رشد ۱۷۳ درصدی سرمایه‌گذاری داخلی در مناطق ویژه اقتصادی

بررسی آمارهای منتشره وزارت امور اقتصادی و دارایی نشان می‌دهد که ۸۹ هزار و ۸۴۳ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری داخلی در سال ۹۸ در مناطق ویژه اقتصادی انجام شده که ۱۷۳ درصد نسبت به سال ۹۷ رشد داشته است.

به گزارش ایمنا، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، در همه جهان از سرمایه‌گذاری‌های محلی و خارجی حمایت کرده، عوامل تولید را به عرضه‌کنندگان محلی وصل و انتقال فناوری و ارتقای مهارت‌ها را ترویج می‌کنند، اشتغال ایجاد کرده و توسعه و تولید صنعتی را شکوفا می‌کنند. امروز این مناطق به کاتالیست‌های مهم برای رشد اقتصادی تبدیل شده‌اند و نقش آنها به عنوان الگوهای زیرساختی مدرن، مولد فرصت‌های اشتغال و یکپارچه کننده خدمات، لجستیک و شبکه‌های حمل‌و نقل در سطح بین‌المللی برجسته شده است.

توسعه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از طریق تولید، صادرات و سرمایه‌گذاری، از جمله اهداف ایجاد این مناطق در کشور است و سال گذشته برای تحقق این اهداف اقداماتی همچون تدوین دستورالعمل یکپارچه‌سازی سرمایه‌گذاری در مناطق، معرفی فرصت‌ها و مزیت‌های سرمایه‌گذاری در مناطق در رویدادهای مرتبط و جذب واحدهای نوآور و فناور به مناطق و اقدامات دیگر انجام شد.

با توجه به اقدامات انجام شده در سال گذشته، دستاوردهای قابل توجهی در شاخص‌های سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، صادرات و واردات کالا، تعداد واحدهای تولیدی فعال و شاغلان در مناطق ویژه اقتصادی شاهد بودیم.

بررسی جداول منتشر شده توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی، پارسال در مناطق ویژه اقتصادی نزدیک به ۹۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری‌های داخلی ریالی توسط بخش خصوصی تحقق یافته است، ضمن آنکه در این مدت به میزان قابل توجهی نیز مجوز سرمایه‌گذاری داخلی در این مناطق صادر شده است.

بر اساس آمار، در ۵۹۹ واحد تولیدی فعال در این مناطق بیش از ۲۰۵ هزار نفر مشغول به کار بوده‌اند.

همچنین در این دوره نزدیک به پنج میلیارد دلار سرمایه‌گذاری داخلی ارزی در مناطق ویژه اقتصادی تحقق یافته است که با نگاهی اجمالی به عملکرد سال‌های گذشته این مناطق، روند سرمایه‌گذاری مطلوب ارزیابی می‌شود و در این بخش ۱۷۳ درصد رشد نسبت به سال قبل آن (۹۷) شاهد هستیم.

سرمایه‌گذاری خارجی

بر پایه این آمارها، سال گذشته در مجموع بیش از ۳۷ میلیون دلار به صورت مستقیم، در مناطق ویژه اقتصادی سرمایه‌گذاری خارجی انجام شده است، اما مقایسه عملکرد در این بخش حاکی از کاهش سرمایه‌گذاری در مقایسه با سال‌های قبل آن به ویژه سال ۹۶ دارد. این مساله به دلیل وضع تحریم‌ها به ویژه در حوزه مالی و بانکی است که تأثیر جدی بر این موضوع داشته است.

در سال ۹۸ ارزش مجموع صادرات کالاهای تولید مناطق ویژه اقتصادی به خارج از کشور حدود ۱۳.۵ میلیارد دلار بود، همچنین صادرات تولیدات این مناطق در سال ۹۷ بیش از ۱۶.۵ میلیارد دلار بوده است. بررسی روند صادرات نشان‌دهنده کاهش ۲۰ درصدی نسبت به سال ۹۷ و کاهش ۳۸ درصدی نسبت به سال ۹۶ با توجه به شرایط منطقه و تحریم‌ها در حوزه پولی و بانکی است.

ارزش کل واردات کالا با هدف تولید، مصرف و عرضه در مناطق ویژه اقتصادی برای صنایع، تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی طی سال ۹۸ حدود ۲.۹ میلیارد دلار بوده است و مجموع واردات در سال ۹۷ به این مناطق نیز بیش از ۴.۵ میلیارد دلار بوده که به‌طور عمده شامل مواد اولیه، تجهیزات و ماشین‌آلات تولیدی واحدهای صنعتی فعال در مناطق ویژه بوده است. بررسی واردات طی سنوات گذشته روند کاهشی را نشان می‌دهد.

تعداد شاغلان فعال در مناطق ویژه اقتصادی تا پایان سال ۹۸ به بیش از ۲۰۵ هزار نفر رسیده که در مقایسه با سال‌های ۹۶ و ۹۷ حدود ۱۷ درصد افزایش داشته است.

پارسال در مناطق ویژه اقتصادی ۵۹۹ واحد تولیدی- صنعتی فعال وجود داشت که حدود سه درصد نسبت به سال قبل از آن (۹۷) و نزدیک به ۱۳ درصد نسبت به سال ۹۶ رشد داشته است. ضمن آنکه علاوه بر واحدهای تولیدی- صنعتی مذکور، واحدهای دیگری نیز در بخش خدمات و بازرگانی در این مناطق فعال بود.

منبع: ایرنا

کد خبر 467057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.