جشنواره بین‌المللی کارتون "خاموشی سلاح‌ها" برگزار می‌شود

فراخوان جشنواره بین المللی کارتون "کاربرد هنر و فرهنگ در خاموشی سلاح‌ها" منتشر شد. این جشنواره دومین همکاری مشترک ایران و آفریقا در این حوزه است.

علی اسدی، دبیر جشنواره بین‌المللی "کاربرد تأثیر هنر و فرهنگ بر خاموشی سلاح‌ها"در این باره به خبرنگار ایمنا گفت: پیش از این با همکاری سفارت ایران در کنیا جشنواره کاریکاتوری با موضوع کووید ۱۹ برگزار شد. داوری این جشنواره در شهریور ماه انجام شد و جوایز آن را به برگزیدگان اهدا کردیم. پس از این جشنواره به دلیل اینکه سفیر ایران در کنیا دغدغه کارهای فرهنگی داشت، مجدداً برنامه‌ریزی برای برگزاری جشنواره‌ای دیگر را آغاز کردیم.

وی افزود: جشنواره " آفریقا کووید ۱۹" نیمه بین‌المللی بود؛ به این معنی که صرفاً کارتونیست‌های قاره آفریقا و کشور ایران می‌توانستند در آن شرکت کنند، اما جشنواره‌ای که در حال حاضر فراخوان آن اعلام شده است بین‌المللی است.

دبیر جشنواره بین‌المللی " کاربرد تأثیر هنر و فرهنگ بر خاموشی سلاح‌ها" درباره جوایز این فستیوال، گفت: نفر اول ۴ هزار دلار، نفر دوم ۳ هزار دلار و نفر سوم ۲ هزار دلار دریافت خواهند کرد. علاوه بر این به پنج نفر نیز لوح تقدیر تعلق خواهد گرفت.

اسدی با اشاره به دلیل نامگذاری این جشنواره، تصریح کرد: در ۲۰ سال اخیر در آفریقا نزاع‌ها و درگیری‌هایی به وجود آمده و خونریزی‌های بسیار بر پا شده است، افراط گرایی‌هایی بوده و جنایات مختلفی شده است. بر این اساس سلاح گرم یکی از محبوب‌ترین سلاح‌ها در بین مردم آفریقا شده است. به همین دلیل اتحادیه آفریقا شعار سال را "خاموشی سلاح" قرار داد. شعار سال ۲۰۲۱ آنها نیز هنر، فرهنگ و میراث آفریقا است. ما تلفیقی میان این دو شعار ایجاد کردیم و نام جشنواره را "تأثیر هنر و فرهنگ بر خاموشی سلاح‌ها" گذاشتیم.

وی ادامه داد: آخرین مهلت ارسال آثار دهم اردیبهشت سال ۱۴۰۰ است. هر هنرمند می‌تواند ۵ اثر برای جشنواره ارسال کند. هنرمندان باید آثار خود را به ایمیل جشنواره ارسال کنند. تکنیک آن نیز آزاد است و محدودیت سنی برای حضور کارتونیست ها وجود ندارد.

دبیر جشنواره بین‌المللی "کاربرد تأثیر هنر و فرهنگ خاموشی سلاح‌ها" گفت: داوران این جشنواره پنج نفر خواهند بود. یک داور از ایران و یک داور از کنیا خواهیم داشت. درباره سه داور دیگر نیز در حال مذاکره هستیم و به محض اینکه همه داوران مشخص شوند، اسامی آنها را اعلام خواهیم کرد.

کد خبر 467651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.