دستگاه‌هایی که برای کوه‌خواری به شهرداری فشار می‌آورند معرفی شوند

عضو هیئت رئیس شورای شهر تهران خطاب به انجمن کوهنوردان ایران گفت: اگر دستگاهی شهرداری را در زمینه تغییر کاربری در کوهستان تحت فشار قرار داده، حتما به شورا بگویید تا از شما حمایت کرده و یک نوع توازن قوا را برقرار کند.

به گزارش ایمنا، سید آرش حسینی میلانی، در «نشست صیانت از کوهستان» با تاکید بر اینکه شورای شهر نسبت به مسئله توچال تمرکز خوبی داشته و درصدد صیانت از آن است، گفت: ابتکار عمل حفاظت از کوهستان از سوی جامعه مدنی و انجمن کوهنوردان ایران است که موجب همکاری نزدیکی بین طرفین شده که فاز نخست آن، همکاری در ثبت ملی میراث طبیعی توچال و الزام شهرداری به انجام این ثبت است که آن اقدام در دست پیگیری است.

وی با تاکید بر مقابله با تجاوز و تصرف خزنده در مناطق کوهستان افزود: در بحث حفاظت از کوهستان نیازمند گفت‌وشنودهای بیشتری با تشکل‌های مردم‌نهاد و فعالان محیط‌زیست هستیم. در جلسه‌ای هم که با حضور فرماندار شمیرانات و مسئولان مرتبط با کوهستان طی هفته گذشته برگزار شد، در آنجا تاکید کردم برای حفاظت از کوهستان لازم است با تمامی ذی‌مدخلان و ذی‌نفعان این مسئله گفت‌وگو شود تا به درک مشترک رسید.

رئیس کمیته محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بعد از رسیدن به این درک مشترک، باید برنامه‌ای اقدامی را تهیه کرد و وظایف هر کس مشخص شود، تصریح کرد: اصلاح ساختار مدیریت حریم شهر تهران می‌تواند نقش مؤثری در یکپارچگی در بهره‌برداری پایدار و صیانت از کوهستان ایفا کند. با این حال، همه بار مسئولیت حفاظت از کوهستان نمی‌تواند بر دوش شهرداری باشد و لازم است زمینه همکاری دیگر دستگاه‌ها و سمن‌ها را فراهم کرد.

حسینی میلانی با تاکید بر ضرورت نگاه ویژه به گلاب دره خاطرنشان کرد: نسبت به حفاظت از گلاب دره به عنوان یکی از مناطق توچال متمرکز شده‌ایم و درصدد بررسی آن هستیم که چگونه می‌شود از این منطقه به شکل ویژه حفاظت کرد. گلاب‌دره از مناطقی است که برای کوهنوردی نسبتاً سخت است و همین سختی نیز موجب شده نسبت به دیگر مناطق توچال، کمتر مورد دست‌اندازی، تجاوز و تصرف قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه اگر دیده‌بانی گلاب دره ایجاد شود و انجمن کوهنوردی کمک کند، می‌توان جلوی بسیاری از دست‌اندازی و تصرفات را گرفت، افزود: ضروری است اپلیکشینی در مورد گلاب دره تهیه شود که انجمن کوهنوردان می‌تواند اطلاعات مربوط به ایمنی، جذابیت و راه‌ها را در آن قرار دهد و پیشنهاد می‌کنم شهرداری به آن نرم‌افزار کمک زیرساختی کند.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر با تاکید بر اینکه شورای شهر به عنوان مدافع حقوق عامه می‌تواند از ظرفیت حقوقی خود برای مقابله با کوه خواری استفاده کند، اضافه کرد: اگر دستگاهی شهرداری را در زمینه تغییر کاربری در کوهستان تحت فشار قرار داده، حتماً به شورا بگویید تا از شما حمایت کرده و یک نوع توازن قوا را برقرار کند.

وی با بیان اینکه جنگل‌کاری‌هایی در دامنه‌های جنوبی توچال انجام شده است، تصریح کرد: در گذشته گونه‌های گیاهی در آنجا کاشته شده‌اند که بومی تهران نبودند که برخی از آنها دیگر خشک شده و زنده نیستند. چیزی بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان در این مناطق هزینه شده است. باید مشخص شود که چقدر از این جنگل‌کاری هم‌اکنون زنده است و برای حفاظت از آنها اقدام کرد.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر افزود: هر چقدر دیده‌بانی از مناطق کوهستانی بیشتر شود، هر چقدر مردم برای صیانت از کوهستان مشارکت بیشتری داشته باشند، آنگاه می‌توان جلوی تصرف غیرقانونی اراضی را گرفت و مانع از کوه خواری شد.

کد خبر 468545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.