کمال‌الملک بنیانگذار نقاشی معاصر است

یک هنرمند گفت: کمال‌الملک بعد از نقاشی قاجار که نقاشی درباری بود، چند گریزگاه در نقاشی ایرانی ایجاد کرد، از حالت پرتره سازی و به اصطلاح شخصیت پردازی به نقاشی‌های اجتماعی حتی منظره سازی روی آورد کاری که تا آن زمان متداول نبود. در اصل می‌توان بنیانگذار سبک نقاشی معاصر ایرانی را کمال‌الملک دانست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این‌روزها تب و تاب انتخاب روزی به عنوان روز ملی نقاشی داغ شده است. برخی زادروز یا سالمرگ کمال‌الملک را برای نام‌گذاری انتخاب کردند، اما بسیاری از پژوهشگران هنری موافق این انتخاب نیستند.

بیشتر بخوانید:

در همین رابطه محمد فخری، هنرمند نقاش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: کمال‌الملک در صدر نقاشان معاصر بعد از قاجار قرار دارد و بیشتر نقاش‌هایی که اسمشان را سنتی کار یا کلاسیک کار می‌گذاریم از شاگردان کمال‌الملک هستند. در تاریخ معاصر هیچ یک از نقاشان به اندازه کمال‌الملک تأثیرگذار نبودند، در نتیجه زادروز کمال‌الملک به عنوان روز ملی نقاشی می‌تواند انتخاب به جایی باشد؛ البته باید تاکید کرد که برای چنین روزی شخص دیگری را نیز نداریم. ممکن است برخی مخالف این انتخاب باشند، اما کمال‌الملک نقش مؤثری در هنر نقاشی ایران داشته است.

وی افزود: علی‌رغم اینکه سبک‌های مختلف هنری وجود دارد، اما تعریف مشخصی برای مکتب نقاشی نیست و اگر بخواهیم تعریفی برای مکتب نقاشی ایرانی داشته باشیم، می‌توان آن را مکتب کمال‌الملک معرفی کرد. کمال‌الملک بعد از نقاشی قاجار که عموماً نقاشی درباری بود، چند گریزگاه در نقاشی ایرانی ایجاد کرد، او از حالت پرتره سازی و به اصطلاح شخصیت پردازی به نقاشی‌های اجتماعی حتی منظره سازی روی آورد؛ کاری که تا آن زمان متداول نبود. در اصل می‌توان بنیانگذار سبک نقاشی معاصر ایرانی را کمال‌الملک دانست.

این هنرمند نقاش ادامه داد: از ویژگی‌های کمال‌الملک می‌توان به نقاش بودن در چند دوره پادشاهی و آشنایی با سبک و تکنیک آن زمان، بنیان‌گذاری اولین آموزش کلاسیک یا عمومی نقاشی و ویژگی‌های شخصیتی و اخلاقی نسبت به هنرجوهای خود اشاره کرد. زمانی که کمال‌الملک به کشورهای مختلف سفر می‌کرد و از سبک‌های مختلف نقاشی تأثیر می‌گرفت، جزو اولین کسانی بود که توانست تلفیقی از هنر شرق و غرب (همان هنر و سبک ایرانی قاجاری و هنری که در آن زمان در غرب متداول بوده) ایجاد کند.

فخری تصریح کرد: زمانی که کمال‌الملک به اروپا سفر کرد سبک مدرنیسم شروع شده بود، اما او نقاشی کلاسیک و مردم پسند را که به اصطلاح نقاشی واقع‌گرا بود سوغات آورد و کمال‌الملک نیز مقلد همان سبک بود. شاید بعد از کمال‌الملک، زادروز استاد فرشچیان برای روز ملی نقاشی گزینه مناسبی باشد، اما تأثیرات کمال‌الملک بیشتر از استاد فرشچیان است. استاد جلیلیان‌پور نیز بنیانگذار سبک نقاشی مدرن ایران است و هم دوره و شاگردان بسیاری داشته است اما کمال‌الملک پیشینه بیشتری دارد و به مسائل اجتماعی نیز بیشتر بها داده است.

کد خبر 465173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.