کارگاه ۲۰ ساله بافت پیرامون حرم رضوی باید جمع شود

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد گفت: امیدواریم بخش زیادی از سوء تفاهم‌های شکل گرفته در سنوات گذشته برطرف و فضا و فرصتی برای نقش‌آفرینی موثران در بافت پیرامون حرم رضوی ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدهادی مهدی‌نیا در نشست گفتمان توسعه شهری که به منظور نقد و بررسی طرح تفصیلی پیشنهادی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی برگزار شد، با بیان اینکه سلسله نشست‌های گفتمان توسعه شهری از ابتدای فعالیت شورای پنجم و ذیل کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد شروع به فعالیت کرده است، اظهار کرد: در این جلسات پیوسته سعی شده فارغ از هر پیش‌داوری، به مسائل مبتلابه حوزه شهرسازی مشهد از نگاه تخصصی پرداخته شود

وی با بیان اینکه امروز نیازمند گفتگو هستیم و در مسائل پیچیده شهری برای یافتن راه بهینه باید وارد مذاکره و گفتگو و تعامل شویم، افزود: مسائل شهر جواب مشخص و از پیش تعیین‌شده‌ای ندارند و مولفه‌ها و عوامل مختلفی روی آن تأثیرگذار هستند، پس گفتگو و تبادل‌نظر امری لازم و واجب تلقی می‌شود.

وی ادامه داد: امروز در گفتمان شهرسازی پذیرفته شده که نقطه مطلوب در تصمیم‌گیری‌ها در اثر تعاملات و گفت‌وگو و تبادل‌نظر حاصل و خلق می‌شود و لذا مسیر طی شده برای دستیابی به نقطه مطلوب بسیار تأثیرگذار بوده و با تکیه بر هر روش و مسیر نامناسبی نمی‌توان آن را به دست آورد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد با بیان اینکه جلسه امروز و دیگر جلسات گفتمان توسعه شهری، مسیر گفت‌وگو و مشارکت و دخیل‌کردن ذی‌نفعان و ذی‌نفوذان را فارغ از هر نگاهی دنبال می‌کند، گفت: آرزو اندیشی و اعمال سلیقه و دخالت افراد مختلف به هیچ وجه در این نشست‌ها مورد پذیرش نیست و برای رسیدن و خلق نقطه مطلوب باید با همه افراد ذی‌نفع و دخیل و تأثیرگذار و تاثیربردار در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی نقش‌آفرینی کنند.

مهدی‌نیا با اشاره به بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی، تصریح کرد: این بافت برای همه ما بسیار مهم است چراکه بارگاه منور رضوی برای ما اهمیت دارد و همین موضوع حساسیت موضوع را بالا می‌برد.

وی با بیان اینکه بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی پیوسته یکی از موضوعات مهم و اساسی شهر مشهد برای مدیران ملی، استانی، شهری و محلی بوده و از حساسیت بالایی برخوردار است، گفت: بخاطر همین اهمیت، همه دست اندرکاران، تاثیرگذاران، تاثیرپذیران و زائران و مجاوران در این موضوع دغدغه‌مند هستند و اقدامات آنها با نیت خیر و به منظور ارتقا این بافت است؛ بر همین مبنا، چون حساسیت موضوع بالاست، حساسیت‌ها و بسامد و انعکاس اخبار آن هم زیاد است.

وی اظهار کرد: شورای شهر مشهد برهمین مبنا رسماً اعلام کرده که طرح تفصیلی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی نسبت به سایر حوزه‌های هفتگانه مشهد از اهمیت بیشتری برخوردار است پس روندهای قانونی برای تهیه و تأیید و تصویب آن هم باید با حساسیت بیشتری دنبال شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد با بیان اینکه براساس قانون مصوب، طرح‌های تفصیلی و جامع باید به تأیید شورای شهر، به‌عنوان نمایندگان مردم، برسد و در مراحل بعد به کمیسیون ماده پنج و استانداری ارجاع داده شود، گفت: این روال قانونی در خصوص بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی هنوز طی نشده و به هر دلیلی وارد این فرآیند نشده‎ایم؛ برهمین اساس سعی کردیم با برگزاری نشست گفتمان توسعه شهری، از منظر تخصصی، پای حرف مشاور، سرمایه‌گذاران و بدنه اجرایی و ساکنان منطقه بنشینیم تا در جهت افزایش تحقق‌پذیری طرح در آینده گام تأثیرگذاری برداشته شود و شاید مسیر تازه‌ای در تعامل فی‌مابین باز شود.

مهدی‌نیا تصریح کرد: امیدواریم با این ورود، بخش زیادی از سو تفاهم‌های شکل گرفته در سنوات گذشته برطرف و فضا و فرصتی برای نقش‌آفرینی موثران در بافت ایجاد شود و همه در کنار هم، طرحی را برای بافت داشته باشیم که این کارگاه بیش از ۲۰ ساله جمع شود و محیط مطلوبی برای زائرین و مجاورین ایجاد گردد.

وی تاکید کرد: این مهم جز با گفت‌وگو و تعامل و همفکری امکان‌پذیر نیست و برای دستیابی به نقطه مطلوب نباید از هر روش نامطلوبی استفاده کرد چراکه مسیر دستیابی به هدف بسیار اهمیت دارد.

کد خبر 467063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.