زندگی اولین بانوی مجتهد در جهان اسلام به روایت برنامه مهربانو

برنامه «مهربانو» رادیو تهران به مناسبت فرارسیدن ایام فاطمیه این هفته و هفته آتی به زندگی بانو «نصرت امین» اولین بانوی مجتهد در جهان اسلام اختصاص یافته است.

به گزارش ایمنا، به نقل از روابط عمومی رادیو تهران، زرین کشاورز تهیه کننده برنامه مهربانو گفت: این برنامه کاری از گروه اخلاق و زندگی شهروندی رادیو تهران است که به معرفی زنان موفق و تأثیرگذار در جامعه می‌پردازد. این برنامه پنجشنبه‌ها از ساعت ۱۸:۳۰ در گفتگو با زنان موفق، کارآفرین و متدین و روایت‌هایی از بانوانی که یاد و خاطراتشان تجلی گر زنان موفق ایرانی است، روی آنتن می‌رود.

برنامه مهربانو به مناسبت فرارسیدن ایام فاطمیه این هفته و هفته آتی به زندگی بانو نصرت امین اولین بانوی مجتهد در جهان اسلام اختصاص یافته است.

از بانو امین بیش از ۳۰ عنوان کتاب از جمله یک دوره تفسیر قرآن کریم به جای مانده است. بانو مجتهده امین، به موضوع علم‌آموزی زنان توجه بسیاری داشت به همین سبب در سال ۱۳۴۴ حوزه‌ای به نام «مکتب فاطمه (س)»، ویژه بانوان تأسیس کرد. یکی از مسائل غم انگیز در زندگی این بانوی خودساخته مرگ فرزندان اوست، بانو امین هشت فرزند به دنیا آورد که هفت فرزند به دلیل بیماری از دنیا رفتند. آرامگاه این بانوی متعالی، در شهر اصفهان، محل تولد ایشان است.

مخاطبان در سرتاسر دنیا می‌توانند از طریق وب سایت ضمن استفاده از پخش زنده شبکه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید. در محدوده استان تهران از طریق موج اف. ام ردیف ۹۴ مگاهرتز و ای. ام ردیف ۱۳۳۲ کیلوهرتز می‌توان شنونده این رادیو بود. همچنین شنوندگان از سرتاسر کشور هم می‌توانند شبکه رادیویی تهران را از طریق گیرنده‌های دیجیتال (ست تاپ باکس) دریافت کنند.

سیده نصرت‌بیگم امین معروف به بانو امین (زادهٔ ۱۲۶۵ خ / ۱۳۰۸ ق - درگذشتهٔ ۱۳۶۲ خ / ۱۴۰۳ ق) از عالمان و عارفان زن شیعه اهل ایران بود. وی در سال ۱۲۶۵ خورشیدی (۱۳۰۸ ق) در اصفهان متولد شد. نَسَبش با ۳۰ واسطه به امام سجاد (ع) می‌رسد. از چهار سالگی به فراگرفتن قرآن و از ۱۱ سالگی به تحصیل زبان عربی پرداخت. با اینکه در ۱۵ سالگی ازدواج کرد، اما همراه با همسر داری و تربیت فرزندانش، به تحصیل علم اسلامی نیز ادامه داد. در ۲۰ سالگی به تحصیل فقه و اصول، تفسیر و علم حدیث پرداخت، به زودی به حکمت و فلسفه و در پی آن به عرفان روی آورد. علی‌رغم تمام مشکلاتی که در آن دوران برای تحصیل زنان متدیّن وجود داشت. در ۴۰ سالگی به دنبال سال‌ها تلاش شبانه‌روزی توانست به درجه اجتهاد برسد.

وی پس از پشت سر نهادن مدارج علمی نزد استادانی چون ابوالقاسم زفره‌ای، حسین نظام الدین کچویی، سید ابوالقاسم دهکردی، میرزا علی شیرازی، سید علی نجف آبادی، از علما و مراجعی چون محمدکاظم شیرازی و عبدالکریم حائری، مؤسس حوزه علمیه قم، سید ابراهیم حسینی شیرازی اصطهبناتی، محمدرضا نجفی اصفهانی، مرتضی مظاهری نجفی اصفهانی اجازه اجتهاد دریافت کرد.

در قسمتی از اجازه‌نامه شیرازی در توصیف وی چنین آمده‌است:

«دختر مرحوم حاج سید محمدعلی امین التجّار اصفهانی که بانویی بزرگوار، شریف، اصیل، عالم و فرزانه، برگزیده زنان زمان و مایه شگفتی دورانش می‌باشد، از کسانی است که مدت مدیدی از عمرش و زمان درازی از زندگی‌اش را صرف تحصیل علم نموده‌است.»

کد خبر 465238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.