غایبان فجر ۳۹؛ از اصغر فرهادی تا شهرام مکری

در حالی که دبیرخانه سی و نهمین جشنواره ملی فیلم فجر، اسامی ۶۲ فیلم واجد شرایط حضور در این رویداد سینمایی را اعلام کرد، معتبرترین جشنواره سینمایی کشور، غایبان سرشناسی دارد که حضور آنها می‌توانست تنور رقابت را داغ تر کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در جشنواره فیلم فجر امسال بر خلاف سال گذشته، اکثر فیلمسازان سرشناس از جمله ابراهیم حاتمی کیا، مجید مجیدی، سیروس الوند و سعید روستایی حضور ندارند. یک دسته از کارگردانان سینمای ایران، امسال پشت دوربین قرار نگرفتند و روی صندلی کارگردانی ننشستند، اما تعدادی از فیلمسازان شناخته شده با آنکه فیلم تازه خود را ساخته‌اند در این رویداد حضور ندارند.

اصغر فرهادی

اصغر فرهادی را می‌توان بزرگ‌ترین غایب جشنواره سی و نهم دانست. فرهادی بعد از «جدایی نادر از سیمین»، آثارش را در جشنواره کن رونمایی می‌کند. با توجه به آنکه فیلمبرداری «قهرمان» تازه‌ترین اثر این کارگردان به تازگی به پایان رسیده و جشنواره کن نیز اعلام کرد که امسال در تابستان برگزار می‌شود، به نظر می‌رسد رونمایی این فیلم نیز به این جشنواره موکول شود.

قهرمان به تهیه کنندگی الکساندر ماله‌گی، موضوعی اجتماعی را روایت می‌کند که جزئیاتی از آن منتشر نشده است. فیلمبرداری این فیلم طی هفتاد و پنج جلسه به پایان رسید و هم اکنون هایده صفی یاری در حال تدوین آن است. محسن تنابنده، امیر جدیدی، فرشته صدرعرفایی و سارینا فرهادی بازیگران اصلی فیلم قهرمان هستند که در کنار چند بازیگر تازه کار شیرازی جلوی دوربین رفته‌اند. قهرمان به طور کامل در شیراز فیلمبرداری شده است.

داریوش مهرجویی

داریوش مهرجویی، هیچ گاه رابطه بدی با جشنواره فیلم فجر نداشته است. دو سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و دو سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه، تأییدی بر این ماجرا است. او حالا فیلم «لامینور» را آماده نمایش دارد، فیلمی که دو سال است از حضور در جشنواره فیلم فجر باز مانده است. البته نمی‌توان برخوردهای بنیاد سینمایی فارابی را با فیلم لامینور، در غیبت دو ساله این کارگردان در جشنواره فیلم فجر بی تأثیر دانست.

این فیلم نیز مانند «سنتوری»، داستانی پیرامون موسیقی دارد با این تفاوت که این بار، قهرمان آن یک زن است. علی نصیریان، عزت‌الله رمضانی فر، علی مصفا، سیامک انصاری، پردیس احمدیه، مهرداد صدیقیان، کاوه آفاق و رضا داوودنژاد، نقش‌های اصلی لامینور را بر عهده دارند. از نکات ویژه این فیلم، همکاری دوباره مهرجویی با علی نصیریان و رمضانی فر، پس از گذشت ۴۰ سال است. تهیه کنندگی لامینور را رضا درمیشیان بر عهده دارد و فیلمنامه آن توسط مهرجویی و وحیده محمدی فر به نگارش درآمده است.

وحید جلیلوند

وحید جلیلوند، دیگر غایب بزرگ جشنواره فجر امسال است. او امسال فیلم «شب، داخلی، دیوار» را جلوی دوربین برد، اما به دلیل توقف‌ها و طولانی شدن فیلمبرداری، به جشنواره فجر نرسید و احتمالاً پیش از جشنواره سال آینده در یک جشنواره جهانی رونمایی می‌شود و همین مساله ممکن است حضورش در جشنواره فجر سال بعد را هم منتفی کند.

در خلاصه داستان شب، داخلی، دیوار آمده است: زندگی نابینایی به نام علی با ورود نابهنگام زنی متواری، آشفته می‌شود...

نوید محمدزاده، امیر آقایی، علیرضا کمالی، سعید داخ، دایانا حبیبی و دانیال خیری خواه، بازیگران اصلی این فیلم هستند. اگر این فیلم به جشنواره می‌رسید، نوید محمدزاده و امیر آقایی، از شانس‌های دریافت سیمرغ بودند.

گفتنی است فیلم قبلی جلیلوند، «بدون تاریخ، بدون امضا» در جشنواره فیلم فجر و تعداد پرشماری از جشنواره‌های معتبر خارجی درخشید و جوایز متعددی را از آن خود کرد.

شهرام مکری

«جنایت بی دقت»، تازه‌ترین ساخته شهرام مکری در جشنواره فیلم ونیز و شیکاگو درخشید، اما بعد از آنکه مانع قانونی برای حضور این فیلم در جشنواره فجر برداشته شد، مکری ترجیح داد فیلمش را به جشنواره فیلم فجر ندهد. این کارگردان اعلام کرد که فیلم‌هایش با سلیقه حاکم بر جشنواره فجر در این سال‌ها همخوانی نداشته و ترجیح می‌دهد فیلمش را به جشنواره ندهد.

جنایت بی دقت، دارای مجموعه‌ای از روایات تو در تو است که در بخش‌هایی به هم مربوط و متصل می‌شوند. بابک کریمی، عادل یراقی، ابوالفضل کاهانی، محمد ساربان، بهزاد دورانی، محمود بهرازنیا، سیاوش چراغی پور، راضیه منصوری، فریبا کامران، نسیم احمدپور، معصومه بیگی، گلنوش قهرمانی، آریا تقی پوریان، الهه بخشی، کیانا منتجبی، مینا درودیان، سعید نادری، رضا اسدی و شهروز مکری بازیگران اصلی این فیلم هستند. فیلمنامه جنایت بی دقت را همچون آثار قبلی این کارگردان، مکری همراه با نسیم احمدپور به نگارش درآورده‌اند. تهیه کنندگی این فیلم را نگار اسکندرفر بر عهده دارد. جنایت بی دقت در هفتاد و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز، موفق به کسب جایزه بهترین فیلمنامه از منتقدان سینمایی شد.

رضا درمیشیان

رضا درمیشیان، سال گذشته تازه‌ترین اثر خود را با عنوان «مجبوریم» به جشنواره فجر ارائه داد، اما به شکل عجیبی توسط هیأت انتخاب رد شد. این اثر بلافاصله در جشنواره‌های معتبر جهانی پذیرفته شده و در این فستیوال‌ها به نمایش درآمد. با این حال جشنواره فجر حاضر نشد تا مانع قانونی حضور این فیلم را بردارد تا رضا درمیشیان فرم شرکت در این جشنواره را پر کند.

مجبوریم روایتگر داستان دختر بی خانمان ۱۶ ساله‌ای است که بارها و بارها به عنوان یک مادر جایگزین برای پول کار می‌کند (رحمش را اجاره می‌دهد). یک وکیل حقوق بشر تلاش می‌کند تا او را نجات دهد، اما ناگزیر با مشکلاتی روبرو می‌شود...

فاطمه معتمدآریا، نگار جواهریان، پارسا پیروزفر، بهمن فرمان آرا، پردیس احمدیه، مجتبی پیرزاده، بابک کریمی، همایون ارشادی، پریوش نظریه، رضا بهبودی، احمد حامد، مریم بوبانی، رامونا شاه، غزل شجاعی، رؤیا بختیاری، محمدرضا مالکی و ژاله علو در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

مجبوریم در بیست و یکمین جشنواره آسیاتیکای رم، سه جایزه اصلی بهترین فیلم بخش مسابقه، بهترین فیلم از نگاه تماشاگران و بهترین فیلم هیأت داوری نپتک، شبکه ارتقای سینمای آسیا و پاسیفیک را از آن خود کرد.

گفتنی است، «بندر بند» به کارگردانی منیژه حکمت، «اورکا» ساخته سحر مصیبی و «جوجه تیغی»، اولین اثر مستانه مهاجر، دیگر فیلم‌های مطرحی هستند که فرم حضور در جشنواره فیلم فجر را پر نکرده‌اند.

کد خبر 468686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.