واکنش‌ها به درگذشت آیت‌الله مصباح یزدی

دیروز آیت الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) در سن ۸۶ سالگی درگذشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، خبر درگذشت آیت الله مصباح یزدی، از رهبران تشکل سیاسی جبهه پایداری انقلاب اسلامی و رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) واکنش‌های بسیاری در پی داشت.

حسن روحانی، رئیس جمهور اسلامی ایران در پیامی درگذشت آیت الله مصباح یزدی را تسلیت گفت و نوشت: «درگذشت آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، از استادان برجسته حوزه علمیه و بنیان‌گذار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) موجب تأثر و اندوه شد.

اینجانب این ضایعه را به حوزه‌های علمیه، علمای اعلام، شاگردان، علاقمندان و به‌ویژه بیت مکرم آن مرحوم تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند رحمان برای ایشان رحمت و مغفرت و برای عموم بازماندگان صبر و سلامتی مسألت دارم.»

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی با انتشار پیامی نوشت: «ارتحال عالم ربانی، روحانی عالی‌قدر و مجتهد مهذب حضرت آیت الله شیخ محمدتقی مصباح یزدی موجب تأسف و تالم فراوان شد.

ایشان به‌عنوان شخصیت ممتاز در طراز مرجعیت دینی و از صاحبنظران، متفکران و اندیشه‌پردازان برجسته جهان تشیع بودند که در سراسر عمر با برکت خویش به فراگیری، نشر و ترویج علوم اسلامی و تربیت طلاب و شیفتگان معارف دینی همت رفیع و سعی بلیغ بیشمار داشتند و در نزد اساتید معظم از جمله حضرات آیات عظام بروجردی، اراکی، بهجت، امام خمینی و علامه طباطبایی درس آموختند.

این روحانی بزرگوار به دلیل اهمیت گسترش حوزه‌های فکری و اندیشه‌های دینی با راه‌اندازی مراکز و مؤسسات از جمله مؤسسه در راه حق، بنیاد فرهنگی باقرالعلوم و مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام‌خمینی (ره) در زمینه پژوهش دین و تربیت طلاب و علاقمندان به دروس دینی و حوزوی سهم فراوانی در پاسداری از حریم اسلام و شعائر اهل بیت (ع) در طول سال‌های گذشته داشتند که حاصل آن تربیت و معرفی چندین چهره شاخص و برجسته در این عرصه بود. ایشان با ایستادگی در مقابل هجمه شبهات نامنصفانه دشمنان در سراسر حیات پربرکت خویش، نقشی مؤثر در تبیین مبانی و اصول انقلاب اسلامی ایفا کردند و با برگزاری طرح ولایت، گامی بلند در جهت تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و تربیت نسل جدیدی از کارگزاران انقلابی برداشتند.

آیت‌الله مصباح یزدی همواره در زمره ارادتمندان به امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری بوده و ایشان نیز در همه ادوار مورد وثوق عنایت رهبری عالی نظام قرار داشتند.

خدمات ایشان که حقیقتاً مطهری زمان بودند، علاوه بر توجه به تعالی و تکثر در علوم دینی و معارف حوزوی و پرورش استعدادهای بالنده در زمینه ترویج نظریه‌های دین و اسلام، در بخش‌های متعدد سیاسی از جمله نمایندگی مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، عضویت در ستاد انقلاب فرهنگی، اهتمام در اسلامی کردن متون درسی دانشگاه‌ها و دفتر همکاری‌ها و ارتباطات مبانی حوزه و دانشگاه، ریاست شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت و عضویت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تلاش داشتند و خدمتگزاری صدیق و متعهد بودند و بدون شک فقدان این فقیه عالی مقام خسارتی جبران‌ناپذیر برای کشور و حوزه‌های اندیشگاهی و دین‌شناسی خواهد بود.

اینجانب ضمن تسلیت این ضایعه مولمه به پیشگاه حضرت بقیه الله اعظم ارواحنا له الفدا، مقام معظم رهبری، مردم شریف ایران، حوزه‌های معزز علمیه و روحانیت گران‌قدر، شاگردان و دوستداران به‌ویژه بیت محترم و فرزندان ارجمند، برای آن عالم ربانی علو درجات و مغفرت الهی و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل از درگاه الهی مسئلت می‌کنم.»

آیت‌الله آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم با انتشار پیامی به مناسبت درگذشت آیت الله مصباح یزدی نوشت: «ارتحال عالم ربانی و فیلسوف الهی آیت‌الله آقای حاج شیخ محمدتقی مصباح یزدی (رض)، موجب تأسف و تأثر اینجانب شد.

شاگردی در محضر عالمان برجسته و عارفان وارسته همچون حضرت امام خمینی و آیت الله بهجت و علامه طباطبایی رحمه‌الله علیهم اجمعین و همراهی با مقام معظم رهبری از ایشان شخصیتی بی‌بدیل ساخته بود، ایشان با عنایت الهی سراسر عمر با برکت خود را در خدمت به اسلام ناب و انقلاب و خدمت به حوزه‌های علمیه و ترویج فرهنگ اهل‌بیت علیهم السلام سپری نمودند. فقدان ایشان ضایعه‌ای برای نظام جمهوری اسلامی و حوزه‌های علمیه است.

اینجانب این ضایعه را به محضر مقام معظم رهبری مدظله‌العالی، حوزه‌های علمیه، ارادتمندان و شاگردان و خصوصاً بیت مکرم و بازماندگان تسلیت گفته و از درگاه خداوند متعال برای ایشان رحمت و مغفرت و علو درجات و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت می‌کنم.»

علی لاریجانی، مشاور مقام معظم رهبری در پیامی درگذشت آیت الله مصباح یزدی را تسلیت گفت و نوشت: «رحلت فیلسوف گرانقدر و متفکر ارزشمند، آیت الله آقای حاج شیخ محمّدتقی مصباح یزدی، مایه تأسف و تالم شد … آن عالم بزرگوار در طول عمر پر برکت خود در وادی تألیف، تحقیق و تعلیم گام‌هایی ارزنده برداشتند و آثار علمی با ارزشی پدید آوردند. نگاه فلسفی ایشان به مسائل اسلامی، در شمار حسنات علمی و فکری دوران حاضر است. اینجانب ضمن تسلیت این ضایعه به محضر حضرت ولی عصر (عج)، مقام معظم رهبری، حوزه‌های علمیه، جامعه علمی کشور و مخصوصاً به بازماندگان ارجمند ایشان، رحمت و مغفرت الهی را برای آن عالم بزرگوار مسألت می‌کنم.»

حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس جمهور هم در پیامی درگذشت آیت الله مصباح یزدی را تسلیت گفت و در صفحه توئیتر خود نوشت: «آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی فیلسوفی متأله، استادی مسلم و مربی اخلاقی صاحب‌سبک بود. در دفاع کلامی از دیدگاه‌های سیاسی خود درباره فلسفه حکومت اسلامی و تقابل آن با جمهوریت صاحب‌نظری صریح‌اللهجه بود. او در میان بنیانگذاران مؤسسات حوزوی، مدیری خطرپذیر، آینده‌نگر و نوآور بود.»

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان نیز با ذکر خاطره‌ای از آیت الله مصباح یزدی به درگذشت وی واکنش نشان داد و در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «بخشی از یک دیدار تکرار ناشدنی!

چند سالی بود توفیق دیدار و گفتگوی از نزدیک با ایشان را نداشتم. در روز سه شنبه ۱۴ تیرماه ۱۳۹۸ توفیق حاصل شد، ساعت ۱۹. بسیار تکیده و رنجور به نظر می‌رسیدند. از همان آغاز و مانند همیشه من را مبهوت کلام الهی خود کردند و اینکه ارزش انسان‌ها به تبعیت از اوامر الهی است. از بزرگی امام (ره) گفتند و من نیز خاطره‌ای که از آقای دعایی به تازگی شنیده بودم را بازگو کردم. ایشان تذکر دادند که این بخش کوچکی از بزرگی امام (ره) است، چه بسیار مطالبی که از امام ره ما نشنیده و ندیده‌ایم! از ایشان سوال کردم رمز این بزرگی چیست و پاسخ شنیدم، ظلم نکردن به نفس، مَّا أَصَابَکَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَمَا أَصَابَکَ مِن سَیِّئَةٍ فَمِن نَّفْسِکَ...

آیت الله مصباح یزدی عالمی وارسته بود که دل در گرو دنیا نداشت. سوال شد چگونه این راه طی می‌شود؟ فرمودند با توسل به ائمه اطهار (ع) و حتی با ذکر یک صلوات! سوال کردم تکلیف بزرگانی چون ابن عربی و مولوی چه می‌شود؟ فرمود شاید شرایط فراهم نبوده و اگر این فرصت فراهم می‌شد چه بسا آنان نیز متوجه می‌شدند! در ادامه ذکر خاطره‌ای از مرحوم شیخ الاسلام امام جمعه سابق سنندج داشتند و اینکه به دعوت ایشان برای سخنرانی به سنندج مسافرت کرده اند و پس از آن امام جمعه مرحوم از حضرت آقا از این سخنرانی تشکر کرده بود.

از ایشان خواستم این افکار بلند را در جلساتی با علاقه مندان در میان بگذارند گفتند دیگر توانی باقی نیست! با صدای اذان حدود ساعت ۲۰:۱۵ بلند شدم و اگر موقع نماز نبود این جلسه ساعت‌ها به طول می‌انجامید. آیت الله مصباح یزدی عالمی وارسته بود که دل در گرو دنیا نداشت و در جهت روشنگری معارف اسلامی یک لحظه از پای ننشست. امید آنکه افکار بلند او در حوزه معارف دینی برای مردم به خوبی تبیین شود و در اختیار علاقه مندان قرار گیرد.»

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور هم در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «رحلت فقیه گرانقدر، جناب آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی موجب تأثر و تألم گردید. آن مرحوم در طول حیات پربار خود آثار ارزشمندی را برجای گذاشت و شاگردان زیادی را تربیت کرد. تالیفات و مباحث ایشان در زمینه فلسفه اسلامی، قابل توجه و در ساحت حوزه‌های علمیه بسیار اثرگذار بود.

اینجانب درگذشت این عالم بزرگوار را به بیت مکرم ایشان، حوزه‌های علمیه و عموم شاگردان و دوستداران‌شان تسلیت عرض می‌کنم.»

آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری، رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز با انتشار پیامی درگذشت آیت الله مصباح یزدی را تسلیت گفت. در پیام وی آمده است: «مرحوم آیت الله مصباح یزدی (ره) هر جا احساس می‌کرد باید ورود کند، ورود می‌کرد و شجاعانه از آرمان‌های اسلام، انقلاب و مکتب اهل بیت (علیهم السلام) دفاع می‌کرد. آثار آیت‌الله مصباح یزدی در عین عمیق بودن و غنای علمی داشتن ساده و روان بود.»

محمد جوادحاجی علی اکبری، رئیس ستاد ائمه جمعه کشور هم نوشت: روح بلند عالم متفکر و انقلابی، فقیه و فیلسوف عالیقدر و مفسر بزرگ قرآن، حضرت آیت‌الله حاج شیخ محمدتقی مصباح یزدی به ملکوت اعلی پیوست و به جوار ارواح پاک عالمان و شهیدان، شتافت.

ایشان در طول بیش از شصت سال حیات پربرکت علمی و تحقیقی و سلوکی و تربیتی خود، مانند چشمه جوشان علم و معرفت و اخلاق جوشید و جان مشتاقان تشنه را سیراب کرد. آن عالم ربانی، بزرگ‌مرد میدان مجاهدت‌های خاموش در تربیت نیرو و ترویج معارف الهی در سال‌های قبل از انقلاب در مبارزه با طاغوت و الحاد و انحراف بود. درسال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، علیرغم ایفای نقش مؤثر در جامعه مدرسین و شورای عالی انقلاب فرهنگی و دفتر وحدت حوزه و دانشگاه و مجلس معظم خبرگان؛ عرصه تربیت و تعلیم و تحقیق را رسالت اصلی خود دانست و تا آخرین روزهای عمر بابرکتش، لحظه‌ای از پای ننشست.

نسل‌هایی از جوانان گذشته و اکنون ایران اسلامی، مدیون و وامدار آثار تألیفی و جهاد تربیتی او هستند. او که تربیت یافته مکتب امام راحل و علامه طباطبایی خوشه چین خرمن فیض آیت الله العظمی بهجت بود از روحی مصفا و جانی مهذب و تواضعی سرشار و لسانی نافذ و قلمی روان برخوردار بود. از رهگذر آثار قلم و بیان سازنده او، هزاران جان شیفته از طلاب و دانشجویان و فضلا بهره‌ها برده بودند.

نگاه عمیق و بصیرت نافذش در تشخیص خطوط و جریان‌های انحرافی، صراحت و شجاعت و صلابتش مثال زدنی‌اش ایشان را آماج حملات مسموم دشمنان و منحرفان قرار داده بود. آثار تألیفی ایشان در عرصه معارف قرآنی و حدیثی و فلسفی و حکمی و اخلاقی هرکدام چشمه جوشان هدایت‌اند که در خلأ وجود آن بزرگ‌مرد جان‌های مشتاق را رهنمون خواهند بود. شاگردان و تربیت شدگان ایشان در حوزه علمیه خصوصاً در مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) و نیز مستفیدان ایشان در مجامع دانشگاهی، بحمدالله منشأ آثار و برکات زیادی هستند.

اینجانب با قلبی آکنده از اندوه و غم، فقدان غمبار علامه بزرگوار آیت الله مصباح یزدی را از لسان اعضای مکرم شورای سیاستگذاری و نمایندگان معزز ولی فقیه در استان‌ها و امامان محترم جمعه سراسر کشور، به محضر حضرت ولیعصر ارواحنافداه، رهبر حکیم انقلاب، حوزه مقدسه علمیه قم و شاگردان و مستفیدان و علاقمندان و به ویژه خاندان مکرم ایشان تسلیت و تعزیت می‌گویم و علو درجات آن روح پاک و صبر و اجر را برای بازماندگان و علاقمندان ایشان تمنا می‌کنم.

سعید جلیلی، نماینده رهبر انقلاب اسلامی در شورایعالی امنیت ملی هم با صدور پیامی نوشت: عالم ربانی و فقیه انقلابی حضرت آیت الله مصباح یزدی پس از یک عمر مجاهدت خالصانه به دیدار معبود شتافت.

امروز جهان اسلام در سوگ متفکری بزرگ و سالکی سترگ است که حیات علمی خود را صرف عمق‌بخشی به معرفت دینی و دعوت همگان به حرکت در صراط مستقیم نمود. حیات پربرکت ایشان آکنده از کوشش برای تحقق اسلام ناب و پیرایش آن از کژی‌ها بود.

پارسایی والای ایشان در پروای از خداوند متعال و نهراسیدن از غیر خدا، از آن بزرگوار شخصیتی ممتاز در ساحت انقلاب اسلامی ساخته بود که با شجاعتی ستودنی چون کوهی استوار، در دفاع از نظام اسلامی می‌ایستاد و در رویارویی با فتنه‌ها و انحرافات واهمه‌ای از هجمه‌ها نداشت.

ایشان یاری توانا برای حضرت امام و مقام معظم رهبری بود که در بزنگاه‌های سخت با تمام سرمایهٔ گران‌سنگ علمی خود متواضعانه به میدان می‌آمد و پیروی عملی از ولایت را به همگان می‌آموخت.

درود و رحمت الهی بر ایشان و با پیامبر و خاندان گرامی‌اش محشور باد.

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی نیز با تسلیت درگذشت آیت الله مصباح یزدی نوشت: ارتحال ملکوتی فقیه متأله و فیلسوف و متفکر برجسته و صاحب نظر که سراسر عمر خویش را در راه شناخت و ترویج معارف حقه الهیه و قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام سپری کرد و به واسطه طهارت روح و تلمذ کردن نزد استادان بزرگی همچون حضرت امام خمینی، علامه طباطبایی و حضرت آیت الله بهجت رضوان الله تعالی علیهم و بزرگانی دیگر از تاریخ تشیّع و حوزه‌های علمیه، شخصیتی جامع و از جمله نوادر گردید که به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی سه جهت در ایشان جمع شد، هم علم، هم بصیرت به معنای حقیقی کلمه و هم صفا که آن شخصیت بزرگ با تجمیع این جهات به وجودی مبارک و ارزشمند و محبوب جامعه و نسل جوان تبدیل شد.

این استاد برجسته و بزرگ اخلاق و مدافع بصیر و شجاع آرمان‌های اسلام و انقلاب، به عنوان فکر و اندیشه‌ی بی غل و غش معارف اسلامی همواره در دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی پیشگام و در صف مقدم دفاع از حاکمیت دینی و جامعیت اسلام ناب محمدی صلی‌الله علیه و آله و سلم، با وزانت و عمق علمی و احاطه و وسعت آگاهی و بینش و صفای باطن آنچنان اثرگذار بود که دشمنان انقلاب اسلامی و ولایت همواره پا به پای انقلاب اسلامی و حاکمیت دینی و ولایت فقیه آن شخصیت بزرگ را مورد هجمه قرار می‌دادند.

مرحوم آیت الله مصباح یزدی، از پرچم‌داران بصیرت و دفاع از ولایت بود و در این راه هر ناروایی را به جان خریده و هیچ گاه تردید نکرد، از بزرگترین برکات وجودی آن شخصیت ممتاز تربیت عالمان و صاحب نظران بصیر و انقلابی در سطوح عالی و تعامل حکیمانه با دانشگاه و تشکل‌های دانشجویی برای تربیت دانشجویان متفکر، متدین و انقلابی و ولایی بود که بسیاری از آنان در جای جای میهن اسلامی افسران جنگ نرم نظام مقدس جمهوری اسلامی و به عنوان مدافعانی توانمند از مرزهای فکری و اعتقادی و آرمان‌های اسلام و انقلاب اسلامی نقش آفرینی می‌کنند.

این رحلت جان‌سوز را به پیشگاه مقدس حضرت بقیه الله الاعظم روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء و نایب برحقش رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای مدظله‌العالی و حوزه‌های علمیه، به خصوص شاگردان ارزشمند آن استاد بزرگ و بیت مکرم ایشان و همه علاقمندان آن فقیه با اخلاص و متخلق به ویژه جوانان مؤمن انقلابی تسلیت و تعزیت عرض نموده برای آن عارف و فقیه و عالم ربانی علو درجات و همنشینی با پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله وسلم و خاندان مطهرش و برای مصیبت دیدگان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت داریم.

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با صدور پیامی نوشت: آیت الله علّامه حاج شیخ محمدتقی مصباح یزدی، پس از عمری تلاش و مجاهدت در راه نشر معارف حیات‌بخش اسلام، به زیارت حضرت حق، نائل شد. بی تردید، فقدان این عالم والامقام، ضایعه‌ای بزرگ برای جامعه اسلامی و بویژه برای حوزه‌های علمیه است.

علّامه مصباح یزدی به عنوان یک اندیشه‌پرداز، عالم و متفکر ممتاز و برجسته، در جهان تشیع ایفای نقش کرد و حقیقتاً مطهریِ زمان به شمار می‌آمد.

آن فقیه مهذب و فیلسوف نامدار، علاوه بر نقش آفرینی در تربیت طلاب و شاگردان و دست پروردگان در حوزه‌ی علوم و معارف دینی، همواره از ارادتمندانِ امامین انقلاب بود و حقّاً از هیچ تلاشی در حمایت از نظام اسلامی، دریغ نورزید.

آیت الله مصباح یزدی، دغدغه‌ی دین داشت و در مقابل تهاجم فرهنگی، با تمام وجود از حریم اسلام دفاع کرد. در سال‌های آغازین دهه‌ی ۷۰، هنگامی که برگزاری دوره‌های آموزشی "طرح ولایت" را با ایشان در میان گذاشتم، صمیمانه، تقبّل نمودند و با حمایت ِ همه جانبه ایشان، این شجره طیبه، پایه گذاری شد و بحمدالله تا به امروز، منشأ آثار و برکات فراوان بوده است.

اینجانب، فقدان این فقیه عالی‌مقام و عارف و فیلسوف گرانمایه را به محضر مبارک حضرت ولی عصر (عج)، مقام معظم رهبری، مراجع عالیقدر تقلید، حوزه‌های علمیه و به عموم ارادتمندان و دست پروردگان و نیز به بازماندگان مکرّم و بیت شریف و فرزندان گرامی ایشان و بویژه به برادر ارجمندم، آیت الله محمدی عراقی عضو محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام، صمیمانه، تسلیت عرض نموده، از درگاه حضرت حق، برای آن عالم جلیل‌القدر، علوّ درجات و برای مصیبت دیدگان، صبر و اجر و دوام توفیق، طلب می‌کنم.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور هم با ارسال پیامی نوشت: خبر ارتحال فیلسوف و متفکر برجسته اسلامی و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که عمری را در راه پژوهش، آموزش و ترویج ارزش‌های اسلامی و اخلاقی و تعالی نهاد حوزه سپری نمودند، موجب تأثر و تأسف فراوان گردید.

اینجانب ضمن عرض تسلیت و تعزیت فقدان آن عالم متقی، از درگاه حضرت احدیت برای آن فقیه و اندیشمند وارسته، رحمت و علو درجات و برای بیت مکرم و گرامی صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت دارم.

محمدعلی موحدی کرمانی، رئیس جامعه روحانیت مبارز در پیامی با ابراز تالم از فقدان تاسف‌برانگیز فقیه انقلابی و فیلسوف مجاهد، حضرت آیت‌الله علامه حاج شیخ محمدتقی مصباح یزدی نوشت: وی به عنوان فقیهی زمان‌شناس و عالمی متبحر در مباحث گوناگون حوزوی و فلسفی علاوه بر حضور در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی و دفاع از آرمان‌های انقلاب و اعتقادات اسلامی، با هوشمندی و زمان‌شناسی در مقابل فتنه‌ها و توطئه‌های دشمنان و شبهات فکری و عقیدتی جریان نفاق در دهه‌های متمادی ایستاد.

آیت‌الله مصباح یزدی در این راه نورانی، توانست علاوه بر نشر تألیفات متنوع، شاگردان مبارز و فاضل فراوانی برای حوزه‌های علمیه و مراکز دانشگاهی تربیت کند تا در همین راه خطیر، برای جوانان و نسل‌های جدید روشنگری و هدایتگری را برعهده داشته باشند.

اینجانب از طرف هیئت مؤسس و اعضای شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم آیت الله مصباح یزدی (رحمه‌الله علیه)، ارتحال این روحانی پرهیزگار و عالم ربانی را به حضرت بقیه‌الله الاعظم (عج) و مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید و عموم شاگردان و ارادتمندان وی و بالاخص به خانواده مکرم و آقازادگان تسلیت گفت و برای آن مرحوم علو درجات و غفران واسعه الهی مسالت می‌کنم

احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان رهبری در پیامی با ابراز تأسف از درگذشت عالم ملکوتی، فقیه بصیر و فیلسوف مجاهد مرحوم علامه آیت‌الله حاج شیخ تقی مصباح یزدی «قدس سره» عضو مجلس خبرگان رهبری نوشت: وی که از شاگردان مبارز حضرت امام و علامه طباطبایی رضوان الله علیهما و از ذخایر اسلام و انقلاب بود در عرصه‌های مختلف نظام مقدس اسلامی، از جمله مجلس خبرگان رهبری، شورای عالی انقلاب فرهنگی و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با روحیه‌ای انقلابی به عنوان یک متفکر و صاحب نظر حاضر شد.

آیت‌الله مصباح‌یزدی با نظریه‌پردازی، ارائه آثار علمی و تربیت شاگردان فراوان، همواره یار و یاور انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب «مدظله‌العالی» بود و به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب، اگر خداوند متعال به نسل کنونی ما این توفیق را نداد که از شخصیت‌هایی مانند علامه طباطبایی و شهید مطهری استفاده کند، اما به لطف خدا این شخصیت عزیز و عظیم القدر، خلاء آن عزیزان را در زمان ما پر می‌کند.

از ویژگی‌های بارز وی این بود که به مصداق آیه شریفه «إنَّمَا یخْشَی اللّه مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاء» بی‌واهمه بر اعتقاد و باوری که داشت می‌ایستاد و مدح و ذم دیگران در او تأثیری نداشت.

سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش در پیامی با ابراز تالم و تأثر از ارتحال آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی نوشت: سال‌ها مجاهدت و مبارزات انقلابی وی در دوران پیروزی انقلاب و یک عمر خدمت مجاهدانه و خالصانه آن عالم ربانی در تبیین و ترویج اسلام و تلاش در تربیت شاگردان در حوزه‌های علمیه کارنامه درخشانی از آن بزرگوار به یادگار گذاشته است.

در کنار مبارزات و فعالیت‌های مذهبی و فرهنگی، آثار ارزشمندی از آن فقیه عالیقدر و انقلابی در زمینه تفسیر، فلسفه و علوم اسلامی برای امروز و فردای ره‌جویان اسلام ناب محمدی به یادگار مانده و به رشته تحریر در آمده که موجب شناخت عمیق فرهنگ اصیل اسلام و قرآن است.

دریادار حبیب‌الله سیاری، معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران هم در پیامی نوشت: فقدان این استاد اخلاق و بزرگ‌مرد حوزه‌های علمیه، ضایعه‌ای سنگین برای اهل بصیرت و اندوهی بزرگ برای دلسوزان و دل‌بستگان انقلاب اسلامی ایران است.

آن فقیه مبارز و مفسر برجسته قرآن کریم، در تمام سال‌های انقلاب، محک و معیارِ ممتاز ولایتمداری و پایبندی به ولایت فقیه بودند و به مثابه رکن مستحکم و خلل ناپذیر تبعیت عارفانه و عاشقانه از امامین انقلاب به شمار می‌رفتند.

علی‌اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل نیز در پیامی با ابراز تأسف از ارتحال عالم ربانی، مجتهد عالیقدر و یار همیشگی امام و رهبری، حضرت آیت‌الله حاج شیخ محمدتقی مصباح یزدی نوشت: این مرد بزرگ عمر پربرکت خود را در راه اعتلا اسلام، آموزه‌ها و ارزش‌های اهل بیت (علیهم السلام) و اهداف بلند نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به‌کار گرفت و ثمرات ارزشمندی را از خود بر جای گذاشت.

آیت‌الله مصباح‌یزدی با تأسیس و راه‌اندازی مراکز و مؤسسات مختلف ازجمله مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام‌خمینی (ره) در زمینه تربیت طلاب و علاقمندان به دروس دینی و حوزوی، رفع شبهات و روشنگری دینی همت گمارد و در مسئولیت‌های مختلف نیز نقش ارزشمندی را ایفا کرد.

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در پیامی با ابراز تأسف از درگذشت فیلسوف و فقیه عالیقدر جهان تشییع، حضرت آیت الله محمّدتقی مصباح یزدی نوشت: اطلاع یافتم که فیلسوف و فقیه عالیقدر جهان تشیّع، حضرت آیت الله محمّدتقی مصباح یزدی (اعلی‌الله مقامه‌الشّریف) پس از عمری مجاهدت علمی و فرهنگی در مسیر صیانت از میراث گران‌سنگ اندیشه اسلامی و پاسداری از حریم ارزش‌ها و مبانی نهضتِ عظیم اسلامی، دعوت حق را لبیک گفته و به دیدار معبود شتافته است.

آن عالم مجاهد، افزون بر تَلمُّذ در محضر بزرگان و طلایه‌داران تفکّر ناب اسلامی همچون حضرت آیت‌الله‌العظمی بروجردی (نوّرالله مَضجعه‌الشّریف)، حضرت امام خمینی (رضوان‌الله تعالی علیه) و حضرت علّامه طباطبایی (قدّس‌الله نفسه‌الزکیه) در مقاطع حساس و در مناصب مهم و تأثیرگذار نظام مقدّس جمهوری اسلامی بر پشتیبانی از ارکان و مبانی انقلاب شکوهمند اسلامی همّت گُماشت و با نگارش آثار ماندگار خاصّه در حوزه فلسفه و حکمت اسلامی و نیز تربیت نسل جدیدی از طلاب و فضلای مستعد و صاحب اندیشه، وظیفه خود را در خدمت خالصانه به مکتب انسان‌ساز اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به نیکوترین وجه به انجام رساند.

محمدرضا باهنر، رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری و دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در پیامی نوشت: این عالم ربانی در طول حیات پربرکت خود پدیدآورنده خدمات ارزشمند و پرورش طلاب و اندیشمندان برجسته‌ای در مراکز علمی و دینی بالاخص مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام‌خمینی (ره) بود و همواره در تبیین شبهاتی که در موضوعات مختلف برای نسل جوان ایجاد می‌شد کوشا و خستگی‌ناپذیر بود.

این فقیه عالیقدر به عنوان یار و یاور مورد وثوق مقام معظم رهبری در سه دوره حضور خود در مجلس خبرگان رهبری و تلاش‌های ارزنده خود در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، همواره منشأ خیرات و برکات برای جمهوری اسلامی و خاری در چشم دشمنان نظام بود.

تالیفات و مناظرات و سخنان عمار گونه وی، چراغ راهی برای دوستداران و علاقمندان انقلاب اسلامی ایران بود.

کد خبر 465767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.