بورس ۲۹ دی؛ تیر خلاص بازار سرمایه به سهامداران

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: از دست رفتن حمایت‌های اصلی و بلند مدتی عمده سهام فعال در بازار سرمایه از جمله سهام ارائه شده توسط دولت، تیر خلاصی برای سهامداران فعال در بازار سرمایه بوده است.

محمد هرورانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا درباره روند طی شده در بورس امروز دوشنبه - ۲۹ دی ماه - اظهار کرد: شاخص کل با ۳۶ هزار و ۹۱۹ واحد افت به پله یک میلیون و ۱۴۹ هزار و ۷۲۲ واحد رسید و شاخص هم وزن نیز با ۷۹۲۵ واحد ریزش به ۴۳۶ هزار و ۵۷۶ واحد رسید، همچنان ارزش معاملات خرد ۴۸ درصد نسبت به روز گذشته کاهش داشته و شاهد خروج یک هزار و ۴۷۸ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سرمایه بودیم.

وی افزود: امروز نیز همچون روزهای گذشته شاهد ادامه استقبال حقیقی‌ها از اوراق و صندوق‌های درآمد ثابت بودیم و بیشترین ورود پول حقیقی، به نمادهای سنیر، چخزر، وخارزم، وهنر و سپ اتفاق افتاده و در مقابل بیشتریم ورود حقوقی به نمادهای فولاد، شستا، وپارس، وسپهر، زاگرس و فملی بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بیشترین ورود پول حقیقی به صنایع محصولات چوبی و فعالیت‌های هنری بوده و در مقابل بیشترین خروج پول از صنایع فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و فرآورده‌های نفتی بوده‌است.

هرورانی افزود: از اتفاقات مهم بازار امروز می‌توان به رسیدن دلار به کانال ۲۲ هزار تومان و سکه به محدوده ۹ میلیون تومان اشاره کرد. همچنین پس از پالایش یکم نوبت به زیان‌دهی دارا یکم رسید که نمونه‌ای از کارنامه درخشان مدیریت دولت در بازار سرمایه است.

وی ادامه داد: از دست رفتن حمایت‌های اصلی و بلند مدتی عمده سهام فعال در بازار سرمایه از جمله سهام ارائه شده توسط دولت، تیر خلاصی برای سهامداران فعال در بازار سرمایه بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: از دلایل اصلی ریزش این روزهای بازار سرمایه می‌توان به اظهار نظر نهادهای تصمیم‌گیرنده در مورد دلار ۱۵ هزار تومانی اشاره کرد، این فرضیه بیش از آنکه پشتوانه واقعی و بنیادی داشته باشد، بار روانی منفی برای دلار در روزهای اخیر ایجاد کرده است.

هرورانی افزود: این اظهارات در حالتی انجام شده که مجلس دلار را برای دوره آتی ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته است، بنابراین از منظر تحلیلی، از نظر تورمی، ذخایر ارزی و شرایط اقتصادی، دلار ۱۵ هزار تومانی توانایی تحقق و مهم‌تر از آن پایداری در این قیمت‌ها را نداشته و همانند دلار ۴۲۰۰ تومانی عمل می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: پیش بینی می‌شود با رسیدن شاخص به محدوده یک میلیون واحد در روزهای آتی همراه با مخابره گزارشات ۹ ماهه شرکت‌ها بازار سرمایه تغییر روند کوتاه مدتی را تجربه کند و سهامدارانی که تا به امروز موفق به فروش سهام نشده و در زیان هستند، بهتر است صبر کرده و فروش و یا جا به جایی سهام را در برگشت‌های بازار انجام دهند.

هرورانی افزود: به سهامداران توصیه می‌شود اگر قصد سرمایه‌گذاری مجدد در بازار سرمایه دارند و یا قصد کم کردن میانگین سهام خود را دارند بهتر است صبر و حوصله بیشتری داشته باشند، زیرا در بازارهای نزولی امکان دارد سهمی را در حمایتی خریداری کرده و فردای آن روز آن حمایت از بین رفته و ضرر مجددی را تجربه کنند.

وی ادامه داد: بهتر است این روزها احساسات و هیجان را از معاملات فاکتور گرفته و با تحلیل و دلیل دست به خرید و فروش سهام بزنند.

کد خبر 469256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.