پارک‌های زنجان را حصارکشی نکنید!

در زندگی ماشینی امروز که آپارتمان نشینی در آن محور قرار دارد داشتن روزهای شاد در کنار خانواده اهمیت به سزایی دارد و در این زمینه وجود بوستان‌ها و پارک‌های استاندارد تامین کننده آرامش، آسایش و تفریح شهروندان خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تأمین ایمنی و امنیت در پارک‌ها و بوستان‌های شهر همواره از دغدغه‌های مدیران شهری است، هرچند که این موضوع تنها برعهده شهرداری‌ها نیست و همکاری و هماهنگی بسیاری از دستگاه‌ها را می‌طلبد چرا که اهمیت و جایگاه امنیت در عرصه‌های مختلف زندگی اجتماعی به عنوان مقوله بنیادی مورد نیاز انسان همواره مطرح است.

آنچه امروز در بیشتر محل‌های بازی کودکان شاهد هستیم وسایل بازی غی استانداردی است که با کوچک‌ترین غفلت در استفاده از آنها ممکن است کودکان را دچار مشکلات زیادی کند با توجه به این موضوع تحلیل‌هایی کارشناسان شهرسازی از ایمنی و امن بودن بوستان‌های شهری در بخش‌های کاربری و اجتماعی روانی نیز باید مورد بررسی قرار گیرد.

زنجان نیز همچون بسیاری از شهرهای دیگر با این معضل رو به رو است به طوری که چندی پیش «داوود کارگرزاده»، مدیرکل استاندارد استان اعلام کرده بود در جریان بازرسی مشترک بازرسان این اداره کل با نمایندگان شهرداری‌های مناطق چهارگانه زنجان، ضمن ب‌هروز رسانی اطلاعات وضعیت پارک‌های استان، تمامی زمین‌های بازی‌شهر زنجان، تحت نظارت و بازرسی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه طی این بازرسی‌های مشترک، تمام مراحل استانداردسازی به نمایندگان شهرداری‌ها، توضیح داده شد و شهرداری‌های مناطق چهار گانه زنجان برای رعایت آن‌ها متعهد شدند، گفت: در اسرع وقت نسبت به ایمن‌سازی و استانداردسازی تجهیزات تفریحی پارک‌ها اقدام خواهد شد.

مدیرکل استاندارد استان زنجان با بیان اینکه تمامی زمین‌های بازی شهر زنجان، به منظور احصای نواقص و موارد مغایر با استانداردهای ایمنی، مورد بازدید و بازرسی مشترک قرار می‌گیرد، اظهار می‌کند: چنانچه هرگونه نقصی در تجهیزات تفریحی مستقر در زمین‌های بازی و پارک‌ها مشاهده شود، باید نسبت به رفع نواقص اقدام کرده و پس از بررسی مجدد توسط سازمان استاندارد، مجوز بهره برداری از تجهیزات مربوطه صادر شود.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر بحث لحاظ استاندارد به یک خواسته ملی تبدیل شده است، افزود: وسایل بازی در ابتدا باید استانداردسازی شود و نباید به هیچ بهره‌برداری اجازه داد که از وسایل و تجهیزات فاقد مجوز یا غیراستاندارد استفاده کند.

صدور گواهی ایمنی تجهیزات برای شهربازی‌ها

«محسن قربانی» رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری زنجان در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: امسال تمامی پارک‌های سطح شهر تقریباً تعطیل بود، با وجود این شهربازی زنجان و تمام تجهیزات آن دارای استانداردهای لازم از سوی اداره استاندارد شناخته شد.

وی ادامه می‌دهد: پارک گلشهر و پونک نیز استانداردهای لازم را اخذ کرده و دیگر پارک‌ها نیز به تازگی گواهی‌های یک ساله آنها تمام شده و در صدد اخذ گواهی هستند.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری زنجان می‌گوید: ۵۰ پارک و بوستان در سطح شهر زنجان وجود دارد و در مجموع فضای سبز این شهر ۶۵۰ هکتار است.

وی با تاکید بر اینکه معمولاً استاندارد وسایل بازی در بوستان‌ها به صورت سالیانه صادر می‌شود، می‌افزاید: وسایل بازی توسط برخی از افراد تخریب می‌شود و این موضوع سلامت کودکان را به خطر می‌اندازد پس در صورتی که امکان تداوم لازمه‌های تأیید استاندارد برای تجهیزات موجود در پارک‌ها فراهم نباشد وسایل بازی را جمع آوری می‌کنیم.

قربانی در خصوص سرویس‌های بهداشتی بوستان‌ها می‌گوید: چشمه بهداشتی رها شده نداریم، اما نگهداشت برخی از این سرویس‌ها به بخش خصوصی واگذار شده است‌.

تأمین امنیت پارک‌ها صرفاً بر عهده شهرداری نیست

«حبیب‌الله یگانه»، شهردار زنجان با اشاره به لزوم تأمین امنیت در بوستان‌های سطح شهر به خبرنگار ایمنا می‌گوید: پارک‌ها فضاهای عمومی هستند و تأمین امنیت در آنها صرفاً بر عهده شهرداری نیست، شهرداری صرفاً نگهبانانی در برخی از پارک‌های شهر که دیوار کشی شده باشد دارد.

وی ادامه می‌دهد: تنها پارک ملت زنجان دیوارکشی شده است و حتی در پارک گلستان نیز دیوار کشی کاملی وجود ندارد.

نباید بوستان‌ها را دیوار کشی و محصور کنیم

«مهران فرامرزی»، عضو هیئت علمی گروه شهرسازی دانشگاه زنجان با بیان اینکه شاید فراهم آوردن فضای ایمن به لحاظ کاربری امکان پذیر باشد، می‌گوید: در حال حاضر فراهم کردن کامل فضای امن به دلیل شرایط اجتماعی و روانی به راحتی امکان پذیر نیست.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بعضی از فضاهای بازی تبدیل به پاتوق‌هایی برای بزهکاران شده است، می‌گوید: پاتوق شدن پارک‌ها برای بزهکاران برای شهروندان نگرانی ایجاد خواهد کرد حال باید آسیب شناسی آن در اولویت قرار بگیرد هرچند تأمین ایمنی وسایل بازی نیز به همین اندازه مهم و حساس خواهد بود.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه بیشتر بوستان‌ها با مکان‌یابی نادرست بار اجتماعی منفی دارد، می‌افزاید: این مکان‌ها محلی برای حضور بزهکاران و اراذل و اوباش شده است.

وی با بیان اینکه مسئولان نباید در احداث بوستان‌ها تنها به شکل کالبدی و تهیه میز و نیمکت توجه کنند، تصریح می‌کند: بی‌توجهی به مکان‌یابی صحیح نتیجه عکس خواهد داشت و بوستان‌های محله بستر بروز آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

فرامرزی با بیان اینکه نباید بوستان‌ها را دیوار کشی و محصور کنیم، اظهار می‌کند: حتی فضاها و ساختمان‌های شهرداری نیز نباید محصور باشد در حالی که بعضی سازمان‌ها و ارگان‌ها همواره به فکر بالا بردن دیوارها هستند که با این اقدام ورود به فضاهای عمومی را محدود کرده‌ایم.

کد خبر 467744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.