راهکار نجات‌بخش اصفهان از آلودگی هوا چیست؟

مدیر مرکز پایش و کنترل کیفی هوای شهرداری اصفهان گفت: دولت باید کمک کند تا اصفهان به عنوان یکی از کلانشهرهای مهم ایران از این وضعیت زیست محیطی خارج شود زیرا با خشکی زاینده رود این شهر در حال تبدیل شدن به شهری غیر قابل زیست است.

ابوالفضل خسروی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در فصول سرد سال به دلیل ریزش هوای سرد، پایداری جو و بروز پدیده اینورژن، با آلودگی هوای شهرها و افزایش آلاینده‌های جوی مواجه می‌شویم.

وی افزود: در حال حاضر شرایط هوای شهر اصفهان در وضعیت ناسالم قرار دارد و شرایط برای عموم افراد جامعه ناسالم و نامساعد است.

مدیر مرکز پایش و کنترل کیفی هوای شهرداری اصفهان ادامه داد: در کمیته اضطرار استانداری جلسه‌ای برگزار شد و تصمیم بر تعطیلی گرفته شد البته این یک برنامه کوتاه مدت است.

وی ادامه داد: بر اساس مطالعات دانشگاه‌های صنعتی نرخ انتشار آلودگی از منابع مختلف به دست آمده که بر اساس آن برنامه‌های بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت اجرایی خواهد شد.

خسروی با بیان اینکه میزان انتشار مونوکسید کربن (Co) سیستم حمل و نقل درون شهری، وسایل نقلیه سبک و سنگین مشخص شده است، تصریح کرد: ۵۳ درصد مونوکسید کربن از وسایل نقلیه سبک و سنگین خارج می‌شود.

مدیر مرکز پایش و کنترل کیفی هوای شهرداری اصفهان اضافه کرد: وسایل نقلیه سبک و موتورسیکلت‌ها نیز در کنار وسایل حمل و نقل سنگین حدود ۵۳ درصد تولید مونوکسیدکربن دارند.

خسروی یادآور شد: در تولید سایر گازها و ذرات معلق (SOX)، صنایع نقش اصلی را دارند و بالاترین درصد را به خود اختصاص می‌دهند و بالای ۷۰ درصد ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون در صنایع بزرگ اطراف اصفهان تولید می‌شود.

وی تاکید کرد: علاوه بر این موارد، وضعیت اقلیم اصفهان و توپوگرافی شهر که در ناحیه گودی قرار دارد باعث می‌شود در زمستان مشکل آلودگی هوا وجود داشته باشد.

مدیر مرکز پایش و کنترل کیفی هوای شهرداری اصفهان گفت: آمارهایی از مطالعات منشأ آلودگی که از مرکز کیفیت هوای اصفهان به دست می‌آید، در حال جمع بندی است تا بر اساس آن راهکارهای عملیاتی در نظر گرفته شود.

خسروی ادامه داد: اجرای بخشی از این راهکارها به شهرداری، سازمان‌ها و معاونت‌های آن و بخشی به صنایع، صنعت و معدن، محیط زیست و صنوف داخل شهر مربوط می‌شود.

وی گفت: بخشی نیز به مطالباتی مربوط است که مردم اصفهان از دولت دارند و دولت باید کمک کند تا اصفهان به عنوان یکی از کلانشهرهای مهم ایران از این وضعیت زیست محیطی خارج شود زیرا با خشکی زاینده رود اصفهان در حال تبدیل شدن به شهری غیر قابل زیست است.

مدیر مرکز پایش و کنترل کیفی هوای شهرداری اصفهان اظهار کرد: دولت، نمایندگان مجلس، استاندار، مسئولان و مدیران باید از دولت مطالبه گری داشته باشند تا درصدی از سهم مالیاتی خود را که سالانه حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان است و به خزانه دولت واریز می‌شود، به اصفهان بازگرداند تا بتوان راهکارهایی برای نجات اصفهان از این وضعیت پیدا کرد.

کد خبر 465354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.