مجسمه پرویز تناولی به دروازه دولت بازگشت

قسمت سرو میانی مجسمه «تقدیس» ساخته استاد پرویز تناولی پس از یکسال دوری به جای خود در دروازه دولت اصفهان بازگشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نزدیک یکسال از روزی که قسمت میانی مجسمه «تقدیس» به سرقت رفت می‌گذرد. روزی که مردم در دروازه دولت اصفهان و در جوار ساختمان مرکزی شهرداری جای خالی یادگار استاد پرویز تناولی را احساس کردند. اما «تقدیس» زیاد دور نشد و تنها پس از چند ساعت کشف و تحویل شهرداری داده شد. از آن زمان عملیات مرمت بر روی این مجسمه انجام شد و در نهایت روزهای گذشته سرو میانی این مجسمه به جای خود بازگشت. البته در حال حاضر این مجسمه حفاظی سفید رنگ دورتادور خود می‌بیند که حفاظی موقتی است و به زودی برداشته خواهد شد.

مسیح احمدی، نماینده پرویز تناولی در اصفهان و یکی از مرمت‌گران این مجسمه درباره نصب اثر «تقدیس» که تناولی به یاد مادر خود ساخته و در دهه گذشته شهرداری اصفهان آن را خریداری کرد، به خبرنگار ایمنا گفت: به علت سردی هوا پروژه نصب سرو میانی این تندیس کُند پیش رفت و تا اواخر دی‌ماه سال جاری به طول انجامید. سرو میانی را از همان لحظه تحویل به کارگاه مرمتی بردیم و مرحله به مرحله کار مرمت با اطلاع و تایید استاد تناولی صورت گرفت.

بیشتر بخوانید:

وی افزود: در بحث مرمت جزئیات بسیاری وجود دارد و ترکیب مواد باید رعایت شود، زیرا در مرمت باید دقیقاً همان مواد و مصالح ساخت استفاده شود. از همین روی تمام مراحل با استاد تناولی هماهنگ شد و هیچ چیز به اثر اضافه یا از آن کم نشد. ضمن اینکه در تمام مراحل مرمت قسمت سرو میانی، بازرسان سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان نیز بر عملیات نظارت داشتند. در نهایت این مجسمه در روزهای گذشته نصب شد و پوشش نهایی بر روی آن قرار گرفت، البته این پوشش موقتی است.

احمدی تصریح کرد: با توجه به اینکه عملیات کف‌سازی و ایجاد فضای سبز در پیرامون محل نصب مجسمه «تقدیس» ادامه دارد، یک حفاظ موقتی نصب شده و دور اثر پوشش داده شده است. این پوشش سفید رنگ موقتی است و بعد از پایان برنامه‌های عمرانی در میدان امام حسین برداشته می‌شود و اثر بدون هیچ حفاظی مقابل دیدگان شهروندان اصفهانی قرار خواهد گرفت.

وی درباره برنامه‌های حفاظتی از این اثر که پیش تر یک بار به سرقت رفته، توضیح داد: برخی شیشه را برای حفاظت از اثر پیشنهاد می‌دهند، اما شیشه نیاز به نگهداری و تمییز کاری مداوم دارد و این اتفاق امکان پذیر نیست؛ به طور کلی هر حفاظی برای اثر آلودگی ایجاد خواهد کرد، به همین دلیل همانند گذشته «تقدیس» بدون هیچ حفاظی سر جای خود قرار می‌گیرد همچنین نورپردازی هم از چند زاویه به اثر انجام می‌شود.

احمدی افزود: به طور کلی موارد حفاظتی اثر با حراست شهرداری است، با این حال برای حفاظت از چنین آثاری باید فرهنگ سازی صورت گیرد، زیرا مجسمه‌های شهری از اهمیت بسیاری برخوردار هستند.

گفتنی است، مسیح احمدی، علی عبدالملکی، اصغر نوری و ابراهیم نوری مرمتگران مجسمه «تقدیس» پرویز تناولی بودند و تندیس تناولی، مدیر موزه تناولی نیز بر اجرای کار نظارت داشته است.

کد خبر 469582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.