۲ شرکت ایرانی واکسن کرونا تولید کردند

دو شرکت دانش‌بنیان به حوزه تولید واکسن کرونا ورود کردند. این شرکت‌ها موفق به تولید واکسن‌هایی شدند که به مرحله تزریق انسانی رسیده است.

به گزارش ایمنا، کشور چین مبدأ شیوع ویروس کرونا بود. اواخر سال ۹۸ خبری مبنی بر شروع بیماری جدید و ناشناخته در این کشور و سرایت آن در دیگر کشورها دنیا را در بهت و نگرانی فرو برد. بیماری نوینی که هیچ راه درمانی نداشت و تنها چاره کاهش عوارض آن، استفاده از ماسک، ضدعفونی‌کننده و رعایت فاصله اجتماعی بود.

زمانی نگذشت که تقریباً کل کره زمین قرمز شد و واگیری آن به همه کشورها سرایت کرد. انواع جهش یافته آن هم کار دانشمندان و متخصصان را سخت‌تر کرد و اجازه کشف به موقع واکسن و راه درمانی برای آن را نداد.

اما کشورهای مختلفی به این حوزه ورود کردند و اخبار زیادی در این زمینه بر روی سایت‌های خبری منتشر شد. ایران هم از جمله کشورهایی است که به این حوزه وارد شد و چند شرکت تولید این محصول راهبردی در کشور را آغاز کردند.

ساخت واکسن بر پایه پلتفرم mRNA

شرکت درمان گستر رناپ، یکی از این مجموعه‌های فناوری است که در حوزه تولید واکسن کرونا فعالیت می‌کند. این شرکت در حال ساخت واکسن بر پایه پلتفرم mRNA است. این مجموعه فناور با حمایت‌های ستاد توسعه سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فعالیت می‌کند و در مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی تهران استقرار یافته است. واکسن کرونای این شرکت با اتکا به توانمندی متخصصان داخلی تولید شده است.

این شرکت که فعالیت خود را در حوزه توسعه دانش فنی بومی با تکیه بر ظرفیت‌های بالقوه داخلی آغاز کرد، بر روی تولید فرآورده‌های زیست فناورانه‌ای که عمدتاً داروهایی مبتنی بر فناوری استفاده از رناپ (mRNA) هستند، تمرکز کرده است.

تولید انبوه واکسن کرونا به زودی

شرکت هوم ایمن زیست فناور هم یکی از شرکت‌های سازنده واکسن کرونا در کشور است. مجموعه‌ای فناور که از سال ۹۳ توسط جمعی از اعضای هیات علمی انستیتو پاستور ایران و دانشگاه علوم پزشکی تهران پایه گذاری شد.

این شرکت در شرایط بحرانی کشور با کمک توان دانشی نیروهای متخصص خود در تلاش برای تولید واکسن کرونا است. سعی و کوششی که در مرحله آزمایش‌های حیوانی قرار دارد و به زودی پس از اخذ مجوزها وارد فاز انسانی و تولید انبوه خواهد شد.

زیست‌بوم فناوری و نوآوری از همان آغازین روزهای شیوع کرونا در حوزه پیشگیری، کاهش عوارض و درمان این بیماری وارد شد و اقدامات مختلفی را هم برای این کار آزمود. تولید واکسن کرونا توسط شرکت‌های داخلی و با اتکا به توان دانشی جوان ایرانی، یکی از این روش‌ها بود که اتفاق افتاد و به زودی مردم از فواید آن بهره‌مند می‌شوند.

گزارش از: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

کد خبر 465889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.