بورس ۱۵ دی؛ نوسان‌گیری بلای جان بازار سرمایه

یک کارشناس بازار سرمایه با بررسی روند طی شده در بورس امروز - دوشنبه ۱۵ دی ماه- گفت: به نظر می‌رسد نوسان‌گیری بلای جان این روزهای بازار سرمایه شده است.

محمد هرورانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه شاخص کل بورس امروز ۱۵ دی ماه با ۱.۴ درصد رشد به عدد یک میلیون و ۳۷۴ هزار و ۵۷۱ واحد و شاخص هم وزن با ۱.‌۵ درصد رشد به ۴۶۲ هزار و ۴۷۸ واحد رسید.

وی افزود: از نکات قابل توجه هم‌سویی شاخص کل و هم‌وزن پس از چند روز بوده است که خالص ارزش معاملات خرد ۱۳ هزار و ۳۸۸ میلیارد تومان بوده که نسبت به روز گذشته هشت درصد کاهش داشته و امروز در حدود ۳۱۰ میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سرمایه وارد شده است.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

این کارشناس بازار سرمایه گفت: از اخبار مهم امروز می‌توان به حذف معافیت مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد، حذف معافیت مالیات مواد خام و نیمه خام (فلزی و غیر فلزی)، نفت و گاز و مخالفت با افزایش مالیات نقل و انتقال سهام بورس اشاره کرد.

هرورانی افزود: سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیز از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از محاسبات بودجه خبر داد که این خبر نیز تأثیراتی بر بازار بورس داشته است.

بازگشایی نماد سه بانک تجارت، ملت و صادرات

وی ادامه داد: از طرفی همانطور که پیش بینی شده بود، گزارشات خوبی از طرف شرکت‌های بنیادی در حال مخابره شدن است که به عنوان نمونه می‌توان به گزارشات سنگ آهنی‌ها اشاره کرد که از بهبود شرایط سودآوری و گزارشات مطلوب سه ماهه آینده خبر می‌دهد.

نوسان‌گیری روزانه، نکته منفی این روزهای بورس

این کارشناس بازار سرمایه گفت: همچنین بازگشایی نماد سه بانک ملت، تجارت و صادرات با وجود برخی ابهامات، نیز یکی از نکات مهم بازار امروز بود که تا مرز تشکیل صفوف خرید پیش رفتند و با فشار فروش حقوقی‌ها قیمت سهام این نمادهای اصلاحی را تجربه کرد و چند درصدی از مثبت کامل دچار ریزش شد.

هرورانی افزود: متأسفانه یکی از عواملی که این روزها بازار سرمایه ایران را تحت‌تأثیر قرار داده نوسان‌گیری حقوقی‌ها و حقیقی‌های بازار به طوری است که سهام بزرگ بازار به میدان نوسان‌گیری در بین افراد کم‌تجربه تبدیل شده است. این افراد با وضعیت خوب هر سهم خرید کرده و با منفی شدن سهم وارد صف فروش می‌شوند.

وی افزود: از طرف دیگر فشار فروش حقوقی‌ها که هنوز در سهام شرکت‌ها از جمله نماد بانک‌هایی که امروز بازگشایی شد، واضح است، این سوال را ایجاد می‌کند که این فشار فروش چه رابطه‌ای با ارزندگی این سهم‌ها دارد. اگر سهام این شرکت‌ها ارزنده است چرا فشار فروش وجود دارد و اگر سهام بانک‌ها ارزنده نیست چرا توسط دولت به مردم فروخته شده است.

کارشناس بازار سرمایه گفت: این فروش‌ها در شرایطی انجام می‌شود که پیش‌بینی می‌شود که درآمد کارمزد بانک‌ها در شش ماهه دوم سال تا دو برابر رشد کرد و به سالانه ۳۰ هزار میلیارد تومان برسد و حتی با وجود سناریوی ثبات نرخ ارز، با اینکه درآمد تسعیر ارز حذف می‌شود، درآمد کارمزد می‌تواند سهام این شرکت‌ها را تحت تأثیر قرار دهد.

هرورانی افزود: از طرفی، رنج زنی در بازار باعث به هم ریختگی روندها شده و مشاهده می‌کنیم سهام یک شرکت بزرگ روزی مثبت و روز بعد منفی است که این موضوع سهامداران را دچار سردرگمی می‌کند، سهام داران باید به حجم معاملات یک سهم نسبت به سرمایه، سهام شناور و متوسط حجم ماهانه است. به عبارتی حجم‌ها در این روزهای بازار سرمایه مهم‌تر از قیمت‌ها هستند.

وی ادامه داد: اگر مثبت شدن نماد یک گروه ناشی از حجم معاملات مقطعی در یک زمان مشخص و یک روز خاص باشد بهتر است سهامداران تا رسیدن سهام گروه‌های مختلف به تعادل صبر بیشتری داشته باشند.

کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه برای رشد بیش از هر چیزی به تعادل نیاز دارد و برای رسیدن به این تعادل باید حقوقی‌ها و حقیقی‌های بازار رفتار حرفه‌ای تری نشان دهند و در هر نقطه‌ای خریدار و یا فروشنده سهمی نباشند.

هرورانی افزود: برای ادامه روند رو به رشد بازار سرمایه در روزهای آتی بیش از هر چیزی به افزایش حجم معاملات و ورود پول به بورس نیاز داریم و پیش بینی می‌شود با نزدیک شدن به روزهای پایانی دی‌ماه بهبود روند قیمتی را در سهام گروه‌های مختلف به خصوص گروه‌هایی که شرایط بنیادی بهتری داشته و در روزهای اخیر روند قیمتی خنثی یا منفی را دنبال کردند، شاهد باشیم‌.

وی ادامه داد: به سهامداران توصیه می‌شود بر اساس خبرهای لحظه‌ای مخابره شده تصمیم‌گیری نکنند زیرا در چنین شرایطی که بازار تعادل ندارد، معامله بر اساس اخبار آنالیز نشده موجب جهت‌گیری اشتباه سهامداران و عدم تعادل بازار می‌شود.

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: انتظارات را از بازار سرمایه تعدیل کنیم و به جای درگیر شدن با نوسانات، با تحلیل بیشتر به خرید و فروش سهام اقدام کنیم.
 

کد خبر 466409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.