معماهای مصطفی رحماندوست در این کتاب را حل کنید

انتشارات کانون پرورش فکری گزیده شعر م.مؤید از مجموعه «گزیده شعر ما» و بازچاپ کتابی از مصطفی رحماندوست را منتشر و روانه کتابفروشی‌ها کرد.

به گزارش ایمنا، انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ادامه انتشار مجموعه «گزیده شعر ما» اقدام به انتشار گزیده اشعار محمدحسین مهدوی، معروف به م. مؤید کرده است.

این اثر که برای گروه سنی نوجوان و مخاطبان +۱۵ در نظر گرفته شده، به کوشش فاطمه سالاروند تدوین شده است. کتاب شامل یک مقدمه و در ادامه ارائه گزیده‌ای از اشعار م. مؤید است که در سال‌های گذشته در قالب‌های متنوع سروده است.

در مقدمه این اثر صرفاً به چرایی انتشار مجموعه «گزیده شعر ما» اشاره شده است؛ از این رو جای خالی معرفی شاعر به مخاطب نوجوان امروز که شاید آشنایی کمتری با اهالی فرهنگ و ادب داشته باشد، احساس می‌شود. در بخشی از این مقدمه می‌خوانیم: مجموعه کتاب‌های «شعر ما» بیش و پیش از آنکه حاصل طراحی و برنامه‌ریزی دست‌اندرکاران تولید کتاب‌های ویژه نوجوانان باشد، حاصل «رفتار» نوجوان اهل شعر و کتاب جوان امروز ایرانی است با شعر. شاید همیشه چنین بوده، اما امروزه برای ما بیشتر مشهود است که نوجوان خلاق و صاحب ذوق شعر و شاعری (آنان که استعداد سرودن دارند و آنان که مجموعه شعرها و دیوان‌ها، کتاب‌های بالینی آنهاست) اگر نه بیشتر، دست کم توأمان با آثاری که مشخصاً ذیل عنوان «شعر نوجوان» منتشر می‌شوند، مجموعه آثار غیر دسته‌بندی شده برای طیف سنی خود را نیز می‌خوانند و از آنها لذت می‌برند و این البته امر چندان عجیبی نیست، مگر نه آنکه از گذشته تا به حال نوجوان ایرانی در کتاب‌های درسی خود نیز نمونه‌هایی از آثار شاعران متقدم و معاصر را می‌خوانده است؟

افزون بر این وقتی نوجوان امروز به طور وسیع با تکنولوژی‌های نوظهور به ویژه در عرصه رسانه مرتبط است، قطعاً نمی‌تواند و نباید از جهت دانش و بینش فرهنگی و ادبی دست خالی بماند و طبیعی است که به فراخ‌تر کردن میدان مطالعاتی‌اش همت بگمارد....

در بخش‌هایی از یک مثنوی بلند در این کتاب می‌خوانیم:

از تو مهتاب سیراب گشته
تاب دیده ز تو ناب گشته

چشم تو مدّ خیزاب درد است
هرکه از آن گذر کرد مرد است

ای که از لاله‌سانان عیارت
با چنین غم نشینی چه کارت

مهری و سایه‌ات گسترش‌دار
بی‌تو هر مهرگونی نگونسار

روشنای شبانگاه بی ماه
ناگهانیّ لبخند ناگاه

این تویی آن تویی این و آنم
آتش‌افروز قلب و زبانم...

انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همچنین چاپ جدیدی از کتاب مصطفی رحماندوست با عنوان «اون چیه که، اون کیه که» را روانه بازار نشر کرد. این اثر که برای پنجمین‌بار بازچاپ شده، مجموعه‌ای از چیستان‌های شیرین و خواندنی است که به زبان شعر برای کودکان هفت سال به بالا (نوخوان) سروده شده است.

کتاب شعرِ «اون چیه که، اون کیه که» که برای اولین‌بار در سال ۱۳۸۶ از سوی کانون به چاپ رسیده، با تصویرگری علی خدایی آراسته شده است.

کد خبر 469458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.