«شهروند دیپلمات» پلی به سمت خواهرخوانده‌های اصفهان/ روابط بین المللی شهر توسعه می‌یابد

مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان گفت: طرح «شهروند دیپلمات» از کنش‌گران بین‌المللی می‌خواهد به شهر و شهرداری اصفهان برای گسترش ارتباطات بین‌المللی کمک کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان حجتی صبح امروز -سه شنبه ۳۰ دی ماه ۹۹- در جمع خبرنگاران در خصوص طرح «شهروند دیپلمات» اظهار کرد: فراخوان «شهروند دیپلمات» در شهر اعلام شده و از کنش گران بین‌المللی می‌خواهیم به شهر و شهرداری اصفهان برای گسترش ارتباطات بین‌المللی کمک کنند.

وی تصریح کرد: شهروند دیپلمات نوعی دیپلماسی غیررسمی است که در آن به ارتباطات مقامات غیررسمی برای توسعه همکاری‌ها اشاره شده و پلی از سوی اصفهان است به سوی شهرهای خواهرخوانده و سازمان‌های بین‌المللی که اصفهان در آن‌ها عضویت دارد.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان با بیان اینکه ایجاد پل‌های ارتباطی برای رفع مشکلات از جمله وظایف اصلی این اداره کل است، افزود: مهرماه سال ۹۸ در برنامه‌ریزی‌ها به این نتیجه رسیدیم که برای تقویت ارتباطات بین‌المللی شهرداری و ایجاد ارتباط مؤثر با شرکای خارجی باید گام‌های اساسی برداشته شود؛ یکی از این گام‌ها ارتباطات مؤثر با کشورهای خارجی است؛ اصفهان با ۱۳ شهر دنیا خواهرخواندگی رسمی دارد و در ۱۰ مجمع و سازمان بین‌المللی نیز عضو است، اما برای پیمودن مسیر در جهت گسترش ارتباطات با چالش‌هایی روبرو بودیم، زیرا چراغ ارتباط اصفهان با برخی از شهرهای خواهرخوانده کم فروغ شده بود.

حجتی ادامه داد: در آغاز فعالیت با موضوع ویروس کرونا مواجه شدیم و از آن به عنوان فرصتی مناسب استفاده کردیم، چراکه کرونا شهرها را برای انتقال تجربیات و حفاظت از شهروندان کنار هم قرار داد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر گام نخست یعنی ایجاد ارتباطات مؤثر با شهرهای خواهرخوانده برداشته شده است، تأکید کرد: شهرداری ارتباط خوبی با تمام شهرهای خواهرخوانده و سازمان‌های بین‌المللی که عضو آن است، دارد و بزودی با شهر جدید «حیدرآباد» هندوستان خواهرخوانده می‌شود.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان افزود: با توجه به تشدید شرایط کرونایی در هندوستان و ایجاد تغییراتی در شهرداری حیدرآباد امضا قرارداد خواهرخواندگی بین این دو شهر به تأخیر افتاده است، اما به زودی این مهم محقق می‌شود.

وی افزود: با استفاده از روابط بین‌المللی برای تعالی شهر و توسعه اقتصادی و گردشگری در این مسیر می‌توانستیم برنامه‌ریزی متفاوتی داشته باشیم، اما در برنامه‌ریزی‌ها به این نتیجه رسیدیم که اگر ارتباطات منجر به توسعه اقتصادی و فرهنگی شود بهتر است از کنش گرانی که در شهر حضور داشته و توانمندی و ارتباطات بین‌المللی دارند، استفاده کنیم. از این رو طرح شهروند دیپلمات را از تیرماه ۹۹ کلید زدیم و از آن زمان تا آذرماه ۹۹ پروسه همراه سازی را انجام دادیم که یکی از همراهان شهرداری در این راستا وزارت امور خارجه به عنوان متولی ارتباطات خارجی بوده است.

بازرگانان می‌توانند به عنوان شهروند دیپلمات به شهرداری کمک کنند

حجتی با بیان اینکه در سفر سخنگوی وقت وزارت امورخارجه به شهر اصفهان طرح شهروند دیپلمات معرفی و مورد استقبال قرار گرفت، افزود: این طرح در وزارت امورخارجه مراحل لازم را سپری کرد و همکاری و همراهی نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان پشتیبان خوبی برای تحقق آن بوده است.

وی ادامه داد: علاوه بر وزارت امور خارجه، همراهان دیگری بر اساس اهداف طرح داریم که یکی از مهم‌ترین آنها اتاق بازرگانی اصفهان است، زیرا تجار و بازرگانان می‌توانند به عنوان شهروند دیپلمات به شهرداری کمک کنند.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: کنسرسیوم بین دانشگاه‌های اصفهان که مسئولان بین‌الملل دانشگاه‌های اصفهان، علوم پزشکی، صنعتی، هنر و شهرک علمی و تحقیقاتی در آن حضور دارند به طرح شهروند دیپلمات پیوستند که در این راستا اساتید دانشگاه و فعالان علمی از جمله افراد مورد نظر برای طرح به شمار می‌آیند.

حجتی با اشاره به اهداف طرح شهروند دیپلمات گفت: ارتباط مؤثر با شهرهای خواهرخوانده و شناسایی تسهیل گرانی که این ارتباطات را رقم می‌زنند، معرفی ظرفیت‌های بین‌المللی اصفهان، شناسایی تسهیل گران، توسعه همکاری‌های اقتصادی با محوریت بخش خصوصی و کنش‌گران، افزایش تعاملات با دستگاه دیپلماسی کشور و دستگاه‌های استانی، افزایش مشارکت شهروندی (شخصیت‌های حقوقی، نهادهای علمی و مدنی، انجمن‌های دوستی و ظرفیت‌های ورزشی) از جمله اهداف این طرح به شمار می‌آید.

حجتی تصریح کرد: همزمان با انتشار فراخوان طرح شهروند دیپلمات در اصفهان، این طرح به شهرهای خواهرخوانده نیز معرفی شده و به عنوان مثال از شهر سن پترزبورگ طرحی در این راستا ارسال شده است.

وی با بیان اینکه کانال‌های ارتباطی در طرح شهروند دیپلمات، تجار هستند، گفت: همه تجار استان، دانشگاهیان، ورزشکاران، فعالان فرهنگی و رسانه‌ای که در یکی از شهرهای کشورهای دیگر دارای کانال ارتباطی قوی باشند می‌توانند در این طرح مشارکت داشته باشند.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان گفت: شهروندان تسهیلگر می‌توانند با ثبت نام از طریق سایت مورد نظر به نشانی http://intaffairs.isfahan.ir، مشخصات خود را اعلام کنند تا پس از بررسی شرایط ثبت نام کنندگان در کمیته مربوطه در صورتی که شرایط، بسترها و کانال‌های ارتباطی آنها کاربردی و مفید تشخیص داده شود به نشست خواهرخوانده‌ها که نمایندگانی از وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، انجمن‌های دوستی، سازمان‌های مردم نهاد و … نیز حضور دارند، دعوت تا با کنشگری مؤثر و مشخص هر کدام به یک شهروند دیپلمات برای اصفهان تبدیل شوند.

وی اظهار کرد: تاکنون ۲۰۰ نفر در این سایت ثبت نام کرده‌اند و بررسی‌های لازم در این راستا در حال انجام است.

نخستین دستاورد خواهرخواندگی، اعلام دوستی بین مردم دو شهر است

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان با اشاره به نخستین خواهرخواندگی اصفهان با شهر شیان چین گفت: بی شک نخستین دستاورد خواهرخواندگی، اعلام دوستی بین مردم دو شهر است چرا که شهرها در عرصه خدمت رسانی به مردم خود با هم رقیب نیستند گرچه در عرصه بین‌المللی رقیب به شمار می‌آیند.

حجتی ادامه داد: اگر اصفهان به عنوان یکی از ۵۴ مقصد گردشگری دنیا معرفی می‌شود قطعاً ارزش برند سازی دارد و برای رسیدن به اهداف عالی طرح شهروند دیپلمات یک گزینه مطلوب است.

وی با بیان اینکه در طرح شهروند دیپلمات شرکت‌های دانش بنیان و طبقه خلاق جامعه در دانشگاه‌ها می‌توانند از ارتباطات ایجاد شده استفاده کنند، گفت: ظرفیت‌های لازم و زمینه‌های مورد نیاز در این طرح ایجاد شده و به دنبال گام‌های کوچک اما مؤثر برای دستیابی به نتایج مطلوب هستیم.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان با تأکید بر اینکه شهروند دیپلمات را طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران پیش می‌بریم، تصریح کرد: بسته‌های رسانه‌ای خوبی برای معرفی اصفهان شامل کاتالوگ‌ها و بروشورها آماده کرده‌ایم همچنین معرفی صوتی اصفهان به زبان شهرهای خواهرخوانده را انجام خواهیم داد.

وی تأکید کرد: اگر رسانه‌ها در راستای طرح شهروند دیپلمات طرح‌های خلاقانه و مؤثر ارائه کنند شهرداری در تولید محتوا از آنها حمایت خواهد کرد.

حجتی ادامه داد: در شرایط کرونایی شهرداری اصفهان در دو نمایشگاه بین‌المللی که یکی از آنها نمایشگاه واردات چین در شهر شانگهای و دیگری در نمایشگاه «در جستجوی تمدن راه ابریشم» حضور داشت.

شهروند دیپلمات، دیپلماسی شهری اصفهان را متحول می‌کند

وی با بیان اینکه طرح شهروند دیپلمات می‌تواند نقطه تحول در دیپلماسی شهری اصفهان باشد، گفت: در راستای این طرح به مشارکت و جذب سرمایه گذاری در اصفهان و حتی در شهرهای خواهرخوانده می‌اندیشیم. در حال حاضر اصفهان با شهرهای مسلمانی همچون کوالالامپور، لاهور، داکار و بعلبک لبنان خواهر خوانده است بنابراین می‌توانیم از این ظرفیت برای ارتقا روابط استفاده کنیم.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان تصریح کرد: شهرداری اصفهان با شهردار جدید کوالالامپور ارتباط خوبی برقرار کرده و بزودی نشست مجازی شهرداران این دو شهر به درخواست شهرداری کوالالامپور برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه استراتژی شهرداری، افزایش سطح ارتباطات در سطح منطقه است، گفت: هرکجا ارتباطات مشکل داشته باشد، دیپلماسی شهری می‌تواند حتی در صورت وجود مشکل در دیپلماسی رسمی، اهداف خود را به خوبی پیش ببرد.

برگزاری نشست خواهر شهرها با حضور شهروندان تسهیلگر

حجتی با اشاره به انتشارات اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری افزود: دو کتاب به زبان فارسی با عناوین «آداب دیپلماتیک» و «خواهرخوانده ها»، یک کتاب به زبان انگلیسی برای معرفی اصفهان و مجله اکو به زبان انگلیسی از جمله محصولات فرهنگی این اداره کل است که مجله اکو به عنوان مجله مشترک شهرداری اصفهان و اکو در کشورهای عضو این سازمان توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه دیپلماسی شهروندی زیر فصل دیپلماسی غیررسمی محسوب می‌شود، اظهار کرد: باید شهروندان کنشگر و دارای پتانسیل شامل سرمایه گذاران، تجار، بازرگانان، طبقه خلاق، استادان و دانشگاهیان را در آن مشارکت دهیم؛ در آینده نیز نشست خواهر شهرها با دعوت از شهروندان تسهیلگر برای تقویت ارتباطات اصفهان با شهرهای خواهرخوانده برگزار خواهد شد.

وی در خصوص غربالگری شهروند دیپلمات گفت: شهروند دیپلمات‌های متقاضی پس از طی کردن ابعاد داخلی و خارجی مورد بررسی و غربالگری قرار می‌گیرند؛ البته فعالان عرصه بین‌المللی در اصفهان نیز با این طرح همراه خواهند شد و باید طرح شهروند دیپلمات مسیر راه مشخصی داشته باشد؛ با شهر سن پترزبورگ درصدد تهیه نقشه راه همکاری سه ساله هستیم که این موضوع در مرحله بررسی نهایی است.

وی گفت: آنچه شهرداری از اتاق بازرگانی انتظار دارد این است که علاوه بر فعال کردن بازرگانان و تجار در طرح شهروند دیپلمات، اتاق‌های بازرگانی شهرهای خواهرخوانده را نیز با این طرح آشنا کند تا مشارکت خوبی در جامع هدف ایجاد شود، البته یک ماه از انتشار فراخوان شهروند دیپلمات گذشته و امیدواریم مشارکت خوبی در این راستا شاهد باشیم.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان در پاسخ به این سوال که آیا کودکان را می‌توان شهروند دیپلمات کرد؟، گفت: با توجه به اینکه در این طرح افراد باید دارای ظرفیت و توانمندی ارتباطات در سطح بین‌الملل داشته باشند، کودکان دارای چنین ظرفیت‌هایی نیستند و نمی‌توانند در طرح مشارکت داشته باشند، البته سال گذشته در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان داوران کودک بین‌المللی حضور داشتند.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری اصفهان در ۱۰ سازمان و مجمع بین‌المللی از جمله شبکه شهرهای خلاق یونسکو سازمان WEGO، سیتی سنت، مترو پلیس، مجمع شهرداران آسیایی، شهرداران برای صلح، ICCN، اینتا و اتحادیه شهرهای تاریخی جهان عضویت دارد، اما معتقدیم به تعداد دیپلمات‌های شهر، یک شهر بین‌المللی می‌شود که در این راستا باید ظرفیت‌های لازم برای کمک به اعتلای شهر را افزایش دهیم.

کد خبر 469397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.