جهانگیری آیین ‌نامه اجرایی تعمیرگاه‌های هواپیمایی را ابلاغ کرد

معاون اول رئیس جمهور آیین‌نامه اجرایی کارخانه‌ها و تعمیرگاه‌های مربوط به هواپیمایی و قابلیت پرواز هواپیماها را ابلاغ کرد.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت، آئین‌نامه اجرایی کارخانه‌ها و تعمیرگاه‌های مربوط به هواپیمایی و قابلیت پرواز هواپیماها با امضای اسحاق جهانگیری ابلاغ شد.

در جلسه هیئت وزیران مورخ هفدهم ۱۷ دی ۱۳۹۹، به استناد ماده (۲۲) قانون هواپیمایی کشوری و به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی، آئین‌نامه اجرایی «کارخانه‌ها و تعمیرگاه‌های مربوط به هواپیمایی و قابلیت پرواز هواپیماها» را با هدف یکپارچه‌سازی قوانین و مقررات سازمان هواپیمایی کشوری و شناسایی و رفع خلاء‌های قانونی موجود، به تصویب رساند.

الزامات صلاحیت پروازی از جمله کارخانه‌ها و تداوم صلاحیت پروازی شامل تعمیرگاه‌های مربوط به هواپیمایی، حوزه شمول این آئین نامه را تشکیل می‌دهند.

سازمان هواپیمایی نیز مرجع صدور، اصلاح، لغو، تعلیق و یا محدود نمودن گواهینامه‌های موضوع این آئین نامه به شمار می‌رود.

گواهینامه‌های موضوع این آئین‌نامه، گواهینامه تشکیلات طراحی، تولید، مدیریت تداوم صلاحیت پروازی، نگهداری و گواهینامه‌های نوع، تغییرات در نوع، طراحی تعمیرات، قابلیت پرواز، تاییدیه برنامه نگهداری و بازنگری صلاحیت پرواز و اجازه پرواز مخصوص وسیله پرنده می‌باشد.

مطابق این آئین‌نامه، در صورتی که گواهینامه تشکیلات طراحی به هر دلیلی لغو، محدود و یا عودت داده شود، استفاده از محصولات و قطعات مربوط به آن تشکیلات در عملیات پرواز مجاز نبوده، مگر اینکه تشکیلات طراحی دیگری، مسئولیت آن را به عهده گیرد.

علاوه بر این، در صورتی که گواهینامه تشکیلات طراحی به هر دلیلی تعلیق شود، همه محصولات و قطعات مربوط در مدت تعلیق یا محدودیت تعیین شده قابل استفاده در عملیات پرواز نیستند.

همچنین به منظور صدور گواهینامه قابلیت پرواز، وسیله پرنده باید علاوه بر تابعیت ایرانی، دارای گواهینامه بازنگری صلاحیت پروازی باشد، همچنین کتابچه‌ها، علائم، برچسب‌ها، فهرست‌ها و سایر اطلاعات لازم به زبان فارسی یا زبان مورد تأیید سازمان بوده، ضمن اینکه علائم نصب شده برای مسافران در وسیله پرنده حداقل به زبان فارسی باشد.

اعتبار گواهینامه قابلیت پرواز بدون محدودیت زمانی و مشروط به تطابق وسیله پرنده با الزامات تداوم صلاحیت پروازی، عدم تغییر علامت ثبت وسیله مزبور و نیز لغو یا عودت نشدن گواهینامه نوع وسیله پرنده و یا قابلیت پرواز است.

همچنین سازمان هواپیمایی می‌تواند در موارد خاصی که وسیله پرنده با شیوه‌نامه‌های صلاحیت پروازی تطابق نداشته ولی برای پرواز ایمن باشد، اجازه پرواز مخصوص صادر کند.‌

کد خبر 467658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.