ایجاد گذر فرهنگی و ادبی در مجاورت آرامگاه کمال‌الدین اصفهانی

رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: ساماندهی و مرمت آرامگاه کمال الدین اسماعیل، شاعر بزرگ، نگینی بر انگشتر فیروزه ای اصفهان خواهد بود.

فریده روشن در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به نامگذاری روز هفتم دی‌ماه به نام کمال‌الدین اسماعیل اصفهانی اظهار کرد: او یکی از شاعران بزرگ قرن هفتم بوده و تنها شاعری است که حافظ از او در ابیات خود یاد کرده که این امر نشان‌دهنده جایگاه ادبی این شاعر است.

به گفته وی، وجود آرامگاه کمال اسماعیل در اصفهان یکی از ظرفیت‌های ارزشمند شهر است که می‌توان در زمینه فرهنگی و گردشگری از آن بهره برد.

رئیس کمیسیون فرهنگی ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه کمال‌الدین اسماعیل در سال ۶۳۵ هجری قمری به دست مغولان به قتل رسید، تصریح کرد: دیوان این شاعر بزرگ بارها در ایران و هند تجدید چاپ شده و آخرین دیوان کمال به تصحیح محمدرضا ضیا، پژوهشگر اصفهانی توسط بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار به چاپ رسیده است.

وی ادامه داد: توجه به وجود شاعرانی همچون کمال و صائب تبریزی، از جمله ظرفیت‌هایی است که می‌توان در راستای نمایان کردن هویت فرهنگی و توسعه گردشگری شهر از آن بهره گرفت.

روشن با بیان اینکه شورای شهر از یک سال و نیم گذشته پیگیر ایجاد مؤلفه‌های ارج نهادن به مقام کمال‌الدین اصفهانی بوده است، تصریح کرد: هر گردشگری به شیراز سفر می‌کند از حافظیه و سعدیه بازدید می‌کند اما جای تعجب است که چرا اصفهانی‌ها از ظرفیت وجود آرامگاه شاعران در شهر خود استفاده نکرده‌اند، از این رو جلساتی با اساتید ادبیات دانشگاه اصفهان و مسئولان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان داشتیم و به این پی بردیم که این مهم مغفول مانده و باید فکری برای آن کرد.

وی ادامه داد: یکی از سیاست‌های کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی شهر، آشنایی با مشاهیر و بزرگان شهر اصفهان است و باید از این ظرفیت استفاده کنیم که در گام نخست باید بستر شناخت برای شهرندان اصفهان و حتی جهانیان فراهم شود.

روشن افزود: با تصویب شورا مقرر شد هفتم دی‌ماه که مصادف با کشته شدن این شاعر بزرگ به دست مغولان است، به نام کمال‌الدین اصفهانی نامگذاری شود.

وی با بیان اینکه ساماندهی و مرمت آرامگاه کمال الدین، نگینی بر انگشتر فیروزه‌ای اصفهان خواهد بود افزود: با توجه به اینکه مقبره‌ای برای این شاعر ساخته نشده است با تاکید شهردار اصفهان و پیگیری سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی، ساخت مقبره‌ای در شأن این شاعر بزرگوار در دستور کار قرار گرفت و مقرر شده پارکی که این آرامگاه در آن قرار دارد، به عنوان گذر فرهنگی و ادبی معرفی شود.

روشن تاکید کرد: در این راستا با همت مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان، سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی و سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اقداماتی در دست اجراست و از ردیف اعتباری سال گذشته ۱۵۰ میلیون تومان هزینه شده و قرار است مقبره‌ای در شأن این شاعر بزرگ احداث شود.

کد خبر 465214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.