بورس ۲۷ دی؛ چهارمین خروج پول سنگین حقیقی در تاریخ بازار سرمایه

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: نکته قابل توجه منفی بازار امروز ثبت چهارمین خروج پول سنگین حقیقی در تاریخ بازار سرمایه بود، به طوری که امروز شاهد خروج ۲۵۶۷ میلیارد تومان سرمایه از بازار توسط حقیقی‌ها بودیم.

محمد هرورانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا درباره روند طی شده در بورس امروز شنبه - ۲۷ دی ماه - اظهار کرد: شاخص کل با ۴۳ هزار واحد افت به پله یک میلیون و ۱۸۶ هزار واحد رسید و حمایت یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی خود را از دست داد، شاخص کل هم‌وزن نیز با ۱۰ هزار و ۳۱۹ واحد افت به یه عدد ۴۴۴ هزار و ۵۰۱ واحد رسید.

وی افزود: نکته قابل توجه منفی بازار امروز ثبت چهارمین خروج پول سنگین حقیقی در تاریخ بازار سرمایه بود، به طوری که امروز شاهد خروج ۲,۵۶۷ میلیارد تومان سرمایه از بازار توسط حقیقی‌ها بودیم.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: ارزش معاملات خرد، ۸,۸۵۳ میلیارد تومان بوده که نسبت به گذشته ۳۳ درصد کاهش داشته و تا زمانی که این کاهش ارزش معاملات خرد سهام، کاهش معاملات و خروج پول حقیقی از بازار سرمایه ادامه یابد، شرایط فعلی نیز بهبود نخواهد یافت.

هرورانی افزود: از نگات قابل توجه امروز بازار، ارزش بازار دلاری شرکت‌ها بود که از سال ۱۳۹۰ (بدون عرضه اولیه‌های ۱۰ سال اخیر) در بازار هستند به ۱۳۰ میلیارد دلار (با احتساب دلار ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومانی) رسیده است.

وی ادامه داد: نکته قابل توجه دیگر این است که بازدهی دلاری ۳۰۰ شرکت بزرگ بازار سرمایه از ابتدای سال، امروز منفی شد، یعنی بازدهی دلار تا به امروز کماکان بیشتر از این شرکت‌ها بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بیشترین ورود پول امروز به صندوق‌های سرمایه‌گذاری بوده بیشترین خروج پول از صایع بانک، فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و فرآورده‌های نفتی بوده‌است.

هرورانی افزود: بیشترین ورود پول حقیقی در نمادهای وهنر، چخزر، تشتاد، وخارزم و کتوکا اتفاق افتاد و بیشترین ورود پول حقوقی به نمادهای، خودرو، وتجارت، شپنا، فولاد، خودرو و شستا بوده است.

وی ادامه داد: همانطور که پیش بینی می‌شد، بازار امروز به شدت تحت تاثیر اخبار مخابره شده روزهای اخیر بود، زمانی که نهادهای مسئول با مصاحبه‌های پی در پی و برخی اوقات نسنجیده ارقامی را برای دلار، شاخص کل، تورم و سایر فاکتورها و حتی نرخ گذاری محصولات بورسی و غیر بورسی اعلام می‌کنند و در نقاطی که بازار به حمایت‌های این نهادهای ناظر دارد، با از دست رفتن حمایت‌ها فشار فروش بیشتری به بازار تحمیل می‌کنند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: از طرفی امروز با خروج پول اتفاق افتاده و صفوف فروش سنگین در کل بازار بیشتر شاهد، فروش عصبی از طرف سهامداران بودیم که با توجه به اتفاقات اخیر بازار سرمایه سهامداران باید توجه داشته باشند، به هر قیمتی فروشنده سهام خود نبوده و صرفاً با تحلیل و دلیل دست به خرید و فروش سهام بزنند.

هرورانی افزود: پیش‌بینی می‌شود که در روزهای آینده با توجه به اینکه مهلت ارائه گزارشات ۹ ماهه شرکت‌ها تا ۳۰ دی‌ماه تعیین شده، گزارشات مطلوبب مخابره شده و شاهد برگشت‌هایی حتی موقت در روند سهام این شرکت‌ها باشیم.
 

کد خبر 468939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.