مهم‌ترین اکتشافات فضایی سال ۲۰۲۰ چه بود؟

سازمان‌های فضایی با وجود کرونا توانستند تحولات مهمی را در ماجراجویی فضایی بشر رقم بزنند.

به گزارش ایمنا، سال ۲۰۲۰ و بحران کرونا برای ساکنان این سیاره شرایط سختی را به وجود آورد، اما سازمان‌های فضایی با وجود تمام مشکلاتی که پیش روی آن‌ها بود، توانستند تحولات مهمی را در ماجراجویی فضایی بشر رقم بزنند. از این رو قصد داریم شما را با مهم‌ترین اکتشافات فضایی سال ۲۰۲۰ آشنا کنیم.

پرتاب اولین فضاپیمای خصوصی

در سال ۲۰۲۰ برای اولین بار شرکت‌های خصوصی به عرصه پروژه‌های مهم فضایی از جمله اعزام انسان به فضا وارد شدند. طی چندین سال گذشته فقط دولت‌های آمریکا و روسیه در این حوزه فعالیت داشتند، اما شرکت آمریکایی اسپیس ایکس برای اولین بار فضانوردان را با کپسول کرو دراگون به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاد. در این ماموریت دو فضانورد ناسا به نام‌های داگلاس هرلی و رابرت بهنکن به فضا پرتاب شدند. ناسا پس از پایان دادن به فعالیت شاتل فضایی در سال ۲۰۱۱ تا به امروز برای اعزام فضانوردان به ایستگاه فضایی از کپسول فضایی سایوز روسیه استفاده می‌کرد، اما با ورود شرکت آمریکایی اسپیس ایکس به این عرصه از این پس ناسا از کپسول‌های فضایی آمریکایی استفاده خواهد کرد.

آوردن نمونه ماه به زمین توسط چینی‌ها

سازمان فضایی چین به دنبال کسب اطلاعات بیشتری از کره ماه است و در همین راستا طی ماموریتی به نام Chang’e5 توانست یک فضاپیمای روباتیک را به سطح ماه بفرستد. این فضاپیما پس از جمع‌آوری نمونه از سطح تنها قمر زمین در دسامبر ۲۰۲۰ به سیاره زمین برگشت. پس از اینکه اتحاد جماهیر شوروی برای آخرین بار طی ماموریتی به نام Luna24 در سال ۱۹۷۴ از ماه نمونه برداری کرد، این برای اولین بار از آن تاریخ است که نمونه‌ای دیگر از ماه به سیاره زمین آورده می‌شود.

جمع‌آوری نمونه‌های سیارک بونو

سازمان فضایی ناسا توانست در ماه اکتبر طی ماموریت OSIRISREx با فرود کوتاهی روی سیارک بونو از سطح آن نمونه‌برداری کند که این نمونه‌ها در سال ۲۰۲۳ به زمین منتقل خواهد شد. این اولین ماموریت آژانس فضایی ناسا بود که توانست روی یک سیارک فرود آید و از آن نمونه‌هایی را جمع‌آوری کند. دانشمندان به کمک این نمونه‌ها می‌توانند در خصوص نحوه شکل‌گیری منظومه شمسی و نحوه انتقال عناصری چون آب به زمین اطلاعات بیشتری کسب کنند.

نگاهی جدید به خورشید

دانشمندان توانستند طی ماموریت Solar Orbiter نزدیک‌ترین تصاویر از خورشید را به ثبت برسانند. در تصاویر منتشر شده شاهد شراره‌های خورشیدی در نزدیکی سطح خورشید هستیم که دانشمندان در خصوص ماهیت این شراره‌ها اطلاع دقیقی ندارند، اما احتمال می‌دهند این شراره‌ها نوعی از نانو شعله یا جرقه‌های ریزی هستند که باعث گرم شدن جو خارجی خورشید می‌شوند.

پایان فعالیت رادیو تلسکوپ آرسیبو

فعالیت تلسکوپ معروف آرسیبو در سال ۲۰۲۰ به پایان رسید. این تلسکوپ رادیویی مستقر در پورتوریکو به عنوان دومین تلسکوپ بزرگ جهان محسوب می‌شود و طی چندین سال گذشته برای محققان یک ابزار اصلی در تحقیقات نجومی بود. همچنین ناسا در سال‌های اخیر از این تلسکوپ برای شناسایی اشیای نزدیک به زمین نظیر سیارک بنو استفاده کرده بود. این تلکسوپ در سال جاری به دلیل خرابی کابل‌ها با آسیب جدی مواجه شد و بنیاد ملی علوم نیز اعلام کرد این تلسکوپ به آسانی تعمیر نخواهد شد.

منبع: گجت نیوز

کد خبر 465891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.