نظام بودجه‌نویسی اصفهان الگویی برای کلانشهرهای کشور است

نائب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در اصفهان در حوزه بودجه‌نویسی و بررسی و تصویب آن گام‌های موثری برداشته شده که قطعا می‌تواند در سال‌های آینده به کمک مدیریت شهری بیاید و حتی الگویی برای همه کلانشهرهای کشور باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نصیر ملت در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با بیان اینکه تلاش شورای شهر اصفهان بر این بوده که در این دوره ادبیات متفاوتی در مورد بودجه داشته باشد گفت: در بحث بودجه یک نگاه جدید را در شهرداری حاکم کردیم؛ در اصفهان گام‌های موثری در حوزه بودجه‌نویسی و بررسی و تصویب آن برداشته شده است که قطعا می‌تواند در سال‌های آینده به کمک مدیریت شهری بیاید و حتی الگویی برای همه کلانشهرهای کشور باشد.

وی افزود: در شهرها همه مدیران و سیاست گذاران شهری دنبال این هستند تا کمک کنند تا فضای زندگی برای شهروندان بهبود یابد و برای آن به یک منبع مالی و درآمد مشخص نیاز است.

نائب رئیس شوراری اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه از یک مقطع زمانی دولت شهرداری‌ها را به حال خود رها کرده، اضافه کرد: دولت با این اقدام به نوعی این امکان را به آنها داد که بر اساس اختیاراتی که در شهرها و شهرداری ها وجود دارد، منابع مالی جدید تعریف کنند و براساس این منابع مالی شهر را اداره کنند .

وی خاطرنشان کرد: در سایه نبود نظارت‌ها و کم‌تجربه بودن شهرداری‌ها، عمده منابع مالی که نیاز شهر را تامین می‌کند از درآمدهای ناپایدار است، این درآمدهای ناپایدار در بلندمدت می‌تواند آسیب‌های جدی را به شهرو شهروندان وارد کند.

سهم ۲۰ درصدی درآمدهای پایدار در بودجه اصفهان

ملت گفت: در شهر اصفهان نزدیک به ۸۰ درصد بودجه از درآمدهای حاصل از عوارض ساختمانی است و صرفا ۲۰ درصد آن از درآمدهای پایدار است که بخش مهمی از آن نیز به واسطه اینکه به درآمدهای کلان وابسته است، می تواند از ناپایداری برخوردار شود.

وی افزود: شهرداری‌ها مجبورند فضای ساخت و ساز را فراهم کرده و از این طریق درآمدهایی را مقطعی و مسکن‌وار به شهر تزریق کنند که این بناها درطول پایداریشان به شهرها می‌توانند آسیب وارد کنند که شهرداری در پی جبران این آسیب ها باید ۱۰ برابر درآمدهای تزریقی را هزینه کند و این حقیقت تمامی شهرها و شهرداری‌های ایران است.

ملت با اشاره به برخی درآمدهای ناپایدار شهرداری‌ها افزود: این امر از پایه ایراد دارد به این دلیل که شهرداری‌ها با ضابطه‌ای برای توسعه شهر مواجه هستند به نام دفترچه طرح تفصیلی که این دفترچه صرفا یک نگاه شهرسازی دارد.

وی تصریح کرد: در مدیریت غلط شهری مفاد این دفترچه را بدون اینکه زیرساخت‌های تامین مالی را دیده باشیم در اختیار شهردار و شهرداری قرار می‌دهیم و از شهردار می‌خواهیم که با بکارگیری آن‌ها درآمد کسب کند و این عمل اولین گام اشتباه در مدیریت شهری است که در کشور وجود دارد.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: در مدیریت اشتباه شهری در طرح‌های تفصیلی خدمات به جمعیت نادیده گرفته می‌شود یا مدیریت شهر مسئله محور نیست اما شورای شهر اصفهان با همت کمیسیون اقتصادی نگاه جدیدی را برای تهیه طرح‌های جامع ارائه داده و اولین طرحی که تصویب شده به نام طرح جامع تفصیلی شهر با رویکرد آماری است و با همکاری که وزارت راه و شهرسازی در این زمینه داشت تلاش کردیم تا ادبیات جدید و امتیازات ویژه‌ای برای شهر و مدیریت آن داشته باشیم.

خزانه‌داری متمرکز ابزاری برای کنترل دقیق شهرداری‌های مناطق

وی تاکید کرد: خزانه داری متمرکز یکی از مصوبه‌های خوب شورا بوده که تا قبل از این طرح مناطق ۱۵گانه شهر حساب های جداگانه ای داشتند و به اعتبار درآمدی که داشتند برنامه‌ریزی می‌کردند و چندان کنترل دقیقی روی شهرداری‌های مناطق نبود که این طرح خزانه داری متمرکز می‌تواند کمک بسیاری در بحث درآمدهای پایدار و مستقل شهرداری‌ها بدون پرداخت خسارت باشد.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه ردیف‌های درآمدی شهرداری اصفهان در گذشته مشکلات بسیار داشته، افزود: در شورا تلاش کردیم تا درآمدها، هزینه‌ها و عملکردهای مدیریت شهری واقعی شود و تا آنجایی که امکان‌پذیر است بر اساس شرایط، منطق و واقعیت اصلاح شود.

توسعه اصفهان در گرو توسعه گردشگری است

ملت اضافه کرد: قرار نیست صرفا بدون برنامه بخواهیم شهر را توسعه دهیم قرار است تا بر اساس یک هدفگذاری مشخص در راستای پیشرفت شهر اقدام کنیم که اصفهان هم به عنوان یک شهر خلاق، دوستدار کودک و دوستدار سالمند اگر هرکدام از این موارد به عنوان هدف اصلی شهر قرار گیرد باید برنامه و مدیریت نیز درراستای همان هدف انجام شود. 

وی با بیان اینکه با توسعه گردشگری و درآمد پایدار از این طریق می‌توانیم فرهنگ و میراث و تاریخ و تمدن این شهر را زنده نگه داریم و مسیری صحیح را طی کنیم، تصریح کرد: کارشناسان توسعه اصفهان را بر مبنای توسعه گردشگری، فعالیت هنرمندان و صیانت از زیرساخت‌های ارزشمند فرهنگی، تاریخی و هنری این شهر می‌دانند که توجه به این موارد به احصا درآمد پایدار و ارتقای ظرفیت‌های مثبت شهر کمک می‌کند.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان  با اشاره به شرایط اقتصادی و نرخ تورم موجود، گفت: زمانی که در سال ۹۶ شورای اسلامی شهر اصفهان را تحویل گرفتیم بودجه شورا دو هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان بود که با توجه به شرایطی که اصفهان داشت امروز این بودجه به پنج هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده و یکی از موفق ترین شوراها در خصوص تصویب و تحقق بودجه شهرداری است که درست هدفگذاری شده و به درستی به اجرا شده است.

کد خبر 466527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.