امضای قرارداد طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت

وزیر نفت با بیان اینکه مرحله سوم قراردادهای افزایش ضریب بازیافت ۱.۲ میلیارد دلار هزینه دارد، گفت: با این رقم هزینه ظرف یک سال ۱٫۵ میلیارد دلار درآمد کسب می‌کنیم و سالهای بعد تماما درآمد خواهیم داشت، البته افت تولید هم داریم.

به گزارش ایمنا، بیژن نامدار زنگنه در مراسم امضای قراردادهای طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت اظهار کرد: یک فکری پشت قراردادهای EPC و EPD که امروز امضا می‌شود، بوده است و در کنار قراردادهای آی پی سی که سرمایه آن توسط طرف قرارداد تأمین می‌شود، لازم است.

وی با اشاره به اهمیت افزایش تولید افزود: یک درصد افزایش تولید بسیار مهم است شاید در آینده مردم به اهمیت بالای آن پی برده و تبدیل به مطالبه ملی شود.

وزیر نفت با بیان اینکه مرحله سوم قراردادهای افزایش ضریب بازیافت ۱.۲ میلیارد دلار هزینه دارد، تصریح کرد: با این رقم هزینه ظرف یک سال ۱٫۵ میلیارد دلار درآمد کسب می‌کنیم و سال‌های بعد تماماً درآمد خواهیم داشت، البته افت تولید هم داریم.

زنگنه با اشاره به آثار مهم قراردادها، خاطرنشان کرد: اولین بحث این است که تمام قراردادها با پیمانکاران ایرانی و استفاده از تجهیزات ایرانی است.

وی خاطرنشان کرد: برای اولین بار تمام منابع از بازار سرمایه تأمین می‌شود و به صندوق توسعه وابسته نیستیم.

وزیر نفت گفت: هر طرحی که به پیمانکار داده می‌شود هدف و زمان مشخص دارد، قبل و بعد از سال ۷۶ میلیاردها دلار هزینه کردیم ولی اتفاقی برای افزایش تولید نیفتاد اما اکنون پیمانکار در صورتی پول را دریافت می‌کند که ۵۰ درصد افزایش تولید محقق شود.

زنگنه یادآور شد: تمام پروژه‌ها غیر از یک تا دو پروژه با قرارگاه از طریق مناقصه واگذار شده‌اند.

وی گفت: برای اولین بار ۴ درصد درآمد هر طرح صرف فعالیت‌های اجتماعی می‌شود که رسماً در کشور پذیرفته شده است و این طرح در سال ۹۷ زمانی به تصویب رسید که در اوج فشار تحریم بودیم.

وزیر نفت با بیان اینکه شرکت‌های استانی باید تقویت شوند، افزود: ۴۰ سال تجربه نشان داد که روش امانی در مناطق نفت‌خیز جنوب اشتباه بوده است زیرا تاکنون پیمانکار قوی شکل نگرفته است.

زنگنه با بیان اینکه برای توسعه فناوری در حوزه نفت باید به چهار رکن اساسی توجه شود، تصریح کرد: نیروی انسانی متخصص، ظرفیت پژوهشی دانشگاه‌ها، ظرفیت حرفه‌ای شرکت‌های E&P و اویل سرویس کمپانی، همچنین مدیریت نظام اجرا از جمله این ارکان هستند که اکنون در این زمینه در مسیر رشد هستیم.

وی با بیان اینکه اهداف طرح این است که از مشاور استفاده شده و شرکت‌های EPC و EPD تقویت شوند، دوران تحریم به عنوان فرزندان و خدمتگزاران ملت سختی‌های زیادی کشیدیم اما درس بزرگی نیز آموختیم و آن اینکه ظرفیت بزرگی در کشور در حوزه نفت ایجاد شد که به مصلحت نبود بگوییم اما باید گفت که ما از ظرفیت‌هایی که طی آن مدت ایجاد شده دست نمی‌کشیم و در راستای سازماندهی و تقویت آنها حرکت می‌کنیم. تاکنون ظرفیت‌های خوبی برای فروش، انتقال و دریافت پول نفت ایجاد شده که با قبل از تحریم‌های جدید قابل مقایسه نیست. همچنین ظرفیت‌های خوبی در حوزه پیمانکاری و ساخت ایجاد شده است.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: البته ما با شرکت‌های خارجی نیز همکاری می‌کنیم اما بر پایه جدید با آنها صحبت خواهیم کرد.

زنگنه با بیان اینکه در زمینه پیمانکاری و حفاری رشد خوبی داشته‌ایم، یادآور شد: باید از ظرفیت تحریم در این حوزه استفاده کنیم.

وی ادامه داد: اکنون در ادامه طرح‌های میدان‌محور ایده تمرکز از توسعه چاه‌محور را نیز دنبال می‌کنیم تا بتوانیم چاه‌های کم‌بازده را به اتکای ظرفیت‌های فناوری احیا کنیم و همچنین برای حوزه فناوری در خدمات حفاری و نفتی ظرفیت جدیدی ایجاد کنیم. این ایده تبدیل به طرح خواهد شد و می‌توانیم از صدها شرکت دانش‌بنیان برای احیای چاه‌ها بهره ببریم.

وزیر نفت با اشاره به ایده‌هایی برای بهینه‌سازی مصرف انرژی با اتکا به دانش‌بنیان‌ها افزود: ما یکی از کشورهایی هستیم که انرژی در آن هدر می‌رود. اکنون با استفاده از متخصصین داخلی می‌توانیم از این موضوع جلوگیری کنیم و انرژی صرفه‌جویی شده که توسط دانش‌بنیان‌ها انجام می‌شود از سوی دولت خریداری خواهد شد.

زنگنه با بیان اینکه مصرف انرژی و گاز در سال ۹۹ افزایش قابل توجه‌ای داشته است، گفت: مصرف سوخت مایع ۱.۵ میلیون بشکه در روز و گاز طبیعی معادل ۵ میلیون بشکه در روز است. امسال نسبت به سال گذشته تولید گاز ۲.۵ فاز پارس جنوبی اضافه شده اما همچنان مشکل تأمین داریم زیرا در بخش خانگی و تجاری ۱۲ درصد افزایش مصرف داریم. در شهر تهران فقط طی ۴۲ روز ۱۵ درصد مصرف گاز افزایش یافته که البته به خاطر افزایش دمای سیستم‌های گرمایشی و کرونا است.

وی با بیان اینکه اولویت ما تأمین گاز بخش خانگی است که منجر به فشار به صنایع و نیروگاه‌ها می‌شود، اظهار کرد: با افزایش مصرف گاز خانگی ناچاریم سوخت مایع و مازوت مصرف کنیم. البته در تهران، البرز و قم هیچ مازوتی مصرف نمی‌شود. هرچند برخی می‌گویند که نمی‌توانند مازوت را صادر کنند و به مصرف داخلی می‌رسانند اما بنده اعلام می‌کنم ما هرچه تولید مازوت داشته باشیم باز هم ظرفیت برای صادرات خواهیم داشت.

منبع: ایلنا

کد خبر 467829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.