بورس ۲۳ دی؛ سهامداران بر سر دو راهی تصمیم‌گیری

یک کارشناس بازار سرمایه با بررسی روند بورس امروز - سه شنبه ۲۳ دی ماه- گفت: با اختلافات به وجود آمده بین دولت، مجلس و فعالان بازار سرمایه، صنایع فلزات اساسی، به آخرین حمایت‌های خود رسیده و سهامداران را بر سر دوراهی قرار داده است.

محمد هرورانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره روند طی شده در بورس امروز سه شنبه -۲۳ دی ماه- اظهار کرد: شاخص کل بورس با ۴۰ هزار و و۶۲۷ واحد ریزش به یک میلیون و ۲۶۰ هزار و ۶۹۸ واحد رسید و شاخص کل هم وزن نیز با ۶۱۶۶ واحد به ۱۶۳ هزار و ۱۹۴ واحد رسید. ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم به مبلغ ۱۳ هزار و ۴۷۰ میلیارد تومان بود و شاهد خروج یک هزار و ۹۰۳ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار بودیم.

وی افزود: از نکات قابل توجه بازار امروز می‌توان به خروج ۸۹۲ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از نمادهای با ارزش بازار کمتر از ۴۰ هزار میلیارد تومان و و خروج ۱,۰۱۱ میلیارد تومان از نمادهای با ارزش بازار بیشتر از ۴۰ هزار میلیارد تومان اشاره کرد، ۷۷ درصد خریدهای امروز و ۹۱ درصد فروش‌ها توسط حقیقی‌ها انجام شده است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای صنایع ماشین آلات و تجهیزات، مواد و محصولات دارویی و یارانه و فعالیت‌های وابسته به آن بوده و در مقابل بیشتری خروج پول حقیقی از محصولات شیمیایی، فلزات اساسی، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای بوده است.

هرورانی افزود: بیشترین ورود پول حقیقی به سهام شرکت‌های دشیمی، سیستم، تکشا، اتکای، حق تقدم کویر و وهنر بوده و در مقابل، بیشترین ورود پول حقوقی به نمادهای فملی، فولاد، وتجارت، شستا، وسپهر و شپنا اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: از مهم‌ترین اخبار امروز مرتبط با بازار سرمایه باید به جلسه علنی مجلس که با ۱۸۶ رأی موافق، ۲۲ رأی مخالف و هشت رأی ممتنع کلیات طرح زنجیره فولاد با رویکرد تنظیم بازار تصویب شد که بر اساس آن همه محصولات زنجیره فولاد ملزم به عرضه و فروش در بورس شده و معامله این محصولات در خارج از بورس ممنوع است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز مکلف شد برای همه محصولات زنجیره ارزش فولاد که در بورس عرضه می‌شود، کف و سقف قیمتی تهیه کند که این قیمت‌ها باید به صورت ضرایبی از قیمت‌های جهانی تعیین شده و هر شش ماه یک بار قابل تغییر و تجدید نظر خواهد بود. صادرات همه محصولات این زنجیره صرفاً پس از عرضه هفتگی توسط تولید کنندگان در بورس کالا و به میزان مازاد عرضه ثبت شده در بورس کالا مجاز است و صادرات محصولات خام زنجیره فولاد از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این مصوبه شامل معافیت مالیات نخواهد بود.

اثر برداشته شدن معافیت‌های صادراتی بر شرکت‌های بورسی

هرورانی اظهار کرد: نکته مهمی که باید سهامداران از این اخبار برداشت کنند این است که لغو معافیت مالیاتی صادرات شامل هیچیک از محصولات شرکت‌های بورسی نبوده و فقط بخشی از محصولات پالایشی که دولت مستقیماً آن را صادر می‌کند در لیست این کالاها وجود دارد بنابراین برداشته شدن این معافیت صادراتی بر شرکت‌های بورسی اثری ندارد.

وی افزود: متأسفانه با درگیری‌های اخیر دولت با وزیران، فعالان بازار سرمایه و نهادهای تصمیم‌گیرنده شاهد کاهش تقاضا فعالان حقیقی بازار در صنعت فلزات اساسی بوده‌ایم که باعث شده تقاضای بسیار ضعیفی را در صنایع بزرگ بازار به خصوص فلزات اساسی باشیم تا این سهم‌ها با از دست رفتن حمایت‌های خود در کوتاه مدت، منفی‌های متعددی را به رغم ارزنده بودن شرایط بنیادی تجربه کنند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بهترین راهکار در این شرایط برای سهامداران این است که اگر برای سهمی حد ضرر مشخص کرده‌اند و این حد ضرر فعال شده، به بازگشت‌های بی دلیل بازار دل خوش نبوده و در خصوص نگهداری و سهام فروش خود تصمیم‌گیری کنند. همچنین اگر سهمی دارند که حد سود آن فعال شده به حد سودها پایدار بوده و برای فرار از زیان به سراغ هر سهمی نرفته، خریدهایشان را با دلایل محکم و تحلیل انتخاب کنند. برای انتخاب سهم‌های کوچک نیز لازم است سهامداران شرایط بازار را به دقت و به درستی تحلیل کرده و سپس تصمیم‌گیری کنند.

هرورانی افزود: یکی از مهم‌ترین نکات در سرمایه گذاری همه فعالان بازار سرمایه توجه به بازه زمانی مورد نظر برای سرمایه گذاری است، اگر سرمایه گذاران دید بلند مدتی به بازار سرمایه داشته‌اند، طبیعتاً نوسانات کوتاه مدت پیش آمده نباید تصمیمات بلند مدتی آنان را تحت تأثیر قرار دهد. برای کسانی که سرمایه گذاری کوتاه مدت دارند نیز باید با سرعت بالاتری به خبرهای مخابره شده واکنش نشان دهند.

وی ادامه داد: همانطور که در روزهای گذشته اشاره شد، تا زمانی که ابهامات موجود درباره نرخ دلار و کامودیتی‌ها، درگیری‌های داخلی و شرایط اقتصاد جهانی مشخص نشده و سهامداران به اطمینان خاطر و بازار به تعادل نرسد همچنان شاهد بازار نوسانی هستیم که اهمیت تصمیم‌گیری با دلیل و تحلیل را بیشتر می‌کند. بنابراین نباید تحت تأثیر خریدها و حمایت‌های حقوقی‌ها در سهام مختلف قرار گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: از طرفی صنایع شاخص ساز بورس همچون صنعت فلزات اساسی، عموماً به دلیل ریزش‌های شدید روزهای گذشته بر آخرین حمایت‌های تکنیکالی خود قرار گرفته‌اند که پیش بینی می‌شود در روز آتی شاهد تحرکاتی در سهام این گروه باشیم که در صورت از دست رفتن این حمایت‌ها خبر منفی برای سهام شرکت‌های فعال در این صنایع و کلیت بازار سرمایه است.

وی تصریح کرد: همچنان شرایط فعلی می‌تواند تا آمدن گزارشات ۹ ماهه این شرکت‌ها ادامه یافته و تا زمانی که ورود پول مناسب همراه با افزایش حجم بازار اتفاق نیفتد نمی‌توان از بازار انتظار حرکت خاصی داشت.

کد خبر 468182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.