کوهنوردی ورزشی خطرناک و نیازمند آموزش است

رئیس منطقه چهار هلال‌احمر گفت: کوهنوردی یکی از ورزش‌های خطرناکی است که قبل از تجربه نیاز به آموزش دارد.

به گزارش ایمنا، علی افشار گفت: تمام کسانی که قصد دارند کوهنورد شوند و این ورزش را کاملاً علمی و با کمترین خطری امتحان کنند، باید آموزش ببینند.

وی افزود: دوره آموزشی «کارآموزی کوه پیمایی» اولین کلاس کوهنوردی است که توسط باشگاه‌های رسمی مجوز دار از فدراسیون کوهنوردی برگزار می‌شود.

این مربی کوهستان ادامه داد: در این کلاس‌ها که سه روزه برگزار می‌شود درباره کوله چینی، نحوه گام برداری، نحوه کمپینگ، انتخاب صحیح پوشاک و کفش آموزش‌هایی ارائه می‌شود. اینکه ما تجهیزات را داشته باشیم، اما درباره استفاده از آن‌ها چیزی ندانیم در کوه به درد ما نمی‌خورد و ما باید بدانیم از کدام تجهیزات در چه موقعیتی استفاده کنیم.

رئیس منطقه چهار هلال‌احمر با اشاره به حادثه جانباختگان تعدادی از کوهنوردان در ارتفاعات استان تهران، اظهار کرد: به عنوان مثال وقتی در ارتفاعات برف می‌بارد، هر کوهنورد حرفه‌ای می‌داند اصلاً تا ۴۸ ساعت پس از بارش نباید به کوه رفت. یا باید سرعت باد و شیب زمین را تخمین زد تا حادثه‌ای رخ ندهد. اما متأسفانه شاهد رعایت نکردن این نکات علمی هستیم.

افشار ادامه داد: همچنین کوهنوردی در ایام برفی با سایر شرایط آب و هوایی متفاوت است و کوهنوردی در ایام برفی نیازمند کوهنوردی فنی است که شاید هر کسی از آن اطلاعات کافی نداشته باشد و باید آموزش ببیند.

وی افزود: بیشتر افرادی که در کوه دچار حادثه می‌شوند، حرفه‌ای نیستند و هیچ آموزشی ندیده‌اند و از آنجایی که کوهنوردی ورزش خطرناکی است، باید به نکات ایمنی و آموزشی بسیار بیشتر از سایر ورزش‌ها اهمیت داد.

افشار به میزان گفت: تجربه بخشی از آموزش است و هر کوهنوردی باید تجربه کسب کند، اما ابتدا باید به صورت علمی، کوهنوردی را آموزش دید.

کد خبر 465624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.