شاخص هم‌وزن از شاخص کل بورس پیشی گرفت

آنچه به عنوان واگرایی شاخص کل و شاخص هم وزن یاد می‌شود این هفته نیز ادامه پیدا کرد و اختلاف تغییرات دو شاخص از ابتدای آذر ماه به ۱۷.۷ درصد رسید؛ این به آن معنی است که رشد شاخص هم وزن از ابتدای آذر ماه اندکی بیش از ۲۰ درصد و رشد شاخص کل در همین مدت بالغ بر ۲.۳ درصد بوده است.

به گزارش ایمنا، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در هفته‌ای که تنها یک روز سبز را به خود دید، ۳.۵ درصد کاهش را تجربه کرد و در نهایت نیز پایین‌تر از مرز ۱.۴ میلیون واحد بسته شد؛ اگر چه شاخص هم وزن نیز در کاهش با شاخص کل هم جهت بود اما این کاهش به اندکی بیش از ۱ درصد محدود شد.

به این ترتیب آنچه به عنوان واگرایی شاخص کل و شاخص هم وزن یاد می‌شود این هفته نیز ادامه پیدا کرد و اختلاف تغییرات دو شاخص از ابتدای آذر ماه به ۱۷.۷ درصد رسید؛ این به آن معنی است که رشد شاخص هم وزن از ابتدای آذر ماه اندکی بیش از ۲۰ درصد و رشد شاخص کل در همین مدت بالغ بر ۲.۳ درصد بوده است.

اگر چه در پایان معاملات این هفته ۲۸۰ نماد معاملاتی شاهد رشد قیمت نسبت به چهارشنبه گذشته بودند، اما توزیع این نمادها به گونه‌ای بود که در نهایت از میان ۴۹ گروه صنعت، تنها ۷ صنعت بازدهی مثبتی از خود به نمایش گذاشتند که به استثنای صنعت محصولات چوبی با رشد ۱۷.۳۹ درصدی، رشد ارزش سایر صنایع مثبت همگی پایین‌تر از ۱۰ درصد بود.

تنها نماینده از میان صنایع بزرگ بازار در جمع صنایع با عملکرد مثبت از نظر ارزش بازار صنعت استخراج کانه های فلزی بود؛ رشد چشمگیر قیمت فولاد و مواد اولیه آن از جمله سنگ آهن و زغال سنگ در بازارهای جهانی منجر به بازدهی مثبت گروه سنگ آهن علیرغم جو منفی گروه‌های بزرگ بازار بوده است. همچنین انتظار می‌رود اجرای دستورالعمل جدید تنظیم بازار فولاد به آزاد شدن قیمت سنگ آهن کمک کند که این امر رشد سود تولید کنندگان داخلی سنگ آهن را مضاعف خواهد نمود. ارزش گروه زغال سنگ نیز در این هفته مثبت بود اگر چه میزان این رشد به ۱ درصد نرسید.

علیرغم تمام تلاطمات بورس در ۹ ماهی که گذشت و اصلاح شدید در برخی نمادها در معاملات پس از مرداد، ارزش بازار عجیب برای برخی شرکت‌ها کماکان مشاهده می‌گردد که توجیه آن از عهده عقل بشری بر نمی‌آید؛ از جمله شرکت‌هایی که در این یادداشت سعی داریم آن را بررسی نمائیم بیمه پاسارگاد است.

نماد بیمه پاسارگاد در تاریخ ۸ دی ماه بر اساس اطلاعیه منتشره در سایت کدال جهت بررسی شفافیت اطلاعاتی تا تاریخ ۲۱ دی ماه تعلیق گردید؛ گذشتن ارزش بازار این شرکت از مرز ۱۰۱ هزار میلیارد تومان در شرایطی رخ داده است که مجموع ارزش بازار ۲۴ شرکت بیمه‌ای دیگر در بازار سرمایه تنها ۹۶ هزار میلیارد تومان است.

گویی اگر ترازویی داشته باشیم که در یک کفه آن سهام بیمه پاسارگاد قرار گرفته باشد در کفه دیگر تمام بضاعت بیمه غیر دولتی کشور (به استثنای بیمه کوثر) را باید قرار دهیم و هنوز ۵ هزار میلیارد تومان کفه پاسارگاد سنگینی می‌نماید. ارزش بازار بیمه کوثر نیز بالغ بر ۱۷ هزار میلیارد تومان است. ارزش بازار بیمه پاسارگاد اکنون از هر بانکی که سهام آن در بازار معامله می‌گردد نظیر بانک‌های ملت و پاسارگاد و همچنین شرکت‌هایی نظیر نفت و گاز پارسیان، سرمایه گذاری غدیر، کشتیرانی ایران، مخابرات و هر شرکت دیگری که تصور کنید بالاتر است و تنها ۱۱ شرکت ارزش بازار بالاتری نسبت به "بپاس"دارند.

اما آیا بیمه پاسارگاد حقیقتاً یکه تاز عرصه بیمه‌گری در کشور است؟ بر اساس آخرین آمار منتشر شده توسط بیمه مرکزی ایران در ۸ ماه ابتدایی سال جاری بیمه پاسارگاد پس از بیمه‌های ایران، آسیا و دانا با تولید ۲۹.۳ هزار میلیارد ریال حق بیمه با در اختیار داشتن ۶.۱۱ درصد از بازار بیمه کشور در جایگاه چهارم ایستاده است.

رشد حق بیمه تولیدی پاسارگاد در این مدت ۵۳ درصد بوده است که بسیار بالاتر از میانگین ۲۴ درصدی صنعت بیمه کشور است؛ همچنین پاسارگاد از منظر نسبت خسارت نیز عملکردی به مراتب بهتر از کل صنعت بیمه داشته است. بر اساس آمار مذکور نسبت خسارت "بپاس" ۲۲ درصد بوده است که در مقایسه این نسبت برای مجموع صنعت بیمه به ۵۱ درصد بالغ می‌گردد. تحلیلگران تمرکز بیمه پاسارگاد بر روی بیمه‌های عمر را عامل عملکرد چشمگیر این صنعت می‌دانند. در برابر رشد ۵۳ درصدی حق بیمه تولیدی "بپاس" ارزش بازار این شرکت نسبت به زمان مشابه در سال گذشته رشد ۲۱۹۰ درصدی داشته است.

در شرکت‌های بیمه علاوه بر فعالیت بیمه‌ای، ارزش روز سرمایه‌گذاری‌ها نیز از موارد با اهمیت تعیین کننده ارزش سهام شرکت می‌باشد؛ از این منظر سرمایه گذاری‌های "بپاس" نیز باید مورد توجه قرار گیرد؛ سرمایه گذاری‌های با اهمیت شرکت‌های بیمه که ارزش روز آنها دستخوش تغییر جدی می‌باشد عمدتاً در سهام، املاک، سپرده‌های ارزی و قراردادهای مشارکت می‌باشد.

بر اساس صورت‌های مالی شش ماهه بیمه پاسارگاد بهای تمام شده سرمایه گذاری‌های این شرکت در سهام پذیرفته شده در بازار سرمایه بالغ بر ۱۰,۱۳۹ میلیارد ریال می‌باشد که ۱.۳۹ درصد از سهام میدکو و ۰.۵۴ درصد از سهام فولاد مبارکه اقلام اصلی آن می‌باشند.

بر این اساس ارزش روز پورتفوی بورسی این شرکت بین ۱۰ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان برآورد می‌گردد؛ همچنین باید به این مبلغ ارزش بازار ۲ تا ۳ هزار میلیارد تومانی ارزش روز سرمایه گذاری‌های بلند مدت در شرکت‌های پذیرفته شده و همچنین صندوق‌های سرمایه گذاری را اضافه نمود.

ارزش روز سپرده‌های ارزی کوتاه مدت شرکت کمتر از ۱,۰۰۰ میلیارد تومان می‌باشد؛ شرکت در مورد ارزش روز و محتوای پورتفوی قرار ۳ هزار میلیارد ریالی سبد گردان اطلاعاتی را منتشر ننموده است که با توجه به انعقاد این قرار داد در نیمه اول سال جاری می‌توان رشدی به اندازه تغییرات شاخص کل برای آن در نظر گرفت و ارزش روز آن را بالغ بر ۱,۰۰۰ میلیارد تومان فرض کرد.

بهای تمام شده سرمایه گذاری‌های شرکت در املاک ۱,۷۵۰ میلیارد ریال و بهای تمام شده دارایی‌های ثابت مشهود شرکت (برای استفاده در عملیات شرکت) بالغ بر ۴,۹۵۰ میلیارد ریال است که در تخمینی سرانگشتی ارزش روز این اموال و املاک را می‌توان با توجه به دو بار رشد سه برابری ارزش زمین و ساختمان از زمان تأسیس شرکت تا کنون و تورم عادی سال هی دیگر، تا ۱۵ برابر بهای تمام شده در نظر گرفت و تا ۱۰ هزار میلیارد تومان برآورد کرد.

ارزش روز قرار دادهای مشارکت شرکت به بهای تمام شده ۴,۹۷۰ میلیارد ریال را نیز بدون داشتن اطلاع از جزئیات این قراردادها نمی‌توان برآورد کرد اما در عین حال نمی‌توان آن را دلیلی برای توجیه شکاف ارزش بازار شرکت از ارزش روز دارایی‌ها دانست.

همچنین باید توجه داشت که محل تأمین مالی نزدیک به ۶۰% از سرمایه گذاری‌های شرکت از ذخایر ریاضی (مربوط به بیمه عمر) بوده است که بر اساس قوانین بیمه‌ای شرکت باید عوائد این سرمایه گذاری ها را با صاحبان قراردادهای بیمه‌ای شریک گردد و تمام ارزش روز محاسبه شده به حقوق صاحبان سهام شرکت سرازیر نخواهد گردید.

با تجمیع ارقام محاسبه شده در بالا و بدون در نظر گرفتن حقوق دارندگان قرارداد بیمه عمر، به زحمت می‌توان ارزش روز دارایی‌های شرکت را حتی با ۳۰ درصد خطای کم انگاری بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان برآورد نمود. که با اضافه کردن ارزش ناشی از عملیات بیمه‌ای شرکت باز هم ارزش سهام شرکت از ۴۵ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان تجاوز نخواهد کرد. اینکه مابقی ارزش بازار شرکت ناشی از چیست از نظر نگارنده با توجه به تشکیل مجامع شرکت با حضور بیش از ۹۲ درصد از سهامداران ناشی از شناوری پایین سهام است.

توجه: این نوشته حاوی هیچ توصیه‌ای برای هر گونه تصمیم سرمایه گذاری شامل خرید و فروش نمی‌باشد و صرفاً بیان رویدادهای مرتبط با بازار سرمایه و نظر شخصی نگارنده می‌باشد. مسئولیت هر گونه تصمیم بر عهده سرمایه گذاران می‌باشد.

** کارشناس ارشد مدیریت مالی، تحلیل‌گر بازار سرمایه و بورس‌

کد خبر 465408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.