سیدرحمان موسوی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: همزمان با رشد شبکههای ارتباطی و جهانی شدن، شهرها در فضایی شکل گرفته از جریانها به بازیگران اصلی حوزه ارتباطات و اقتصاد جهانی تبدیل شدهاند.
وی تصریح کرد: امروز به جایی رسیدیم که شهرها با ارتقای جایگاه اقتصادی، فنآوری، فرهنگی، سیاسی و زیرساختی خود از نفوذ و اعتبار لازم برای اجرای برنامههای دیپلماتیک برخوردار میشوند و در راستای فعالیتهای خود شکل نوینی از دیپلماسی را نمایان میسازند که از آن با عنوان دیپلماسی شهری یاد میشود.
این کارشناس حوزه بینالملل با بیان اینکه شهرداریهای گیلان محرک و عامل توسعه دیپلماسی شهری شوند، افزود: در هیچیک از شهرداریهای استان گیلان اهدافی مانند ارتباطات مؤثر با شرکای خارجی (خواهرخواندهها)، شناسایی تسهیلگران شهروندی، توسعه همکاریهای اقتصادی و علمی دنبال نمیشود و نگاه بینالمللی در پروژههای عمرانی و زیرساختی شهرها تعریف نشده است.
وی خاطرنشان کرد: مدیران شهری با لحاظ مصالح شهری و شهروندان، سیاستهای کلان را به درستی تدوین یا اصلاح کنند تا شهرت و آوازه شهرها که از آن به برند شهری (city brand) تعبیر میشود دچار خللی نشود.
موسوی گفت: آنچه که این مهم را عملی میسازد، استفاده از ابزار و مؤلفه تأثیرگذار دیپلماسی شهری در عرصه بینالمللی است چرا که کارگزاران دیپلماسی شهری میتوانند با تکیه بر دانش و مهارت خود سیاستگذاران و همچنین افکار عمومی را در جهت تامین منافع شهر متبوع خود هدایت کنند.
نظر شما