روش جدید برای انتقال گاز طبیعی به مناطق صعب‌العبور

محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با استفاده از ایستگاه تامین‌کننده گاز طبیعی فشرده، راهکاری برای انتقال این ماده به شهرها و روستاهای کوچک و مناطق صعب‌العبور ارائه کردند.

به گزارش ایمنا و به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری‌، نوید خاصه‌باف، مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان، تولید و تامین مخازن تحت فشار را از زمینه‌های فعالیت این شرکت دانست و گفت: در بعضی از شهرهای کوچک، روستاها و یا مناطق صنعتی به دلیل جمعیت کم، صعب‌العبور بودن یا سایر مشکلات، احداث خطوط انتقال گاز امری بسیار دشوار و هزینه‌بر است.

وی افزود: در روش ایستگاه تامین‌کننده گاز طبیعی فشرده، این ماده حیاتی توسط تریلر حامل مخازن گاز طبیعی فشرده به مناطق فاقد گاز منتقل می‌شود. در این روش برای شهر، روستا یا منطقه صنعتی سرویس‌گیرنده یک شبکه داخلی لوله کشی تعبیه می‌شود که توسط یک پایانه به مخازن گاز طبیعی فشرده متصل است. این مخازن حاوی گاز طبیعی فشرده توسط خودروهایی مستقر در ایستگاه مبدا بارگیری شده و به مناطق مورد نظر ارسال می‌شوند.

خاصه باف ادامه داد: در این روش گاز طبیعی فشرده به وسیله تریلرهای حاوی مخازن مخصوصCNG به مناطق فاقد خط لوله گاز حمل و پس از تقلیل فشار در ایستگاه مقصد به شبکه داخلی گاز آن منطقه متصل می‌شود. اجرای این طرح از ارسال گاز مایع به صورت کپسول برای مصارف خانگی و صنعتی جلوگیری می‌کند که این امر با توجه به کمبود منابع گاز مایع در کشور امری مطلوب به شمار می‌رود.

این فعال دانش‌بنیان تاکید کرد: بسیاری از روستاهای حاشیه جنگل‌ها برای زمستان و مصارف خانگی از سوخت‌های فسیلی مانند نفت و گازوئیل استفاده یا با قطع درختان نیاز خود را رفع می‌کنند. بنابراین استفاده از این روش گازرسانی، فواید زیست‌محیطی نیز به دنبال خواهد داشت.

خاصه‌باف افزود: در این طرح گاز طبیعی در مناطق دارای خط لوله به ایستگاه مادر می‌رود و در آنجا به صورت فشرده در می‌آید. سپس به داخل مخازن موجود بر روی تریلرهای حمل گاز تزریق و ذخیره می‌شود. گاز طبیعی فشرده توسط تریلر به محل مصرف (که فاقد خط لوله گاز است)، انتقال می‌یابد و بعد از کاهش فشار به شبکه توزیع تزریق و به مصرف کننده تحویل داده می‌شود.

کد خبر 469425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.