بورس ۳۰ دی؛ استعفای قالیباف اصل محرک یا مخرب بازار؟

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: همزمان شدن اعتراضات بسیاری از سرمایه گذاران به وضعیت بازار بورس و تقاضای استیضاح وزیر اقتصاد با مثبت شدن نمادهای بزرگ و صندوق‌های پالایشی یکم، نشان می‌دهد، این موضوع بیشتر از آنکه حرکت خودجوش و اقتصادی مبتنی بر جریان بازار باز باشد، مرحمی بر دردهای سرمایه گذاران است.

محسن رضایی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، درباره رونده طی شده امروز سه شنبه – ۳۰ دی ماه – در بازار سرمایه اظهار کرد: شاخص کل با رشد ۳۵۳ واحدی به عدد یک میلیون و ۱۵۰ هزار و ۶۰۸ واحد رسید و این اتفاق در حالتی رخ داد که شاخص در ابتدای روز با افت بسیار سنگینی مواجه بود اما از میانه‌های بازار شرایط بازار مساعدتر شد و سهم‌های شاخص ساز موجب جبران افت و رسیدن شاخص به محدوده مثبت شد.

وی افزود: شاخص کل هم وزن نیز امروز معادل ۱.۵ درصد افت داشت، با توجه به اتفاقی که امروز افتاد مشخص است بازار ساز اصلی تمایل دارد از نظر روانی شرایط مساعدتری را برای سرمایه گذاران به وجود آورده و با تمرکز بر سهم‌هایی که قدرت بالایی در شاخص سازی دارند، نمای کلی بازار را مثبت و سبز رنگ کند، تا از ترسی که این روزها بر همه سرمایه گذاران سایه افکنده کاسته شده و منجر به خروج سنگین بسیاری از سرمایه‌های بزرگ از بازار نشود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: همچنین امروز رئیس سازمان بورس برای دومین بار استعفای خود را به وزیر اقتصاد ارائه کرد، زمانی که آقای قالیباف اصل به سمت ریاست بورس برگزیده شد، دوره‌های آخر صعود بازار بود و عمدتاً فعالان بازار او را با ریزش‌های بازار به یاد دارند. آنچه برای یک بازار مالی مهم است ثبات و امنیت خاطر سرمایه گذاران است که متأسفانه در چند ماه اخیر در بورس ایران وجود نداشت و عوامل زیادی موجب تحریکات منفی بوده است.

رضایی افزود: مجموعه اتفاقات منفی که افتاد منجر به افت ۴۶ درصدی شاخص بورس ایران شد، که در تاریخ بی سابقه است، امید است در ادامه حرکت فقط و فقط رشدی بوده و منجر به ادامه حضور سرمایه گذاران تازه وارد در بورس باشیم زیرا این حجم از استقبال نسبت به بورس بی سابقه بوده و دستاورد بزرگی است. امید است مسئولان با تصمیمات خود منجر به خروج این حجم از فعال از بازار نشده و موجب شوند بازار بورس ابزار قدرتمندی برای اصلاح ساختار اقتصادی کشور شود.

وی ادامه داد: ارزش بازار امروز به چهار تریلیون و ۵۸۱ هزار میلیارد تومان رسید که از ۲۶ خردادماه سال جاری پایین‌ترین ارزشی است که بازار بورس تجربه کرده است. تعداد معاملات نیز نسبت به روزهای قبل کاهش یافته است. رکود نسبی در بازار حاکم شده که امیدواریم نقطه عطفی برای صعودی شدن بازار باشد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بیشترین ارزش معاملات امروز به ترتیب در گروه خودرو، فلزات اساسی، بانک‌ها، صنعت شیمایی، چند رشته‌ای صنعتی، فرآورده‌های نفتی و مواد دارویی بوده است. همچنین نمادهای فولاد، شستا، کگل، کچاد، خودرو و فخوز، بیشترین تأثیر مثبت را در بازار داشته‌اند.

رضایی افزود: با توجه به اینکه نمادهای بزرگ بازار امروز مثبت عمل کرده‌اند، پیش بینی می‌شود، نمادهای کوچک بازار نیز در صورت ادامه این روند رو به رشد خود بازگردند، این نمادها در هفته‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته بودند، اما اخبار منفی مخابره شده به بازار در هفته‌های اخیر موجب منفی شدن روند این سهم‌ها نیز شد.

وی ادامه داد: بیشترین کاهش ارزش بازار مربوط به نمادهای فارس، نوری، فخوز، پاکشو، مبین، کبیر و خبهمن و بیشترین حجم معاملات مربوط به نماد خساپا، وتجارت، خودرو، وبصادر، خگستر و وپارس بوده، همچنین بیشترین ارزش معاملات نیز مربوط به نمادهای شستا، خساپا، دارایکم، وتجارت، فملی برکت و کمند بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: نکته بسیار مهم این روزها که به سرمایه گذاران خرد امید داده، مثبت شدن نماد دارایکم است که امروز با هفت درصد رشد در قیمت پایانی بعد از مدت‌ها نزول امروز مثبت شده و سهامداران را امیدوار کرد، البته این رشد مثبت پس از حدود ۳۰ درصد افت در روزهای گذشته بوده و تداوم آن شاید به آرامش خاطر سرمایه گذاران کمک کند البته هنوز بسیاری از عملکرد این صندوق‌ها ناراضی هستند.

رضایی افزود: صندوق پالایشی یکم نیز امروز پس از ۲۳ درصد ریزش در چند روز گذشته، امروز با ۶.۱ افزایش در قیمت پایانی، امیدواری سهام داران را بیشتر کرد که البته لازم است این حرکت مثبت برای ایجاد امیدهای بیشتر ادامه داشته باشد.

وی ادامه داد: همزمان شدن اعتراضات بسیاری از سرمایه گذاران به وضعیت بازار بورس و تقاضای استیضاح وزیر اقتصاد با مثبت شدن نمادهای بزرگ و صندوق‌های پالایشی یکم، نشان می‌دهد، این موضوع بیشتر از آنکه حرکت خودجوش و اقتصادی مبتنی بر جریان بازار باز باشد، مرحمی بر دردهای سرمایه گذاران بوده و با توجه به مخاطبان و سرمایه گذاران بسیار زیاد صندوق‌های دارا یکم و پالایش یکم این فرضیه دور از انتظار نیست.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: به هر روی، لازم است این روند ادامه داشته باشد تا سرمایه گذاران آسیب بیشتری نبینند، سرمایه گذاران بزرگترین سرمایه بازار سرمایه بوده و مسئولان باید سرمایه گذاران را ولی نعمت خود بدانند زیرا سرمایه گذاران با سرمایه گذاری و تأمین مالی شرکت‌ها به رشد اقتصاد کمک می‌کنند.

شباهت روند شاخص بورس در سال ۹۲ با ۹۹

رضایی همچنین در مقایسه وضعیت شاخص کل در دوره فعلی، اظهار کرد: ریتم حرکت زمانی و قیمتی شاخص کل در سال ۹۹ و شباهت بسیار زیاد آن با سال ۹۲ موضوع قابل توجهی است.

وی افزود: در سال ۹۹ تا سقف قیمتی که در دو میلیون و ۱۰۳ هزار واحد شاخص کل ایجاد شد، رشدی معادل ۳۱۳ درصد و تا کنون افتی معادل ۴۷ درصد را تجربه کرده‌ایم، حاصل تقسیم آن رشد بر افت اتفاق افتاده معدل ۶.۷ است که شباهت بسیاری با سال ۹۲ دارد، بنابراین از نظر میزان حرکات و افت سال ۹۲ تا اینجای کار تکرار شده است، سرمایه گذاران باید توجه داشته باشند از ابتدای ریزش تا انتهای آن و رشد نسبی، در حدود ۱۱۶ روز معاملاتی طی شده است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در این دوره زمانی افتی در سال ۹۹ معادل ۱۱۰ روز طول کشیده است، چنین هارمونی رفتاری، نشان می‌دهد بازار در دوره فعلی همان رفتارهای سال ۹۲ را تکرار می‌کند و امیدواریم مطابق با همان تکرار، دوره رشدی خوبی را تجربه کنیم.

رضایی افزود: در صورتی که نشانه‌های منفی در حدود سقف قیمت یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مشاهده نشود و شرایط مثبت پایدار باشد انتظار داریم رشد بازار ادامه داشته باشد. اما اگر در این محدوده‌ها شاهد افت بازار باشیم ممکن است بازار بر مدار نزول بازگردد.

کد خبر 469514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.