اکوسیستم تالاب‌ها عملکرد مثبت و منفی دارد/مدیریت اشتراکی خلیج گرگان

مدیر دفتر اکوسیستم‌های تالابی سازمان محیط زیست گفت: ماهیت عوامل ناپایداری اکوسیستم‌های تالابی باید اذعان داشت که واقع شدن تالاب‌ها در پست‌ترین نقاط حوضه‌های آبخیز باعث شده که هرگونه عملکرد مثبت یا منفی اثر خود را روی تالاب‌ها بگذارد.

به گزارش ایمنا، مسعود باقرزاده‌کریمی، مدیر دفتر اکوسیستم‌های تالابی سازمان محیط زیست در گفتگو با میزان در خصوص مدیریت تالاب‌ها و همکاری بین استان‌های همجوار، گفت: تنوع فعالیت‌های انسانی در حوضه‌های آبخیز بقدری زیاد و از نظر تأثیر گذاری پیچیده است که شاید نتوان با شفافیت سهم هر کدام را در سرنوشت تالاب مشخص ساخت. این فعالیت‌ها هم در بخش دولتی و هم در بخش غیر دولتی جریان دارد و علاوه بر وابسته بودن به برنامه‌های توسعه دولت، به سایر عوامل نظیر مناسبات اجتماعی، وضعیت اقتصادی مردم، ویژگی‌های فرهنگی و حتی سیاسی بستگی دارد، بنابراین شاید بی انصافی باشد اگر مقصر همه ناکامی‌ها و عدم موفقیت‌ها را در این زمینه صرفاً عملکرد دستگاه متولی بدانیم.

باقرزاده کریمی ادامه داد: در حال حاضر تالاب‌های کشور از برخی مشکلات و تنش‌های محیطی رنج می‌برند که در برخی از موارد حتی کارکردهای اصلی آن‌ها که حمایت از تنوع زیستی می‌باشد نیز خدشه دار می‌شود و این خسارت بزرگ مادی و معنوی به کشور وارد می‌کند. بر اساس مطالعات بانک جهانی که در سال ۲۰۰۲ میلادی هزینه خسارت ناشی از تخریب تالاب‌های کشور برابر با ۳۵۰ میلیون دلار آمریکا (معادل ۲۸۰۰ میلیارد ریال) بوده است.

عوامل اقتصادی و تغییرات کاربری اراضی در محیط‌های تالابی و حریم آنها

مدیر دفتر اکوسیستم‌های تالابی سازمان محیط زیست توضیح داد: مثال بارز تغییر کاربری بی ضابطه در محیط‌های تالابی کشور، گسترش کشاورزی در حاشیه تالاب انزلی، مزارع پرورش ماهی در داخل پارک ملی و رامسر سایت بوجاق کیاشهر، توسعه بندر نفتی امیرآباد در جوار تالاب میانکاله و لپوزاغ مرز، عبور جاده میان گذر دریاچه ارومیه و کنارگذر انزلی و بسیاری موارد دیگر می‌باشد که مثال‌های فوق الذکر تنها مشتی نشانه خروار است.

حریم تالاب

باقرزاده‌کریمی بیان کرد: تالاب‌ها به دلیل دارا بودن کارکردهای متنوع و با توجه به تأثیر گذاری و تأثیر پذیری آن در محدوده‌های مختلف، دارای حریم‌های متفاوتی می‌باشد که موارد قابل توجه در وضعیت فعلی جغرافیای اقتصادی، اجتماعی و طبیعی کشور به قرار زیر می‌باشد: مرز تالاب- حریم اکولوژیکی- حریم هیدرولوژیکی- حریم اقتصادی اجتماعی فرهنگی مستقیم- حریم قانونی مجموعه حریم تالاب‌ها هستند.

همکاری استان‌ها جهت رفع مشکلات تالاب

وی ادامه داد: مدیریت میانکاله میان دو استان مازندران و گلستان تقسیم نخواهد شد در واقع مدیریت بین دو استان به صورت همکاری ادامه خواهد داشت و، چون متأسفانه ما یاد گرفتیم و عادت به همکاری در کشورمان در موقعیت مختلف داشته باشیم، وقتی اسم همکاری و مدیریت مشترک می‌آید انتظار داریم که حتماً مسئولیت ما را از بالا تعیین کنند و نمی‌توانیم خودمان با روحیه همکاری تقسیم وظایف کنیم.

مدیر دفتر اکوسیستم‌های تالابی سازمان محیط زیست عنوان کرد:، ولی مدیریت تالاب میانکاله بدین صورت نیست در واقع مدیریت این تالاب به صورت اشتراکی و هرکسی با توجه به جغرافیای سیاسی بتواند منطقه خود را مدیریت و کنترل کند؛ و برای رفع مشکل نهایی یک کمیته نهایی رفع مشکل بین دو استان تشکیل شده، هم استان مازندران و هم استان گلستان هردو در استان‌های خود کمیته‌ای با هدف مدیریت صحیح تالاب تشکیل داده‌اند. سازمان محیط زیست هم از تصمیم این دو استان مبنی بر تشکیل این کمیته استقبال کرده است.

باقرزاده کریمی اظهار کرد: در واقع در ۱۶ استان کشور کمیته رفع مشکل تالاب تشکیل شده است، برای ۳۲ تالاب کشور این کمیته تشکیل شده است؛ که این مطالعات هم با حضور همه ذینفعان، متخصصان و ارگان‌های زیر ربط انجام شده است و یک طرح جامعی جهت آسان سازی مشکلات و اجرای صحیح تالاب‌ها، در اختیار همه در این مجموعه قرار گرفته است؛ و برای تالاب‌هایی که در محدوده چند استان قرار دارند مدیریت با همکاری هم اجرا می‌شود. دریاچه ارومیه که در محدوده سه استان قرار دارد و مدیریت و اجرای مصوبات و احیا این دریاچه بین سه استان و با مدیریت صحیح و اشتراکی اجرا می‌شود.

منبع: میزان

کد خبر 467544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.