آثار هنری شناسنامه دار می‌شود
عکس تزئینی است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه مرکزی اصفهان گفت: برای اولین بار مالکیت معنوی اسناد هنری و تابلوهای نقاشی در اصفهان ثبت و آثار شناسنامه دار خواهند شد.

مسعود کثیری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: عموماً استنباط از سند، یک برگ مکتوب نوشته شده بر روی کاغذ یا چرم و پوست است، اما مورخان و کارشناسان علوم انسانی معتقدند که سند چیزی فراتر از یک برگ کاغذ مکتوب است و هر آن چیزی که بتوان برای فهم زندگی و تاریخچه اجتماعی بشر از آن استفاده کرد، سند اطلاق می‌شود.

وی با بیان اینکه سند ممکن است، یک تابلو نقاشی، سکه، نگاره یا مجسمه باشد و هر کدام یک کلید واژه‌ای است که ما را به گوشه تاریک تاریخ بشر رهنمون می‌کند، افزود: با این تعریف جامع از سند تصمیم گرفته شد تابلوهای خطاطی، نقاشی و آثار هنری که مردم در منزل نگه داری می‌کنند را با حفظ مالکیت معنوی سند اثر هنری را به نام آن‌ها در سامانه بین‌المللی رسا ثبت کنیم.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه مرکزی اصفهان تصریح کرد: کافی است صاحب اثر، سند، تابلو نقاشی، نقشه فرش یا هر آن چیزی که قدمت دارد با نگارخانه چهارباغ قرارداد ببندد. در نگارخانه چهارباغ یک کپی با استانداردهای سازمان اسناد از اثر هنری تهیه می‌کنند و کارشناسان بر اساس آن، شناسنامه اثر را صادر می‌کنند.

کثیری خاطرنشان کرد: پس از صدور شناسنامه اثر نزد صاحب اثر باقی می‌ماند، اما در صورت تمایل صاحب اثر می‌تواند به سازمان اسناد اهدا کرده و یا به شکل موقت به سازمان امانت دهد. به این ترتیب تمام آثار هنری و تابلوهای نقاشی شناسنامه دار و مالکیت معنوی آن ثبت می‌شود.

او همچنین تاکید کرد که برای انجام این کار هیچ هزینه‌ای از صاحب اثر دریافت نمی‌شود.

کد خبر 468732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.