اثرات آلودگی هوا بر سلامت زنان باردار چیست؟

دوران بارداری زمان بسیار حساسی است و عوامل مختلفی بر سلامت مادر و نوزاد تاثیر می‌گذارد. یکی از مهمترین تهدیداتی که سلامت مادر و فرزند را به خطر می‌اندازد آلودگی هوا است، مشکلی که می‌تواند احتمال بروز عوارض بسیاری از جمله زایمان زودرس و سقط جنین را افزایش دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اثرات آلودگی هوا بر سلامت زنان در دوران بارداری موضوع مهمی است که محققان در مورد بروز عوارض جانبی آن هشدارهای زیادی داده‌اند. نفس کشیدن در هوای تمیز و پاک به اندازه داشتن رژیم غذایی سالم برای بارداری زنان مهم و ضروری است، رعایت برخی توصیه‌ها از قبیل تغذیه سالم و دور بودن از استرس‌های احتمالی شاید کار راحتی باشد، اما مقابله با آلودگی هوا سخت است و در معرض آن قرار گرفتن با بروز عوارض جانبی سلامتی همراه است.

آلودگی هوا اثرات مضر بسیاری از جمله زایمان زودرس، مشکلات قلبی و تنفسی، ایجاد عفونت در بدن مادر و اختلال رشدی و اوتیسم در نوزاد دارد، در این زمینه روزنامه جام‌جم با نقل از گفته‌های مشاور محیط زیست شهردار تهران نوشت: سقط جنین در مناطق آلوده هوای تهران، ۴۰ درصد بیشتر از سایر شهرهاست. سقط جنین به صورت عمدی جرم است و عاملان افزایش آلودگی هوا در تهران متهمان این رخداد هستند، تهران به دلیل وضعیت نامطلوب هوا بیشترین میزان کودکان سرطانی را دارد و آمار سقط جنین و بیماری‌های قلبی تنفسی به مبحث آلودگی هوا ارتباط دارد و این روند بر اثر اهمال‌کاری‌ها و کم‌کاری‌های اجتماعی و اجرایی به وجود آمده است؛ که این اثرات آلودگی هوا نه تنها برای تهران بلکه برای کلانشهرهای صنعتی و آلوده کشور هم صدق می‌کند.

شدت گرفتن بیماری‌های زنان باردار در آلودگی هوا

فاطمه بحرینی، متخصص زنان و زایمان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه بر اساس تحقیقات انجام شده آلودگی هوا به اندازه مصرف سیگار برای زنان باردار مضر است، اظهار کرد: در کشور چین که با مسائل آلودگی هوا دست‌وپنجه نرم می‌کند، این تحقیقات انجام شده و نشان می‌دهد، در بازه زمانی که میزان آلودگی هوا زیاد بوده، سقط جنین نیز در مادران باردار افزایش داشته است. اما در کشور ما تحقیقاتی که به عنوان منبع رسمی بتوان به آن استناد کرد در ارتباط با اثر آلودگی هوا بر سقط جنین و زایمان زودرس به طور رسمی دیده نشده است.

وی ادامه داد: سقط بر اثر آلودگی هوا به این معنی نیست که در همان روزی که هوا بسیار آلوده است و مادر باردار در معرض آن قرار دارد، بلافاصله بر جنین اثر سوئی بگذارد و باعث سقط شود، بلکه به این معناست که آلودگی هوا می‌تواند در مادرانی که در معرض آن قرار داشته‌اند، در روزهای آتی ایجاد سقط جنین کند و این احتمال در صورتی که مادر در طولانی مدت در هوای آلوده قرار داشته باشد، افزایش می‌یابد.

این متخصص زنان و زایمان با اشاره به اینکه آلودگی هوا بر بروز زایمان زودرس اثر می‌گذارد، افزود: زایمان زودرس عوامل متعددی مانند عفونت‌ها، بیماری‌های مادر، سابقه زایمان زودرس و سن مادر دارد که رادیکال‌های آزاد موجود در هوای آلوده نیز می‌تواند یکی از ریسک فاکتورهای مهم در ایجاد زایمان زودرس باشد، به طور مثال اگر مادر بارداری بیماری و مشکل ریه داشته و در معرض آلودگی هوا نیز باشد و بیماری او شدت بگیرد، احتمال زایمان زودرس در این مادر افزایش پیدا خواهد کرد.

در سه ماهه اول بارداری احتمال آسیب جنین بر اثر آلودگی هوا بیشتر است

وی با توضیح اینکه در سه ماهه اول بارداری احتمال آسیب جنین بر اثر آلودگی هوا بیشتر است، تصریح کرد: در سه ماهه اول بارداری احتمال آسیب بر جنین بر اثر آلودگی هوا قوی‌تر و بیشتر است، چرا که سه ماهه اول دوره تشکیل اندام‌های حیاتی جنین است و هرچه میزان آلودگی هوا در سه ماهه اول بیشتر باشد، زمینه‌ساز بروز اشکالات بیشتری برای جنین خواهد بود، اگر میزان آلودگی هوا در ماه‌های بالاتر بارداری بیشتر باشد، رشد اندام‌های جنین کم خواهد شد.

بحرینی خاطرنشان کرد: میزان اثر آلودگی هوا بر جنین بستگی به سن حاملگی (اینکه مادر در کدام ماه بارداری است) دارد و اگر مادر در هفته‌های اول بارداری در معرض هوای آلوده قرار بگیرد، احتمال سقط بسیار بالا است، در هفته‌های بالاتر ممکن است باعث تشکیل نشدن یک عضو در جنین شود و در سه ماهه آخر بارداری رشد جنین را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

آمار سقط جنین بیشتر از آنچه در کتاب‌ها عنوان می‌شود است

وی با توضیح اینکه آلودگی هوا چگونه بر سلامت جنین اثر منفی می‌گذارد، اضافه کرد: با توجه به اینکه میزان آلودگی هوا در خون مادر باردار چقدر باشد، میزان تأثیر آن بر سلامت جنین متفاوت است و مواد مضر از طریق هوای آلوده وارد ریه‌ها و بعد وارد خون مادر می‌شود، از جفت عبور می‌کند و وارد خون جنین خواهد شد یا گاهی ممکن است مادر مواد غذایی و سبزیجاتی را مصرف کند که در معرض و تحت تأثیر آلودگی هوا قرار داشته و با خوردن آن‌ها احتمال ورود آلودگی‌ها به خون مادر و بعد جنین ایجاد می‌شود که در ادامه بروز مشکلات متعددی را برای مادر و جنین در پی دارد.

این متخصص زنان و زایمان با تاکید بر اینکه معمولاً آمار سقط جنین بیشتر از آن چیزی است که در کتاب‌ها عنوان شده است، ادامه داد: در منابع گفته می‌شود که سقط‌ها باید حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد باشد، اما این آمار تقریباً بیشتر است، البته منبع دقیقی برای اعلام آمار صحیح درباره سقط و زایمان زودرس وجود ندارد، چرا که علاوه بر آلودگی هوا دلایل متفاوت و بسیاری برای آن‌ها وجود دارد و اگر بخواهیم آماری را در این زمینه به دست آوریم، باید تمام دلایل و شرایط را در نظر بگیریم.

آلودگی هوا، افزایش عفونت و زایمان زودرس

وی درد، پارگی کیسه آب و خونریزی را شایع‌ترین علت زایمان زودرس دانست و گفت: مادر باردار از ۲۸ هفتگی به بعد در معرض خطر زایمان زودرس قرار دارد و تا ۲۰ هفته اگر زایمان رخ دهد، سقط جنین را خواهیم داشت، آلودگی هوا به طور غیر مستقیم بر بروز زایمان زودرس اثر دارد، چرا که یکی از دلایل آن عفونت است و آلودگی هوا نیز بدن فرد را مستعد عفونت می‌کند و به دنبال آن افزایش احتمال بروز زایمان زودرس را خواهد داشت، برای پیشگیری از اثرات آلودگی هوا بر سلامت جنین و بروز زایمان زودرس، مادر باردار نباید در معرض هوای آلوده قرار بگیرد و همچنین از مواد غذایی مانند سبزیجات، ماهی و مغزیجات استفاده شود که رادیکال‌های آزاد موجود در دستگاه گوارش و خون را کاهش دهد.

کد خبر 466588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.