کاهش آمار ازدواج از سال ۹۵ تا ۹۸ /رسیدگی به دعاوی طلاق در سامانه "تصمیم"

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به راه‌اندازی سامانه تصمیم در زمینه دعاوی طلاق توافقی، اظهار کرد: برای تأمین زیر ساخت‌های پاسخگویی مطلوب، سازمان بهزیستی در نوع طراحی به شیوه‌ای عمل کرده است که اگر سایر انواع دعاوی هم ارجاع شود، سازمان قابلیت پاسخگویی دارد.

به گزارش ایمنا، بهزاد وحیدنیا، با اشاره به فعالیت سامانه تصمیم طی چهار سال گذشته، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۵ سامانه تصمیم در زمینه دعاوی طلاق توافقی، برای اولین بار در خراسان رضوی راه‌اندازی شد و به تدریج در استان‌های دیگر نیز شروع به فعالیت کرد؛ به طوری که تا سال ۱۳۹۸، ۲۴ استان تحت پوشش سامانه تصمیم قرار گرفتند، البته این سامانه تنها برای طلاق‌های توافقی و تنها در مراکز استان‌ها فعالیت می‌کند.

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور افزود: بر اساس ماده ۱۶ و ۱۷ قانون حمایت از خانواده مجموعه قوه قضائیه نیز مکلف به ایجاد مراکز مشاوره‌ای برای کاهش طلاق شده است که البته در تبصره ماده ۱۶ مخیر به تأمین خدمات مورد نیاز از طریق مراکز مشاوره سازمان بهزیستی است که تعاملات مطلوبی در سطح ملی و استانی شکل گرفته و سامانه تصمیم یکی از نتایج سیاستگذاری‌های مشترک است.

وی تصریح کرد: همچنین به تناسب ضرورتی که برای اقدام فوری، متفاوت و فوق‌العاده برای مدیریت مسائل مربوط به مردم و به خصوص در حوزه خانواده وجود داشت، نمی‌توانستیم منتظر بمانیم که این زیرساخت‌ها به تدریج ایجاد شود؛ در نهایت این ظرفیت‌های ملی شبکه تأمین سلامت روانی اجتماعی در بخش غیردولتی که همان مراکز مشاوره‌ای و روانشناختی هستند به کار گرفته شد. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که در حال حاضر به لحاظ پاسخگویی سازمان بهزیستی در نوع طراحی به شیوه‌ای عمل کرده است که اگر سایر انواع دعاوی هم ارجاع شود، سازمان بهزیستی قابلیت پاسخگویی و ارائه خدمات به مسائل را دارد.

وحیدنیا افزود: البته برای ورود به مباحث سایر انواع دعاوی نیز علاوه بر توافق بین‌بخشی، موضوع تأمین منابع مطرح است.

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور گفت: در حال حاضر زیرساخت‌های لازم وجود دارد و هر خدمت روانی و اجتماعی که لازم باشد از طریق این مراکز تأمین شود، تأمین می‌شود، این نکته‌ای است که هم می‌تواند سیاست‌گذاران را در طراحی قوانین موضوعی همراهی کند و در بخش‌های مختلف نیز می‌توانند از این ظرفیت‌ها استفاده کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه برای پیشبرد سامانه تصمیم در فازهای بعدی باید با قوه قضائیه و شورای اجتماعی کشور تعاملاتی شکل گیرد، ادامه داد: توافقی که در نیمه دوم سال جاری میان قوه قضائیه و سازمان بهزیستی صورت گرفت باعث توسعه پوشش خدمات در کلیه استان‌های کشور شد تا بتوانیم این سامانه را برای شهرستان‌های بالای ۵۰ هزار نفر در کشور نیز راه‌اندازی کنیم که این اتفاق موجب تحت پوشش قرار گرفتن ۲۱۰ شهرستان دیگر در سامانه تصمیم شد.

به گفته مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور، در حال حاضر ۳۲۰ شهرستان تحت پوشش این برنامه قرار دارند.

وحیدنیا با بیان اینکه حدود ۳۱۰۰ مرکز مشاوره و خدمات روانشناسی سازمان بهزیستی در کشور فعال هستند، گفت: بالغ بر ۹۰۰ مورد از این مراکز و کلینیک‌های مددکاری اجتماعی، خدماتی را برای ارائه مشاوره به زوجین ارائه می‌دهند.

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور یکی از مشکلات سامانه تصمیم در گذشته را تعداد بالای پشت نوبتی‌ها در زمینه خدمات ارزیابی چندبعدی تشخیصی (غربالگری) در برخی از شهرستان‌ها دانست و افزود: در این راستا واحدهای غربالگری یا ارزیابی روانی و اجتماعی و مراکز مشاوره را در کشور توسعه دادیم که این موضوع دسترسی را تسهیل و مدت انتظار افراد را کمتر می‌کند.

وی با اشاره به آمار طلاق و ازدواج در کشور گفت: از سال ۹۵ تا سال ۹۸ میزان ازدواج‌ها بر اساس آماری که در سایت ثبت احوال نیز منعکس شده، کاهش داشته است و همچنین در بحث طلاق تغییر چندان محسوسی وجود نداشته است.

منبع: ایسنا

کد خبر 468647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
    0 0
    تمام این سامانه ها فقط برای پول گرفتن طراحی شده و به هیچ دردی نمیخوره ،خود من درگیر پرونده طلاق هستم فقط 3 ماه تو این مراکز مشاوره فرستادن که هیچ ماهیتی نداشت فقط بحث پول گرفتن و وقت تلف کردن داشت