سرمایه‌های مردم؛ هزینه کدام ناکارآمدی بورس است؟

تداوم نوسانات بازار بورس در فصل زمستان، موجب ایجاد تردیدهای بیشتر برای آن عده از سرمایه‌گذارانی شده است که متمایل به ورود به این بازار هستند، در حالی‌که عده‌ای از کارشناسان این بازار با نگاهی خوش‌بینانه معتقد به برقراری آرامش در این بازار هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از اواسط مردادماه امسال که به یک باره بورس از اوج به ریزش غیر قابل تصوری رسید؛ به طوری که بسیاری از سرمایه‌گذاران این بازار به‌خصوص تازه‌واردان ترجیح بر خروج نقدینگی باقی مانده خود از این بازار گرفتند.

در میانه این روزهای قرمز بورسی، عده‌ای هم بر این دیدگاه هستند که در این مدت رفتار بازار هیجانی بوده و پس از یک دوره ریزش این بازار در این یکی دو ماه اخیر، روند تقریباً مثبتی را نسبت به قبل گرفته است؛ بسیاری از تحلیلگران بازگشت اعتماد به بورس را دلیل این مسئله می‌دانند؛ برخی نیز رکود بازارهای موازی و عده‌ای دیگر گذشت زمان را عامل تعادل نسبی این بازار به شمار می‌آورند.

ضمن آنکه کارشناسان خبره بورس بر این باورند که با توجه به گزارش‌های مثبت منتشر شده در مورد تولید و فروش شرکت‌ها، ازنظر بنیادی بازار سهام در شرایط قابل قبولی به سر می‌برد.

افق بازار بورس

با وجود آنکه عده‌ای از تحلیلگران این بازار از شرایط ناخوش بورسی و آینده نامعلوم آن سخن می‌گویند، عده‌ای از مسئولان و کارشناسان با تأکید بر صبوری سهامداران، اعتقاد بر بازگشت شرایط مثبت به این بازار دارند.

شهرام معینی، عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه اصفهان در گفت‌و گو با ایمنا اظهار می‌کند: در حال حاضر شرکت‌هایی سودآور با توجه به قیمت افزایی کالاهای پایه‌ای، باوجود نرخ فعلی دلار، شرایط خوبی دارند و البته سودآوری آن‌ها نه مانند گذشته ولی تقریباً بهتر از چند ماه دوران ریزش بورس است.

وی ادامه می‌دهد: اما بحث آن است که فعلاً سرمایه‌گذاری و خرید سهام آن‌ها ریسک است؛ چون با کاهش احتمالی نرخ دلار و بازگشت برجام، قطعاً با توجه به صادراتی بودن این شرکت‌ها، سهام آن‌ها با ریزش مواجه می‌شود و اگر هم توافقاتی انجام نگیرد به هر حال دور جدیدی در این بازار شکل خواهد گرفت.

این استاد دانشگاه اظهار می‌کند: بنابراین آنچه فعلاً بازار بورس در انتظار آن است برجام است و در صورت انجام برجام از سود این چند شرکتی که هم‌اکنون در حال فعالیت نسبتاً خوبی هستند هم کاسته می‌شود؛ هر چند اکنون نیز قیمت‌ها در حدی نیست که با ریزش احتمالی افراد سهامدار دچار زیان قابل‌تأملی شوند.

معینی در رابطه با تأثیر بازارهای موازی بر شرایط بازار بورس می‌گوید: زمانی که بازارهای موازی پررونق باشد مردم به سوی آن‌ها کشش می‌یابند و در زمان رکود آن‌ها نیز اگر فردی متمایل به سرمایه‌گذاری باشد ترجیحاً به‌سوی انتخاب بخش بدون ریسکی مانند بانک می‌رود؛ البته شرط سپرده‌گذاری در بانک و یا هر بازار دیگری، خروج نقدینگی از بازارهای دیگر است که این نیز اقدام دشواری است زیرا معمولاً درزمان خارج کردن سرمایه‌ها بخشی از نقدینگی از دست رفته است.

وی در مورد تأثیر بودجه بر رونق و یا ریزش بورس نیز توضیح می‌دهد: در صورتی که در بودجه سال آینده افزایش حقوق‌ها مقرر شود به دلیل اینکه مردم درآمد بیشتری پیدا می‌کنند امکان دارد بخشی از این درآمدها وارد بازار بورس شده و این بازار رونق گیرد چون رونق بورس وابسته به ورود نقدینگی بیشتر است.

این استاد دانشگاه در رابطه با آینده بازار بورس خاطرنشان می‌کند: در بازار پر ریسکی مانند بورس امکان هر اتفاقی وجود دارد، بنابراین نمی‌توان پیش‌بینی از آینده آن و یا توصیه‌ای نسبت به سرمایه‌گذاری در آن داشت؛ فقط تنها مورد آنکه اگر افرادی متمایل به خرید سهام هستند با متخصصین و مشاوران این بازار مرتبط باشند.

بورس چگونه برمی‌گردد

بر اساس گفته کارشناسان بازار سرمایه در صورتی بورس به مانند نیمه نخست سال برمدار صعود حرکت خواهد کرد که نقدینگی بیشتری وارد بازار شود؛ البته می‌بایست منتظر بود که با توجه به وضعیت فعلی بورس، آیا چنین عملی از سوی سرمایه‌گذاران انجام خواهد شد یا نه. از سوی دیگر به دلیل رشد بیش از اندازه قیمت‌ها در بازار سرمایه، به نظر می‌رسد اگر نقدینگی جدیدی نیز وارد شود، این امر همراه با قدری ریسک خواهد بود.

موضوع قابل تأمل آنکه گفته می‌شود مقصر سیستم تصمیم‌گیری اقتصاد کشور است که اصلاً چنین امکانی را برای سرمایه‌گذارها به وجود می‌آورد که منجر به سقوط بازار می‌شود و بحث دوم نیز ناهماهنگی‌ها و عدم شناخت بازار سرمایه است که این‌ها هم به‌طور ناخواسته سبب می‌شود که بر بازار سرمایه لطمه وارد شود.

مهرداد رحیمی؛، کارشناس بازار سرمایه به خبرنگار ایمنا می‌گوید: با وجود تبلیغات فراوان دولت نسبت به ورود مردم به بازار بورس زمانی که ریزش به وجود آمد نه تنها حمایتی از سپرد گذاران خسارت دیده انجام نداد بلکه توضیح قانع‌کننده‌ای هم برای دلیل ایجاد چنین شرایطی ارائه نداد.

وی می‌افزاید: حال اینکه مقصر اصلی برای ایجاد چنین شرایط چه نهاد یا سازمانی و یا چه افرادی بوده‌اند موارد زیادی وجود دارد، برخی از تازه واردان و رفتارهای ناشیانه نام می‌برند، عده‌ای دیگر حقوقی‌ها را مقصر می‌دانند و در نهایت همه آن‌ها به دولت می‌رسد که در زمانی باعث رونق این بازار شد و پس از آن در برابر سقوط مسئولیتی را قبول نکرد.

این کارشناس بیان می‌کند: در کل مشکل بازار بورس ایران دخالت مستقیم دولت در این بخش است در صورتی که در دیگر بازارهای سرمایه دنیا چنین دخالت‌های مستقیمی از سوی دولت‌ها وجود ندارد و اگر دولت به‌جای چنین اقدامی از کارشناسان قوی کمک می‌گرفت شاید شرایط بسیار بهتر بود.

رحیمی اظهار می‌کند: مورد دیگر که باعث افت این بازار شده است رفتارهای گروهی افراد در این بازار است، به این معنا که اگر عده‌ای اقدام به خرید سهام شرکت خاصی نمودند مابقی نیز به پیروی از آن‌ها چنین می‌کنند که این موضوع به ناآگاهی و بی سوادی بورسی مردم بازمی‌گردد؛ یعنی بدون کمترین اطلاعی از رفتار کل بازار تبعیت می‌کنند و تحت تأثیر تصمیمات و رفتارها دیگران قرار گرفته و از آن‌ها تقلید می‌کنند.

وی خاطرنشان می‌کند: اینکه چگونه می‌توان از این شرایط خارج شد موضوعی است که فعلاً نمی‌توان نظری قاطعانه در مورد آن مطرح کرد فقط آنچه مشخص است رونق بورس به اعتماد مردم و سرازیر شدن نقدینگی به این بخش وابسته است که این مهم نیز نیازمند گذشت مدت زمانی است.

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 468978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.