آمریکا ناو «نیمیتز» از خلیج فارس را به خانه برمی‌گرداند

مقام‌های آمریکایی امروز چهارشنبه گفته‌اند پنتاگون تصمیم گرفته تنها ناو هواپیمابر حاضر در غرب آسیا (خاورمیانه) را به خانه بازگرداند.

به گزارش ایمنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از سه مقام پنتاگون که خواسته‌اند نامشان پنهان بماند نوشته ناو «یو اس‌اس نیمیتز» قرار است به مقر اصلی‌اش در ساحل غربی آمریکا بازگردانده شود.

نیمیتز و ناوگروه همراهش هفتم آذرماه وارد آب‌های خلیج فارس شد. یک مقام وزارت دفاع آمریکا در آن زمان مأموریت این ناوگروه را حمایت و پوشش هوایی به هنگام خروج نیروهای آمریکا از عراق و افغانستان اعلام کرده بود.

ارتش آمریکا اندکی بعد اعلام کرد که این ناو برای انتقال نظامیان آمریکایی موجود در سومالی به سواحل این کشور آفریقایی اعزام شده است.

آسوشیتدپرس نوشته سه مقام وزارت دفاع آمریکا تصمیم پنتاگون برای خارج کردن این ناو از خاورمیانه را تأیید کرده‌اند اما این مسئله هنوز رسماً اعلام نشده است.

نیروی دریایی آمریکا در بیانیه‌ای روز چهارشنبه که ناوگروه نیمیتز از ۲۱ دسامبر (اول دی ماه) در حال ارائه خدمات عملیاتی و لجستیکی به گروه ضربت «کوارتز» است؛ گروهی که مسئول جابجایی نیروهای آمریکایی از سومالی به دیگر مناطق آفریقا است.

این ناوگروه آمریکایی علاوه بر ناو هواپیمابر نیمیتز شامل بیش از ۸۰ جنگنده، دو رزمناو و یک ناوشکن مجهز به موشک هوایت‌شونده است. پایگاه خبری «USNI News» اولین بار خبر اعزام ناو هواپیمابر نیمیتز به سومالی را مخابره کرده بود.

پانزدهم آذرماه بود که طبق گزارش رسانه‌های آمریکایی، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور به پنتاگون دستور داد تا اکثر نیروهای آمریکایی در سومالی را خارج کند.

آمریکا حدود ۷۰۰ نظامی در سومالی دارد و این نیروها حدود ۱۳ سال است که در این کشور به بهانه مبارزه با القاعده و جنبش الشباب حصور دارند.

طبق گزارش رویترز، بخش عمده نیروهای آمریکایی تا ۱۵ ژانویه (۲۵ دی) از سومالی خارج می‌شوند و تنها یک گروه کوچک از نظامیان آمریکایی در موگادیشو پایتخت سومالی باقی خواهند ماند.

منبع: فارس

کد خبر 465605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.