آلودگی هوای اصفهان، سستی صنایع و بی‌توجهی محیط زیست

بسیاری از صنایع آلاینده برای حفظ و ارتقای شرایط زیست محیطی اقدام کرده‌اند، اما وقتی اهرم کنترل از سر راهشان برداشته می‌شود، این اقدامات دنبال نمی‌شود؛ سازمان محیط زیست هم برای مقابله با این معضل یا اعتبارات کافی ندارد یا نسبت به موضوعات کم‌توجه است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آلودگی هوا، پای ثابت فصل سرد کلانشهرهای کشور است و از عوامل متعددی برای افزایش آلاینده‌ها در هوای شهرهایی مانند اصفهان نام برده می‌شود. تا سال گذشته تاکید همسان بر تردد خودروهای درون شهری و صنایع باعث شده بود که سهم هرکدام یک از این عوامل در آلودگی هوای استان اصفهان به یک اندازه دیده شود.

امسال و با شیوع کرونا که تردد خودروها در روزهایی از سال بسیار کاهش یافته، تأثیر شگرفی در کاهش آلودگی هوا دیده نشد و با آنکه مدارس تعطیل، بسیاری از کسب‌وکارها برچیده و برخی از ادارات کارکنان خود را به دورکاری فرستاده بودند، نه تنها سطح آلودگی کاهش نیافت بلکه اصفهان در انتهای پاییز و ابتدای زمستان، با شرایط بحرانی آلودگی هوا مواجه شد تا این‌بار انگشت اتهام بیش از گذشته به سمت آلایندگی صنایع و بی‌توجهی سازمان محیط زیست نشانه برود.

تهدید آلودگی هوا برای سلامت و معیشت مردم نادیده گرفته نشود

اصغر برشان، عضو هیئت رئیسه شورای شهر اصفهان در این زمینه به ایمنا، می‌گوید: معضل آلودگی هوا امر جدیدی برای کلانشهرها به خصوص شهرهای پرجمعیت و صنعتی مانند اصفهان، تهران و کرج نیست که البته ابعاد مختلفی دارد و قابل تحلیل است، اما تبعات ناشی از آن در پی شیوع کرونا و خسارات آن دو برابر شده است.

او ادامه می‌دهد: بسیاری از شغل‌ها به دلیل شیوع کرونا دچار زیان شدند و افراد زیادی شغل خود را در چند ماه اخیر ازدست دادند و وضعیت معیشتشان دچار مشکل شد؛ حال با محدودیت‌ها و تعطیلی‌های ناشی از آلودگی هوا، این مشکل افزون شده است بنابراین نباید موضوع آلودگی هوا را از حیث اقتصادی و انسانی ساده بگیریم چون همین عوامل سبب افسردگی و آسییب‌های اجتماعی بسیاری می‌شود که یقیناً هزینه زیادی را بر کشور تحمیل می‌کند.

برشان معتقد است: اثر آلاینده‌ها ممکن است در لحظه مشخص نشود ولی با تداوم این معضل، آسیب‌ها و هزینه‌های ناشی از آن برای کشور و افراد باقی می‌ماند و اگر فرض کنیم ابتدای این تبعات انسانی بوده و برای سلامت افراد خطرآفرین است، در مراتب بعدی نباید فراموش کنیم که به ابعاد اقتصادی و معیشت مردم نیز آسیب زده و باید در این زمینه برنامه داشته باشیم.

اگر شهرداری نبود برای اطلاع از شاخص‌های آلودگی لنگ بودیم

عضو شورای شهر اصفهان می‌گوید: درست است که شهرداری باید در ابعاد مختلف زندگی شهری فعالیت کند، اما هر کاری در کشور متولی دارد و متولی مقابله با آلودگی هوا نیز سازمان محیط زیست است، اما این دستگاه یا اعتبارات کافی ندارد یا نسبت به موضوعات کم‌توجه است؛ دستگاه‌هایی که باید سطح آلایندگی را اندازه گیری و سنجش کند نیز گاه خراب است و اگر دستگاه‌های شهرداری نبود کار لنگ بود و از شاخص آلودگی هوا بی‌اطلاع بودیم و این وظیفه بر عهده شهرداری افتاده است.

او با تاکید بر لزوم توجه به سهم تمام آلاینده‌ها در هوای اصفهان، می‌افزاید: آنچه تاکنون بیش از سایر موارد در معضل آلودگی هوا پررنگ شده، مصرف سوخت‌های فسیلی به واسطه تردد خودروها و ماشین‌آلات است، اما به نظر من با شرایط کنونی باید در نقش این عامل بر افزایش آلودگی هوا تجدیدنظر شده و کارشناسان و مسئولان دقت عمل را روی عوامل دیگر بگذارند چون در سال جاری به سبب وجود محدودیت‌های کرونایی، خودروهای کمتری در خیابان‌ها تردد کرده‌اند، اما می‌بینیم که روزهای با هوای پاک نسبت به سال‌های قبل کمتر شده است که این به معنای آن است که آلاینده‌ها ریشه در مسائل مختلف دارد و ما گاهی اوقات بعضی از آنها را پررنگ می‌کنیم و بعضی‌ها را رها می‌کنیم.

اهرم کنترل صنایع حفظ شود

او به نقش صنایع در این زمینه نیز اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: بسیاری از صنایع آلاینده برای حفظ و ارتقای شرایط زیست محیطی اقدام کرده‌اند ولی در برخی اوقات می‌بینیم که اهرم کنترل از سر راهشان برداشته شده و پروژه‌هایی که برای جلوگیری از انتشار آلاینده‌ها اجرا می‌کنند دچار سستی شده، کمرنگ می‌شود یا مستمر نیست. برخی از صنایع مکلف به گنجاندن طرح‌های توسعه فضای سبز در برنامه‌های خود هستند تا بدین وسیله قدری در کاهش میزان آلودگی هوا تأثیرگذار باشند، اما این فرایند با کوچک‌ترین نوسانی دچار تعلل و تعلیق می‌شود.

برشان تاکید می‌کند: میزان سهم پرداختی که باید صنایع بزرگ از آلایندگی به شهر بدهند را به اصفهان نمی‌دهند و عمده آن به شهرها و روستاهای اطرافشان پرداخت می‌شود در صورتی که آلایندگی این صنایع در جهت وزش باد به سمت کلانشهر اصفهان است.

عضو شورای شهر اصفهان می‌افزاید: این در حالی است که درآمدهایی که از مجموعه این صنایع استخراج شده به خزانه دولت وارد می‌شود، اما در بخش جذب اعتبارات بودجه ملی و عوارض آلایندگی‌ها و توسعه زیرساخت ترافیک و حمل‌ونقل شهری، سهم اصفهان پرداخت نمی‌شود؛ البته نمی‌گویم که اصفهان سهمی از این عوارض و اعتبارات ندارد ولی نسبت به تبعاتی که صنایع آلاینده برای اصفهان دارد سهم این شهر در دریافت مبالغ بسیار کم است و تا عزم و اراده ملی به وجود نیاید عملاً موفق به کار اساسی در این رابطه نخواهیم شد.

او ادامه می‌دهد: جای تأسف است که در این موضوع از سیاست‌های خاصی پیروی نمی‌کنیم و ابتدا توصیه شد برای قطع زنجیره انتقال کرونا از وسایل نقلیه شخصی استفاده شود و حتی طرح زوج و فرد برداشته شد، اما مجدداً این طرح برقرار شده است که این نا بهنجاری‌ها باید در مطالعات مجدد بررسی شود.

برای مقابله با آلودگی هوا عزم ملی نیاز است

برشان با تاکید بر اینکه راه حل مقابله با آلودگی هوا، در گرو عزم ملی است، می‌گوید: تجربه نشان داده وقتی اراده ملی پشتوانه انجام کاری باشد، می‌توان به تحقق آن امیدوار بود مانند موضوع آب و احیای دریاچه ارومیه که با یک همبستگی ملی در کشور به خصوص قوه مقننه، به لطف خدا در گوشه‌ای از کشورمان شاهد احیا دریاچه ارومیه هستیم، اما اگر خشکی زاینده‌رود و افزایش ریزگردهای ناشی از این خشکسالی را که به عنوان یکی از جریان‌های آلاینده تأثیرگذار در بحث محیط زیست و روزهای هوای پاک دارد، در نظر بگیریم، می‌بینیم این عزم ملی با وجود مصوبات متعدد و تاکید شورای عالی آب همچنان برای زاینده‌رود تحقق نیافته است.

او ادامه می‌دهد: این عزم ملی باید در دادن اعتبارات برای توسعه وسایل حمل‌ونقل عمومی پاک مانند مترو و استانداردسازی اتوبوس‌ها و تاکسی‌های شهری نمود پیدا کند؛ باید دریافت سهم آلاینده‌ها از صنایعی که شهر و استان اصفهان را درگیر کرده‌اند برای اقدامات مقابله‌ای هزینه شود، اما سهم عهده کلانشهر اصفهان پرداخت نمی‌شود که به‌واسطه آن اقدامات اساسی در شهر انجام شود.

برشان می‌افزاید: نمایندگان مجلس و دولت باید در قانون گذاری و جذب اعتبارات اقدامی اساسی برای تأمین اعتباراتی که لازم است، انجام دهند و پیش‌بینی‌های لازم را برای آنکه اوضاع زیست‌محیطی اصفهان بدتر نشود مدنظر قرار دهند.

رهاسازی سرباره ذوب‌آهن در هوای زرین‌شهر

احمد احمدیان، رئیس شورای زرین‌شهر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، نظامی مردمی است و آنچه از قانون اساسی استنباط می‌شود رعایت حقوق شهروندی در حوزه‌های مختلف یک اصل به‌شمار می‌آید و یکی از این حقوق سلامت آحاد مردم جامعه است.

او با اشاره به آلودگی هوا و تأثیر آن بر سلامتی افراد جامعه، می‌افزاید: در سال‌های اخیر با توسعه فعالیت مراکز صنعتی و همچنین استفاده از خودروهای شخصی شاهد افزایش آلایندگی‌ها و به تبع آن کاهش کیفیت هوای سالم در شهرهای ایران از جمله زرین شهر هستیم که این مسئله سلامت شهروندان را نشانه گرفته است به‌گونه ای به دلیل آلودگی هوا مدارس و ادارت تعطیل می‌شود.

رئیس شورای اسلامی زرین شهر با بیان اینکه آلودگی هوا باعث افزایش ریسک بیماری‌های تنفسی شده است، تصریح می‌کند: امروز آحاد مردم در معرض خطرات آلودگی هوا قرار دارند و پژوهشگران بر این باور هستند که مشکلات مربوط به آلودگی هوا بسیار بالاتر از حد تصور است و می‌تواند میزان بستری شدن به علت بیماری‌های گوناگون از نارسایی قلبی و مشکلات تنفسی را رقم بزند.

او ادامه می‌دهد: استقرار یکی از صنایع بزرگ کشور که تولیدات آن برای کشور مفید است سبب شده آلاینده‌های سمی چون بِنزِن، تولوئن و فنل تولید شده و در هوا متساعد شود و از طرفی میلیون‌ها سرباره توسط این صنعت در فضای آزاد رها شده که باعث ایجاد آلایندگی خاک و آب‌های سطحی شده و از سوی دیگر با وزش باد ذرات گرد و غبار آنها در هوا منتشر شده و مشکلات متعددی را برای سلامتی مردم به همراه دارد.

سهم آلایندگی زرین‌شهر کجا هزینه شده است؟

احمدیان اضافه می‌کند: از اداره محیط زیست شهرستان لنجان و همچنین اداره کل این سازمان به دلیل مسئولیتی که بر عهده دارند انتظار داریم بررسی لازم را در این حوزه در دوره‌های مختلف انجام دهند و با شناسایی منشأ آلودگی به دنبال رفع آن برخیزند و به هیچ عنوان در سلامت شهروندان مسامحه نکنند.

او با بیان اینکه بر روی سلامت شهروندان نباید هیچ‌گونه معامله و کوتاهی انجام شود، می‌گوید: در روزهای اخیر نامه‌ای از سوی معاون محیط زیست رئیس جمهور به وزارت اقتصاد و دارایی کشور نوشته و به استان اصفهان نیز منعکس شده و تعدادی از کارخانه‌ها و مراکز صنعتی از لیست مراکز آلاینده خارج شده‌اند که کک سازی، فولادسازی، آگلومراسیون و کوره بلند صنایع مجاور این شهرستان نیز در این لیست قرار دارد.

رئیس شورای اسلامی زرین شهر خاطرنشان می‌کند: امروز این سوال در اذهان شهروندان زرین شهر و نمایندگان آنان در پارلمان شهری مطرح است، نظرات محیط زیست در خصوص آلایندگی‌های صنایع مجاور این شهر که در سال گذشته توسط نماینده وقت مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی منتشر شد چه اقداماتی انجام شده که امروز از لیست صنایع آلاینده خارج شده است؟

او می‌افزاید: امروز انتظار می‌رود اداره کل محیط زیست استان و شهرستان حسن نیت خود را به نمایش گذاشته و به سمت تعمیر و فعال کردن دستگاه سنجش آلودگی این شهر حرکت کنند تا شهروندان شاهد میزان آلایندگی‌ها به شکلی شفاف باشند.

احمدیان تاکید می‌کند: نباید فراموش کرد در سال گذشته با یکی از مصوبات مجلس شورای اسلامی تا پایان آبان ماه ۳۵ درصد از سهم آلایندگی شهرستان که حدود ۸۱ میلیارد ریال است به محیط زیست پرداخت شده و سوال اینجاست که این مبلغ در کجا هزینه شده است؟

کد خبر 468179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.