ذخیره سازی در ماهشهر است. پالایشگاه بیدبلند با تأمین سرمایه از سوی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس به عنوان سهامدار اصلی و صندوق توسعه ملی و از طریق سندیکای بانک‌های سپه، ملت، تجارت، صنعت و معدن با عاملیت بانک سپه احداث شده است.

ظرفیت تولید این پالایشگاه ۱۴ میلیون مترمکعب در روز و حجم سرمایه گذاری در این پروژه ۳۴۰۰ میلیون دلار است.

همچنین در ادامه اجرای فاز ۲ پروژه جمع‌آوری گازهای مشعل مناطق نفت‌خیز جنوب نیز با سرمایه گذاری ۱.۲ میلیارد دلار در حال اجرا است، گزارش خواهد شد.

قرارداد طرح توسعه‌ای جمع‌آوری گازهای مشعل در شرق کارون به مبلغ ۱.۲ میلیارد دلار بین هلدینگ خلیج فارس و شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در سال ۹۷ امضا شد که اجرای این طرح از سوی بیدبلند خلیج فارس ضمن اینکه به خاموش کردن مشعل‌های منطقه کمک می‌کند، خوراک این پالایشگاه را هم تثبیت می‌کند و افزایش می‌دهد. واحد شیرین‌سازی میعانات گازی یا همان پنتان‌پلاس نیز طرح توسعه دیگر این مجموعه به نام واحد PDH است که میعانات گازی تولیدی مجتمع را به‌عنوان خوراک پالایشگاه‌ها برای تولید بنزین و گازوئیل با کیفیت استحصال می‌کند.

منبع: ایرنا

کد خبر 469920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.