اقدامی برای مقابله با استفاده از مازوت در نیروگاه شازند نمی‌شود

رئیس شورای اسلامی شهر اراک گفت: طبق نظر کارشناسان کیفیت سوخت مازوت مورد استفاده در نیروگاه شازند بدتر از سال‌های گذشته است

به گزارش خبرنگار ایمنا، مرتضی سورانه در صحن علنی شورای شهر اراک ضمن گرامی داشت روز ملی هوای پاک اظهار کرد: در هفته‌های گذشته هوای شهر اراک به دلیل مصرف بیش از حد مجاز سوخت مازوت در نیروگاه حرارتی شازند، بسیار آلوده شده و همین موضوع اعتراضات فراوانی را از سوی مردم و فعالان اجتماعی به دنبال داشته که تا به این لحظه پاسخ مناسبی درباره دلایل بروز آلودگی از طرف مسئولان مربوطه به شهروندان داده نشده است.

وی ادامه داد: مسئولان ذی‌ربط به جای پاسخگو بودن به مردم با بیان توجیهات غیر اصولی سعی دارند دلایل بروز آلودگی هوا را به کنبود بارش‌های زمستانه و همچنین وارونگی هوا مرتبط کنند که از نظر بنده این دلایل کافی نیست و تنها عامل آلودگی به حساب نمی‌آید و نوعی بی اعتنایی به فهم و درک مردم است.

سورانه اضافه کرد: اگر قرار است برای رفع آلودگی هوا منتظر طبیعت باشیم تا به مرور زمان و یا با بارش نزولات آسمانی، آلودگی‌ها رفع شود پس جایگاه تدابیر مدیریتی کجاست؟ چگونه ممکن است سازمان و دستگاه متولی محیط زیست فعال باشد اما برنامه‌ای برای مقابله با آلودگی هوا و حفاظت از سلامت شهروندان نداشته باشد.

رئیس شورای شهر اراک با بیان اینکه طبق نظر کارشناسان کیفیت سوخت مازوت مورد استفاده در نیروگاه شازند بدتر از سال‌های گذشته است، خاطر نشان کرد: حدود چهار سال پیش قانون هوای پاک به تصویب رسید و براساس آن مراکز صنعتی موظف شدند که از سوخت پاک جهت تأمین انرژی مورد نیاز خود استفاده کنند اما امروز علی رغم وجود این قانون، کیفیت سوخت مازوت مورد استفاده در نیروگاه شازند بسیار بدتر شده و کوچک‌ترین اقدامی برای پیش بینی یا مقابله با این عمل انجام نمی‌شود.

سورانه تاکید کرد: اگر تمامی موارد ذکر شده در این قانون رعایت می‌شد دیگر امروز نیازی نبود تا مسئولان؛ مردم را با دلایل غیرکارشناسی توجیه کنند.

وی در پایان خطاب به مسئولان استانی و مدیران ذی‌ربط در حوزه مقابله با آلودگی هوا گفت: از مسئولان ارشد استان مرکزی تقاضا می‌کنم تا به درخواست‌های مردمی در خصوص استفاده نکردن از سوخت مازوت در نیروگاه حرارتی شازند احترام بگذارند و گوش شنوایی برای این درخواست‌ها باشند.

رئیس شورای شهر اراک خاطرنشان کرد: باید در استفاده از سوخت مازوت صرفاً منافع اقتصادی در نظر گرفته نشود و فاکتور سلامت شهروندان و پیشگیری از بیماری‌های مختلف ناشی از آلودگی هوا نیز مدنظر باشد.

کد خبر 469428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.