عدم دسترسی 8 درصد دانش‌آموزان به آموزش مجازی/تحصیل حدود 57 هزار دانش‌آموز اتباع در استان

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، گفت: تنها هشت درصد دانش‌آموزان متوسطه به دلیل عدم دسترسی به اینترنت و سخت افزارهای کامپیوتری از آموزش مجازی بی‌بهره هستند که با اجرای طرح "اطلس آموزشی" این تعداد دانش آموز هم از آموزش‌های لازم بهره مند می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدرضا ناظم‌زاده معاون متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان صبح امروز (شنبه) در نشست خبری اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان ضمن تسلیت سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، اظهار کرد: قریب به ۹۰ درصد دانش آموزان متوسطه به فضا مجازی و آموزش آنلاین دسترسی دارند و تنها هشت درصد آنها به دلیل عدم دسترسی به اینترنت و سخت افزارهای کامپیوتری از این فضا بی‌بهره هستند.

وی اضافه کرد: با توجه به این وضعیت مدارس موظف به تهیه اطلس آموزشی برای دانش آموزان هستند. اطلس آموزشی به این معنا است که باید شیوه آموزش هر دانش آموزی برای مدیر مدرسه روشن باشد و برآورد ما این است که حدود هشت درصد دانش آموزان محروم از آموزش آنلاین با اجرای این برنامه از آموزش‌های لازم بهره مند شوند.

وی اضافه کرد: با توجه به این وضعیت، مدارس موظف به تهیه اطلس آموزشی برای دانش آموزان هستند. اطلس آموزشی به این معنا است که باید مدیر هر مدرسه‌ای در لیست دانش آموزان مدرسه نوشته باشد که این دانش آموز در حال استفاده از نرم افزار شاد، مدرسه تلویزیونی، درس نامه یا موارد دیگر است. باید آموزش هر دانش‌آموز برای مدیر مدرسه روشن باشد و برآوردمان این است که حدود هشت درصد دانش آموزان با اجرای این برنامه از آموزش آنلاین بهره مند می‌شوند.

ترک تحصیل‌های پنهان در ایام کرونا

ناظم زاده، تاکید کرد: نگرانی ما از ترک تحصیل‌های پنهان دانش آموزان است. سال‌های گذشته عدم حضور دانش آموزان به معنای ترک تحصیل بود و با شناسایی و پیگیری مدیر مدرسه و مسئولان دانش آموز به تحصیل برمی‌گشت اما امسال با شیوه اپیدمی کرونا و آموزش مجازی و عدم حضور دانش آموزان امکان شناسایی سریع فراهم نیست. دانش‌آموز در مدرسه ثبت نام شده و در سامانه سناد اطلاعات وجود دارد اما اینکه از آموزش آنلاین استفاده می‌کند یا نه برای ما ابهام دارد.

ناظم زاده، بیان کرد: متأسفانه با شیوع اپیدمی کرونا در دوره متوسطه شاهد ورود دانش آموزان به دلیل مشکلات اقتصادی خانواده به بازار کار هستیم و طی جلساتی که دو هفته گذشته با مدیران مدارس متوسطه داشتیم، اعلام کردیم آموزش و پرورش به عنوان متولی آموزش باید دلسوزانه این امر را پیگیری کند تا دانش آموزان به تحصیل برگشته و آموزش را ادامه دهند. ادعایی هم نداریم که این ترک تحصیل دانش آموزان اتفاق نیفتاده است، اما باید این مسئله پیگیری شود تا در دوره بعد از کرونا با چالش کمتری روبه رو باشیم.

وی با تاکید بر ارتقای شبکه شاد به عنوان یک تولید ملی در دستگاه تعلیم و تربیت در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: وظیفه ما حمایت از این تولید ملی است و در این فرصت کوتاه آموزش وپرورش، شاهد بودیم ۱۴ میلیون دانش آموز و یک میلیون معلم وارد این شبکه شدند و بسیاری از مشکلات این شبکه برطرف شده است. بنا به گفته وزیر آموزش و پرورش اتفاقات خوبی در زمینه افزایش سرعت آن خواهد افتاد تا فرهنگیان و دانش آموزان از این فضای امن و رایگان بهرمند شوند.

ناظم زاده، تصریح کرد: مجموع کل دانش آموزان استان ۸۶۸ هزار ۳۷۲ نفر است و از این تعداد ۷۶۰ هزار و ۳۱۲ نفر در شبکه شاد احراز هویت شدند و قریب به ۶۴۰ هزار نفر در شبکه شاد فعالیت کرده و از این شبکه برای آموزش استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه آموزش مجازی بعد از کرونا نیز ادامه دارد، افزود: آموزش مجازی جایگاه خود را در فرایند یادگیری باز کرده است و به طور یقین در ایام تعطیلی آلودگی هوا و موارد دیگر از این آموزش استفاده خواهد شد، باید برنامه ریزی لازم برای استفاده بهینه از این فضا و آموزش‌های مجازی در دوره پسا کرونا داشته باشیم.

تحصیل حدود ۵۷ هزار دانش‌آموز اتباع خارجی در اصفهان

ناظم زاده در خصوص نحوه برگزاری امتحانات دانش آموزان متوسطه، اظهار کرد: امتحانات دوره متوسطه به صورت حضوری باعث ارتقای آموزشی است، اما سلامت دانش آموزان اولویت اول بوده و با مصوبه ستاد ملی کرونا امتحانات خردادماه حضوری بوده و امتحانات دی ماه به صورت غیرحضوری برگزار می‌شود، تنها امتحانات پایه دوازدهم از ۱۵ دی ماه در دانش آموزان شبانه‌روزی بزرگسالان و متفرقه با تعداد اندک به صورت حضوری است و در خردادماه پایه نهم و دوازدهم امتحانات حضوری را خواهند داشت. فضا در برگزاری امتحانات نهایی باید فضای اعتماد باشد تا با سلامت برگزار شود و در این زمینه نیازمند کمک خانواده‌ها هستیم.

وی در خصوص آموزش هنرستانی‌ها تصریح کرد: در هنرستان سه نوع آموزش شامل دروس عمومی، دروس فنی و تخصصی تئوری مانند دیگر رشته‌ها در فضای مجازی پیگیری می‌شود اما آموزش‌های کارگاهی به صورت حضوری در کارگاه‌ها انجام می‌شود، که در حال حاضر هم در حال رایزنی با ستاد کرونا هستیم تا این کارگاه‌ها به صورت حضوری و با تعداد دانش آموزان کمتر و رعایت پروتکل‌ها برگزار شود.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان اصفهان در خصوص دانش آموزان اتباع گفت: در مدارس استان اصفهان قریب به ۵۶ هزار و۹۵۰ دانش آموز اتباع در حال تحصیل هستند که ۲۷ هزار و۲۱۹ نفر دختر و ۲۹ هزار و ۷۳۱ نفر هم پسر هستند و از این تعداد ۳۸ هزار و ۹۸ نفر در دوره ابتدایی، ۱۲ هزار و ۷۶۷ نفر در دوره متوسطه اول، شش هزار و ۲۸۵ نفر هم در دوره متوسطه دوم تحصیل می‌کنند. از آمار کل دانش آموزان اتباع خارجی ۵۶ هزار و ۳۸۶ نفر دانش آموزان افغانستانی و ۴۵۰ هزار نفر عراقی و مابقی از سایر ملیت‌ها بوده که در استان اصفهان مشغول به تحصیل هستند، همه امکاناتی که برای دانش آموزان ایرانی وجود دارد برای دانش آموزان اتباع هم فراهم می‌شود و این اتفاق از افتخارات آموزش و پرورش برای پیشگیری از بزهکاری و آسیب‌ها در جامعه است.

کد خبر 465822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.