سختگیری درباره سنگ مزار محمدرضا شجریان

هنگام خاکسپاری استاد شجریان همواره اختلافاتی درباره مکان خاکسپاری وجود داشت و این اختلافات گویی همچنان بعد از گذشت ۸۱ روز از درگذشت ایشان درباره نوع سنگ مزار ادامه دار است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بیش از دو ماه از درگذشت استاد محمدرضا شجریان و خاکسپاری ایشان می‌گذرد، خاکسپاری که البته کم‌حاشیه نبود و در نهایت با تغییر جانمایی مزار ایشان برگزار شد. با این حال این حاشیه‌ها ادامه دارد و هنوز برای مزار این استاد موسیقی ایران سنگی تدارک دیده نشده است.

چندی پیش بود که علت این تاخیر طولانی، «تعیین استانداردها» عنوان شد که از جمله آن‌ها می‌توان ابعاد سنگ، برجستگی‌ها و نوشته‌ها اشاره کرد. اما مشخص نیست که آیا تنها بررسی این موارد چیزی حدود هشتاد روز به طول انجامیده است یا اینکه آیا سنگ قبر آنقدر موضوع حساس و مناقشه برانگیزی است که کار آن تا این حد طول بکشد؟

صفحه رسمی «خانه شجریان» چندی پیش گزارش کرد که سنگ مزار محمدرضا شجریان توسط یکی از اساتید مطرح کشور طراحی شده که به تایید خانواده ایشان نیز رسیده و تنها مرحله نصب آن باقی مانده است. این منبع دلیل این تاخیر را ایرادی می‌داند که مسئولان اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی همچنین متولیان محوطه مقبره فردوسی به آن وارد کردند. سنگ مزار استاد شجریان در ابعاد ۸۰ در ۱۰۰ سانتی متر ساخته شده است اما مسئولان برای تسهیل در رفت و آمد خواستار کاهش ۱۰ سانتی‌متری طول این سنگ شده‌اند.

از طرفی ابوالفضل مکرمی‌فر، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی روز ششم دی‌ماه در مصاحبه‌ای گفته بود: «طراحی و تهیه این سنگ‌مزار ویژه، با توجه به محل نصب آن در محوطه باغ آرامگاه فردوسی و ثبت این اثر شاخص در فهرست آثار ملی ایران مستلزم رعایت ویژگی‌ها و موازین خاص در چارچوب قوانین و ضوابط میراث فرهنگی کشورمان است. این موازین قانونی و ضوابط میراث فرهنگی در چارچوب صورتجلسه و تفاهم‌نامه امضا شده از سوی مسوولان ذیربط در خراسان رضوی و خانواده مرحوم شجریان اعلام و تشریح شده‌اند.»

وی استانداردهای مشخص شده در این تفاهم‌نامه را شامل مواردی همچون لزوم فقدان برجستگی در سنگ‌مزار، ابعاد معین آن و موارد مشابه ذکر کرد که مورد توافق لازم قرار گرفته و بر همین اساس لازم‌الاجرا هستند.

بر اساس اعلام مکرمی‌فر زیرسازی لازم نیز برای نصب سنگ‌مزار استاد فقید موسیقی ایران انجام شده و محل مقبره برای این اقدام آماده است. همچنین طراحی و ساخت سنگ‌مزار مرحوم شجریان بر عهده خانواده آن استاد فقید است. وی همچنین تاکید کرده که شرایط برای نصب سنگ‌مزار در حال تهیه از سوی خانواده مرحوم شجریان، در صورتی که مطابق توافق‌های امضا شده در تفاهم‌نامه باشد، مهیا بوده و بلامانع است.

خانواده شجریان تاکنون هیچ واکنش رسمی نسبت به این اتفاقات نداشتند و مشخص نیست که این سختگیری‌ها آیا برای طراحی سنگ مزار بوده یا اینکه مرحله نصب آن دچار مشکل شده است.

کد خبر 464738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
    1 0
    همیشه طلبکار