معادله بی جواب تک سرنشینی و کرونا!

افزایش تردد خودروهای شخصی به جای ناوگان حمل و نقل عمومی برای مصون ماندن از کرونا از یک سو و تأثیر مستقیم ازدیاد خودروهای تک سرنشین بر آلودگی هوا معادله بی جواب اصفهان و دیگر کلان شهرهاست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در پاییز و زمستان امسال در کلان شهر اصفهان روزهایی که هوای آلوده داشته‌اند، کم نبوده است، در این روزها مشکل کرونا در کنار آلودگی هوا باعث شده استفاده از خودروهای شخصی قوت بگیرد.

اگر خیابان‌های شهر را از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب طی کنید باز هم تا چشم کار می‌کند، انبوه خودروهای تک سرنشین را می‌بینید که کف خیابان‌ها را پر کرده است.

خبرگزاری ایمنا، با توجه به اهمیت موضوع آلودگی هوا به خصوص در فصول سرد سال به سراغ گروه‌های مختلف مردمی از جمله مسافران اتوبوس‌های شهری، مترو و برخی استفاده کنندگان از خودروهای شخصی و تک سرنشین رفته است تا این موضوع را با توجه به شرایط کرونایی این روزها از دیدگاه شهروندان بررسی کند.

سعید مرتضوی، وکیل: استفاده از مترو از امنیت بالایی برخوردار است و هم شخص می‌تواند مدیریت زمان داشته باشد. من همیشه مترو را برای حمل و نقل استفاده می‌کنم و با توجه به شرایط فعلی که کرونا نیز در جامعه یک تهدید است مترو شهر اصفهان که در آن پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود در سیستم حمل و نقل عمومی انتخابی صحیح و مطمئن به حساب می‌آید.

سعید عابدی، ورزشکار: با این وضع آلودگی هوا، اگر اتوبوس‌های دودزا از شهر حذف شوند و به جای آن مترو و بی. آر. تی باشد به کنترل آلودگی هوا کمک شده است؛ البته اگر شرایطی طوری شود که بتوانیم به راحتی با دوچرخه در شهر رفت و آمد کنیم هم به کاهش آلودگی هوا کمک می‌کنیم هم در این شرایط کرونا بهترین وسیله است.

مائده رجایی، حسابدار: من از مترو در شهر تهران استفاده کرده‌ام و هم از مترو در شهر اصفهان به نظر می‌رسد فرهنگ سازی استفاده از مترو در شهر تهران بیشتر بوده زیرا در تهران مردم برای جابجایی بیشتر از مترو استفاده می‌کنند اگر فرهنگ سازی استفاده از مترو در جامعه بیشتر شود آلودگی هوا نیز کمتر می‌شود.

فروزان عابدی، کارمند: از زمانی که مترو اصفهان افتتاح شد از مترو استفاده کرده‌ام؛ حتی در این یکسال که کرونا همه جا را گرفته، از مترو استفاده می‌کنم چون به خوبی پروتکل‌های بهداشتی با حساسیت خاص رعایت می‌شود همین حساسیت من رو به استفاده از مترو تشویق می‌کند. البته در استفاده از اتوبوس چنین حساسیت‌هایی را کمتر می‌بینیم.

شیرین محمودی، نویسنده: در روزهای کرونایی هنگام استفاده از اتوبوس‌ها به خاطر نداشتن شرایط تهویه مناسب و نبود فاصله گذاری اجتماعی میلی به سوار شدن اتوبوس ندارم. اتوبوس‌های دودزا که در محله‌های پایین شهر بیشتر فعالیت می‌کنند، به آلودگی هوا دامن می‌زند. متأسفانه در زمان رسیدن اتوبوس تأخیر زیادی دارد. همچنین مورد دیگری که شهروند را ترغیب به استفاده از اتوبوس می‌کند برخورد مناسب راننده اتوبوس با مسافر است که متأسفانه برخی از رانندگان اتوبوس‌های شهری برخورد مناسبی با مسافران ندارند.

علی مروی، مهندس: در زمانی که آلودگی هوا زیاد می‌شود با توجه به اینکه بی آر تی و مترو در خیابان‌ها ترافیک ایجاد نمی‌کنند به اتوبوس و تاکسی ارجحیت دارند. که البته در روزهای کنونی که کرونا وجود دارد رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری در بی آرتی و مترو باید حتماً اجرا شود.

نعیمه مهدوی، نقاش: من از اتوبوس استفاده می‌کنم یک سری از مسیرها است که تعداد اتوبوس کمتری در آنجا فعالیت می‌کنند تعداد مسافر کمتری را جابجا می‌کنند و وقتی برای اتلاف وقت اعتراض می‌شود رانندگان می‌گویند تعداد اتوبوس کم است. مشکل دیگر نبود دکه برای شارژ کارت اتوبوس است. چون استفاده از پول نقد در چنین روزهای کرونایی کمتر صورت می‌گیرد برای شارژ کارت اتوبوس به مشکل برمی‌خورم اگر در داخل اتوبوس برای شارژ کارت محلی در نظر گرفته شود مشکل استفاده از پول نقد هم رفع می‌شود.

محمود ثابت، کاسب: من بیشتر از تاکسی استفاده می‌کنم؛ بیشتر تاکسی‌ها سه نفر مسافر در صندلی عقب ماشین خود می‌نشانند و وقتی هم به راننده اعتراض می‌کنم راننده در جواب می‌گوید کرایه یک نفر دیگر را شما بدهید تا من دو نفر مسافر در عقب سوار کنم. در بیشتر مواقع مجبور می‌شوم بخاطر رعایت فاصله اجتماعی کرایه اضافی بدهم متأسفانه هیچکس هم پاسخگو نیست چون قانونی برای اینکه سرنشین صندلی عقب باید دو نفر باشد، وجود ندارد.

پدرام راسخ، مترجم: استفاده از اتوبوس و مترو در مقایسه با تاکسی از امنیت بالاتری برخوردار هستند. اگر تعداد اتوبوس‌ها بیشتر باشد فاصله زمانی سرویس دهی اتوبوس‌ها کمتر می‌شود و تعداد مسافر کمتری وارد اتوبوس می‌شوند که همین باعث می‌شود از شلوغی جمعیت در اتوبوس کم شود و چرخش ویروس کرونا هم کمتر شود. اتوبوس وقتی در کاهش آلودگی هوا تأثیر مثبت دارد که خود اتوبوس دودزا نباشد و هنگام استفاده بوی دود مسافران را اذیت نکند.

احمد بیات، دانشجو: استفاده از دوچرخه در روزهایی که هوا آلوده است گزینه خوبی است، البته در شهر باید شرایط طوری باشد که خطری جان دوچرخه سوار را تهدید نکند و باید فرهنگ سازی شود تا رانندگان ماشین‌ها هوای دوچرخه سوارها را داشته باشند، استفاده از دوچرخه هم هوا را آلوده نمی‌کند و هم صرفه اقتصادی دارد.

به گزارش ایمنا، آلودگی هوا مشکل امروز و دیروز نیست، این غول غبارآلود و سیاه سال‌هاست که نفس‌های کلانشهرها را به خس خس انداخته است. هر سال مردم را به استفاده و از حمل و نقل عمومی ترغیب می‌کنند تا شاید از حجم آلاینده‌ها کاسته شود، اما امسال که ویروس منحوس کرونا همه جهان را درگیر کرده نمی‌توان مردم را به استفاده از ناوگان عمومی مجبور کرد، بنابراین این روزها همچنان شاهد تکتازی خودروها در هوای غبارآلود شهرها هستیم…

کد خبر 468788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.