شهروندان برای حل مشکل آلودگی هوا به میدان بیایند

در دنیای پرتکاپوی امروز و در میانه بروز رخدادهای ناشی از تحمیل فعالیت‌های انسانی؛ مناسبت‌های محیط زیستی فرصتی است برای اندیشیدن به آنچه در لوای زندگی مدرن و صنعتی بر کره زمین تحمیل می‌کنیم.

به گزارش ایمنا، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل محیط زیست استان اصفهان، فیروزه سعادتی رئیس اداره آموزش و مشارکت‌های مردمی حفاظت محیط زیست در یادداشتی نوشت: هفته هوای پاک همه ساله به عنوان یک مناسبت ملی محملی است جهت بررسی عملکرد تلاش جمعی برای حفظ حقوق شهروندی در حوزه محیط زیست و سلامت؛ حقوقی که به طور حتم می‌تواند در پرتو مشارکت همگانی کفه ترازوی سوداگری‌های بی‌وقفه به نام توسعه را سبک‌تر کند و توسعه پایدار در ابعاد مختلف را رقم زند.

در این میان شعار گونه‌های محیط زیستی به مناسبت‌های مختلف بیش از آنکه عمل‌گرایی محیط زیستی را منتج شود. برانگیختگی افکار و انگیزه بخشی برای ایجاد عزم عمومی جهت مطالبه‌گری را سبب می‌گردد. شعارها و مناسبت‌های نمادین در حقیقت می‌تواند بستری را فراهم سازد تا مقوله تلاش برای کاهش معضلات محیط زیستی را به یک مسئولیت اجتماعی تبدیل کند.

به حتم در این روزهای خاکستری که اکثر کلان شهرها به ویژه شهرهای صنعتی با پدیده وارونگی دما، انباشت آلاینده‌ها تا مرز هشدار و خطر در شاخص کیفیت هوا روبرو هستند شناخت مسئولیت اجتماعی شهروندان در این زمینه بیش از پیش مهم و اثرگذار است.

در فراز و نشیب تضاد افکار و اختلافاتی که بی شک از دیدگاه جامعه مدنی بر سر متهم ردیف اول معضل آلودگی هوا وجود دارد آنچه قویاً جلوه‌گر است ابهام افکار عمومی در تشخیص علت و منشأ حقیقی آلودگی هواست. ابهامی که تنها وقتی می‌تواند کمرنگ شود که نهادهای دولتی و غیردولتی در تصمیم سازی و سیاست گذاری‌های خرد و کلان همگام و همسو عمل کنند.

بی شک در دنیای شتابان صنعتی امروز و با رشد فزاینده گردش اطلاعات و اخبار در فضای مجازی و پیرو آن افزایش حساسیت در جامعه شاید برترین و تنها راه حل موجود مشارکت مردم در کل فرآیند از مرحله بروز بحران تا اتخاذ راه حل‌های کاهش مقطعی و بلند مدت می‌باشد.

مشارکت مردمی فقط یک راهکار نیست، یک راهبرد و استراتژی کلان برای حل بحران‌های پیچیده زیست محیطی در تمام کشورهای پیشرو در این زمینه است. جهت دهی و توانمند سازی گروه‌های مردمی با استفاده از نردبان خلاق مشارکت شامل متخصصان، فعالان مدنی و عوام می‌تواند مسیر استراتژی کلان دولت و مردم را به نفع محیط زیست سالم پیش ببرد.

همان چالش اساسی که امروزه در کشور ما علت اصلی پیچیدگی بحران‌های محیط زیستی و گاهی شکست آمال‌های محیط زیستی به نفع توسعه ناپایدار است. توسعه‌ای نا متوازن که تا وقتی پرقدرت و گاهی با نادیده انگاشتن قوانین توسعه بر تارک سلامت و محیط زیست می‌تازد صحبت از بهبود شرایط فعلی سخنی گزافه است.

اگر بخواهیم شعار گونه‌ها و آمال گرایی‌های هفته هوای پاک هر سال را به عمل‌گرایی تبدیل کنیم چاره‌ای نداریم جز آنکه مطالبه‌گری عمومی را به مشارکت مردمی و سپس مشارکت مردمی را به راهبرد عمومی برای حل بحران آلودگی هوا مبدل کنیم. "

کد خبر 469716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.