مهمترین علت «درد» در نقاط مختلف بدن چیست؟

مدرس سوزن درمانی با اشاره به اینکه منشاء اغلب کمر دردها، گردن دردها و سردردها به علت وجود نقاط ماشه‌ایی در داخل عضلات است، گفت: علت ایجاد این نقاط فشار کاری بیش از حد به عضلات در طول فعالیت‌های روزمره است.

به گزار ش ایمنا، اکبر همتی، فیزیوتراپیست و مدرس سوزن درمانی انجمن فیزیوتراپی، اظهار کرد: آسیب سیستم حرکتی می‌تواند در قالب ضعف، کوتاهی و ناکارآمدی عضلات نمایان شود.

وی افزود: یکی از مهم ترین عوامل ادامه حیات سالم برای همه موجودات زنده، دارا بودن سیستم حرکتی سالم است.

مدرس دوره‌های سوزن درمانی انجمن فیزیوتراپی ایران گفت: سلامت سیستم حرکتی در گرو سالم بودن سیستم عصبی اسکلتی عضلانی است. این سیستم در اثر عوامل زیادی از جمله بیماری‌ها، حوادث و فعالیت‌های سنگین کاری و روزمره می‌تواند آسیب ببیند.

همتی یادآور شد: آسیب به سیستم حرکت می‌تواند خودش را به صورت ناکارآمدی عضلات در قالب ضعف و یا کوتاهی و همچنین دردهای عضلانی خود را نشان دهد.

وی ادامه داد: به طوری که بنا بر مطالعات انجام شده، حدود ۹۰ درصد شکایت مردم از درد و علت مراجعه آنها به پزشکان به خاطر دردهای ناشی از اختلالات سیستم عصبی اسکلتی عضلانی است.

مدرس دوره‌های سوزن درمانی انجمن فیزیوتراپی ایران تاکید کرد: منشاء اغلب کمر دردها، گردن دردها، دردهای شانه، آرنج، ساعد، دست، لگن و حتی سردردها به علت وجود نقاط ماشه‌ایی دردناک در داخل عضلات است

همتی اضافه کرد: علت اصلی ایجاد نقاط بسیار دردناک ماشه‌ایی در داخل عضلات، فشار کاری بیش از حد به عضلات در طول فعالیت‌های روزمره و فعالیت‌های ورزشی و همچنین در اثر تصادفات و وارد شدن ضربات به عضلات است.

وی متذکر شد: علاوه بر این برخی بیماری‌های زمینه‌ای نیز باعث تحریک سیستم عصبی اسکلتی عضلانی و به وجود آمدن این نقاط ماشه‌ایی دردناک در عضلات می‌شود.

این فیزیوتراپیست عامل مهم دیگری که این سیستم را درگیر می‌کند را وضعیت‌های نامناسب در طول فعالیت‌های روزمره دانست و گفت: از شایع ترین این اختلالات وضعیتی در ستون فقرات، وضعیت سر رو به جلو که باعث ایجاد قوز در ستون فقرات پشتی است؛ به طوریکه اگر افراد سعی در اصلاح این وضعیت‌های نامناسب نکنند، می‌تواند در طولانی مدت کل سیستم حرکت را مختل کند.

مدرس سوزن درمانی انجمن فیزیوتراپی، اظهار کرد: با مدرن شدن زندگی و تغییر در شیوه زندگی مردم؛ از جمله مشغول شدن طولانی مدت با گوشی‌های تلفن همراه و کامپیوتر، اختلالات وضعیتی در اندامها علی الخصوص ستون فقرات و شانه‌ها بیشتر شده است.

همتی خاطرنشان کرد: این به نوبه خود باعث ایجاد اختلال مزمن در سیستم حرکتی می‌شود؛ لذا مهم ترین بخش درمان این افراد اصلاح شیوه زندگی، عدم استفاده بیش از حد ازعضلات، رعایت نکات ایمنی در کار، رانندگی و فعالیت‌های روزمره است.

وی به فارس گفت: در صورت وجود درد شدید به خصوص در ستون فقرات و اندامها، یکی از موثرترین درمان‌هایی که توسط فیزیوتراپیستها انجام می‌شود، استفاده از سوزن خشک است.

کد خبر 465261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.