«شهروند دیپلمات» دیپلماسی تک‌قطبی را متکثر می‌کند

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: تحقق شهروند دیپلمات باعث برند شدن شهر و کشور و جذب سرمایه‌گذار و گردشگر شده و حوزه دیپلماسی که یک حوزه تک‌قطبی و مونوپل است را به عرصه‌ای متکثر از نقش‌آفرینی چند صد شهروند اصفهانی تبدیل می‌کند.

کوروش خسروی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه شناسایی و حمایت از شهروند دیپلمات‌ها برای اولین بار در کشور به همت اداره امور بین‌الملل شهرداری اصفهان در حال اجراست، اظهار کرد: تحقق مفهوم «شهروند دیپلمات» باعث افزایش مشارکت مردم در توسعه و تقویت روابط بین‌الملل شده و مهمترین کارکرد چنین شهروندی توسعه ارتباطات شهر یا کشور زادگاهش با سایر نقاط جهان است.

وی افزود: شهروند دیپلمات به شهروندانی گفته می‌شود که خارج از عرف دستگاه‌های دیپلماسی و با مناسبات خود باعث توسعه روابط بین دو کشور یا دو شهر می‌شوند بنابراین برگزاری یک رویداد مشترک یا معرفی ظرفیت‌های یک شهر در شهر دیگر از طریق برگزاری همایش در شهر مقصد یا مبدا یا توسعه تعامل از طریق ایجاد وب‌سایت درباره دو شهر یا کشور می‌تواند اقدامی در این عرصه باشد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: همواره از اقداماتی که امور شهر و شهروندی را به خود شهروندان می‌سپارد تجربه خوبی داریم و معتقدم این اتفاق نیز می‌تواند به یک الگوی مناسب تبدیل شود.

وی ادامه داد: تحریم‌ها عامل آزاردهنده‌ای برای توسعه روابط بین‌المللی ایران است بنابراین بهترین راهکار مقابله با تحریم و دخالت خارجی، بکارگیری شهروند دیپلمات‌ها در حوزه‌های مختلف بازرگانی، فرهنگی و ورزشی است چون شهروند دیپلمات خارج از ادبیات معمول دیپلماتیک بوده و تقریباً می‌توان گفت تحت تأثیر تحریم و محدودیت‌ها و دخالت‌های ناشی از آن نیست.

خسروی خاطرنشان کرد: آنقدر وسعت این اقدام زیاد بوده و متکثر است، که قابل رصد نخواهد بود بدین سبب این مفهوم بیش از هرزمانی در شرایطی که دیپلماسی رسمی قادر به تحرک زیاد نیست می‌تواند برای کشور نقش‌آفرینی کند.

بیشتر بخوانید در:

وی افزود: البته هم‌اکنون و پیش از آنکه شهرداری اقدام به حمایت از این شهروندان کند، نمونه‌های زیادی در کشورهای مختلف وجود دارد که به خوبی نقش شهروند دیپلمات را ایفا می‌کنند به‌طور مثال یکی از اصفهانی‌های مقیم مادرید آذرماه سال جاری با هزینه‌های شخصی، برای معرفی اصفهان یک گالری در این شهر دایر کرده و آثار هنرمندان اصفهانی را به نمایش گذاشته است. این فرد بدون اینکه پولی از یک نهاد رسمی ایران دریافت کند، مصداق یک شهروند دیپلمات است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: نمونه دیگر یک برادر دو قلوی اصفهانی مقیم پکن هستند که به سفارش یکی از سازمان‌های چینی یک باغ ایرانی در پکن ایجاد کرده‌اند تا شهروند چینی که امکان سفر به ایران را ندارد یا اگر سفر کند امکان حضور در چنین باغی را ندارد در همان شهر پکن بتواند از امکانی که فراهم شده استفاده کند.

وی تاکید کرد: یقیناً تحقق شهروند دیپلمات باعث برند شدن شهر و کشور و جذب سرمایه‌گذار و گردشگر شده و حوزه دیپلماسی که یک حوزه تک‌قطبی و مونوپل است را به عرصه‌ای متکثر از نقش‌آفرینی چند صد شهروند اصفهانی تبدیل می‌کند، شهروندانی که در عرصه بین‌المللی و شناساندن اصفهان به جهان اثربخشی خود را دارند.

کد خبر 464717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.