فعالیت ۷۰۰ کارشناس رسمی در استان/بیشترین نیاز کارشناسی در امور ثبتی و حمل و نقل

رئیس مرکز کارشناسان رسمی دادگستری استان اصفهان با اشاره به کسب رتبه نخست این مرکز در کشور گفت: در حال حاضر ۷۰۰ کارشناس در مرکز کارشناسان استان اصفهان فعالیت می‌کنند،اما که بیشترین نیاز کارشناسی در امور ثبتی و حمل و نقل است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد پرورش امروز پنجشنبه - ۲۵ آذرماه - در نشست خبری، اظهار کرد: اخیراً در بخشنامه‌ای که از طرف مرکز کارشناسان رسمی قوه قضائیه اعلام شد، استان اصفهان به عنوان برترین هیئت مدیره در بین مراکز رسمی کارشناسان دادگستری معرفی شده است.

وی افزود: دلیل اصلی کسب این رتبه، هم‌سویی، اجماع، هم‌نظری و خرد جمعی اعضای هیئت مدیره است؛ علاوه بر آن از دیگر موارد، احراز رتبه نخست تعامل مرکز اصفهان با معاونت‌ها و قسمت‌های مختلف مرکز تهران و قوه قضائیه و دیگر مراجع ذیصلاح در قوای مجریه و مقننه در سطوح کشوری و استانی بوده است.

رئیس مرکز کارشناسان رسمی دادگستری استان اصفهان ادامه داد: از جمله این مراجع می‌توان به استانداری، فرمانداری، شهرداری، بانک‌ها، دانشگاه‌ها، بهزیستی، شرکت‌ها، نیروی انتظامی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی اشاره کرد، این مرکز همچنین تعامل سازنده با کانون کارشناسان، سازمان قضائی نیروهای مسلح و سایر ارگان‌ها داشته است و ارائه گزارش‌های شفاف و تخصصی بستری را برای کسب رتبه نخست فراهم کرد.

پرورش افزود: مرکز کارشناسان رسمی دادگستری استان اصفهان علاوه بر برنامه‌ریزی برای توسعه و تجهیز، اهمیت زیادی برای آموزش قائل بوده تا کارشناسان بتوانند بهترین گزارش‌ها را ارائه دهند.

وی ادامه داد: این مرکز با هدف استیفای حقوق عامه و جلوگیری از طولانی شدن صدور رأی در پرونده‌ها، که در برنامه سوم توسعه از سال ۱۳۸۰ شکل گرفت به سرعت رشد کرد و در دو سال اخیر به دانشگاهی کارآفرین و اشتغال‌زا تبدیل شده است و امیدواریم نسل جدیدی از کارشناسان با دقت و متخصص را تربیت کرده تا بتوانند بهتر و با سرعت بیشتری به پرونده‌ها رسیدگی کنند.

مرکز کارشناسان رسمی دادگستری متعلق به قوه قضائیه است

رئیس مرکز کارشناسان رسمی دادگستری استان اصفهان گفت: این نوید را به هم‌استانی‌ها می‌دهم که در سال آینده نیز آزمون استخدامی این مرکز برگزار خواهد شد و همکاران جدید به این مرکز می‌پیوندند. متقاضیان باید حداقل نمره را کسب کنند تا به مراحل بعدی استخدام راه یابند.

پرورش با بیان اینکه این مرکز در هر استان یک شعبه دارد و مجموعاً بیش از ۳۲ مرکز در استان‌های مختلف کشور فعال است، افزود: کانون کارشناسان قوه قضائیه یک سازمان مردم نهاد است، اما مرکز کارشناسان زیر نظر قوه قضائیه اداره می‌شود.

وی ادامه داد: در آینده بسیار نزدیک مراسم تحلیف کارآموزان برگزار می‌شود تا به جمع همکاران ما اضافه شوند. مصاحبه پذیرفته شدگان نیز تا اوایل اسفند ماه برگزار می‌شود.

رئیس مرکز کارشناسان رسمی دادگستری استان اصفهان گفت: عملکرد و نگاه ویژه مسئولان دادگستری و اعتماد آنها به مرکز کارشناسان ناشی از بازخورد گزارش‌های کارشناسان است، این در حالی است که بسیاری از کارشناسان این مرکز صلاحیت کشوری دارند.

پرورش افزود: امید است با فعالیت‌های انجام شده در این مرکز آرامش، شفافیت و عدالت در جامعه گسترش یابد و این مرکز الگویی برای انجام کار تیمی بدون حاشیه باشد.

وی ادامه داد: با فعالیت‌های انجام شده در این مرکز در دو سال اخیر شاهد تحول زیادی در استیفای حقوق عامه بوده‌ایم. کارشناسان ما بسیار شفاف کارشناسی می‌کنند، مشاوره‌های رایگان و کارهای معاضدتی که به طور مستمر انجام می‌شود و سرعت انجام کارشناسی‌ها از جمله اقدامات انجام شده در راستای حقوق عامه است.

رسیدگی به بیش از ۳ هزار پرونده کارشناسی در استان

رئیس مرکز کارشناسان رسمی دادگستری استان اصفهان گفت: در استان اصفهان حدود ۷۰۰ کارشناس داریم که پذیرفته شدگان آزمون ۱۳۹۹ نیز در سال آینده به جمع ما اضافه خواهند شد؛ بر اساس اعلام نیاز مراکز نیز آزمون امسال در بهار ۱۴۰۰ برگزار می‌شود و تعداد دیگری از افراد به مجموعه ما می‌پیوندند.

پرورش افزود: بیش از سه هزار پرونده اجرایی داشته‌ایم و سازمان‌ها و نهادهایی از جمله، بانک‌های ملی و صادرات، بهزیستی و راه و شهرسازی نیز پرونده‌هایی را به این مرکز واگذار کرده‌اند. لازم به یادآوری است که تعرفه دستمزد وکلا در کانون و مرکز یکسان است.

وی ادامه داد: هر قاضی در انتخاب کارشناس اختیار دارد و بنا بر دستور رئیس دادگستری استان، بر اساس قرعه کشی، پرونده‌ها بین کانون و مرکز تقسیم می‌شود، البته گاهی انتخاب کارشناس بر اساس حساسیت پرونده‌ها نیز انجام می‌شود.

صدور رأی توسط قضات نیازمند کمک کارشناسان است

رئیس مرکز کارشناسان رسمی دادگستری استان اصفهان گفت: در بیش از ۶۵ رشته دانشگاهی، می‌توانیم کارشناسی انجام دهیم. اکنون بیشترین نیاز کارشناسی در استان در امور ثبتی و حمل و نقل است.

پرورش افزود: هزینه‌ای که کارشناسان دریافت می‌کنند بر اساس جدولی که ریاست قوه ابلاغ می‌کند، تعیین می‌شود. این مرکز متعلق به قوه قضائیه است، قاضی برای اعلام رأی به گزارش شفاف نیاز دارد که به کمک کارشناسان تعیین می‌شود.

وی ادامه داد: در این مرکز کارشناسی‌ها با علم روز انجام می‌شود، در گذشته کارشناسی برخی از کارشناسان بیش از شش ماه طول می‌کشید، اما سعی ما این است که به سرعت این گزارش را ارائه دهیم تا سرعت دادرسی و انشا رأی نیز افزایش یابد.

رئیس مرکز کارشناسان رسمی دادگستری استان اصفهان گفت: در نشست خبری پیشین از هم‌استانی‌ها خواهش کردیم پیش از انجام هر معامله‌ای به این مرکز واقع در خیابان نیکبخت شرقی مراجعه کنند تا پس از انجام معامله مشکلی ایجاد نشود.

پرورش افزود: مشاوره‌های تلفنی مرکز از طریق شماره ۳۶۶۳۷۶۰۹ انجام می‌شود و افراد می‌توانند حضوراً هم به این مرکز مراجعه کنند.

وی ادامه داد: نهاد داوری نیز در آینده نزدیک در این مرکز تشکیل خواهد شد، این نهاد شبه قضائی و توافق محور است که در کم کردن زمان دادرسی نقش ویژه ای خواهد داشت.

تشکیل نهاد داوری در مرکز کارشناسان / کاهش‬ ۵۰ درصدی شکایات

همچنین در ادامه این نشست محسن فریدنی، بازرس مرکز کارشناسان رسمی دادگستری استان اصفهان نیز در این نشست اظهار کرد: به رغم رشد بیش از ۱۰۰ درصدی ارجاعات، شکایت ارباب رجوع بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است. استان اصفهان توانسته دفتر جداگانه‌ای را تعریف کند که به دنبال توسعه آن هستیم.

وی افزود: بازرسان باید بر عملکرد هیئت مدیره و کارشناسان نظارت کنند، ارائه گزارش‌های سه ماهه شامل رعایت دستورالعمل‌ها از جمله برگزاری جلسات هیئت مدیره، بررسی رعایت مقررات در دفاتر از جمله وظایف بازرسان است.

به گفته فریدنی وجود دو نهاد که یک نوع کار را به صورت همزمان انجام می‌دهند و ایجاد رقابت سالم، موجب پویایی دستگاه قضائی می‌شود، هیئت‌های مشترک، خروجی‌های بهتری داد.

کد خبر 468570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.