۴۸ تروریست در لیست انتقام خون حاج قاسم

نزدیک شدن ترکیه به اسرائیل، حاشیه‌های حضور قالیباف، ضرغامی و احمدی نژاد در انتخابات ۱۴۰۰ از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه هشتم دی ماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ادامه جاه‌طلبی‌های اردوغان» به بررسی نزدیک شدن ترکیه به اسرائیل پرداخت و نوشت: در روزهایی که از سویی اتحاد اعراب و اسرائیل درباره صلح ابراهیم مطرح است و امارات و بحرین و مراکش بدان پیوسته‌اند و از سویی دیگر سایر کشورهای عربی مانند سودان و عمان از آن استقبال می‌کنند و جذابیت این طرح صلح برای عربستان‌ سعودی نیز آنقدر هست که آسمانش را به روی پروازهای اسرائیلی باز می‌کند و حتی خبرهایی از دیدارهای پنهانی نتانیاهو و بن‌سلمان منتشر می‌شود و البته اختلاف‌نظرهایی هم بین بن‌سلمان و ملک‌سلمان بر سر این موضوع به وجود می‌آید؛ در این میان کشورهایی هستند که برخلاف جو مثبت دوستی اعراب و اسرائیل و اظهارات سازمان ملل و اروپا به‌شدت از این صلح انتقاد کرده و آن را خلاف و خیانت به اسلام و البته فلسطینیان می‌دانستند.

یکی از آنها ایران است کما اینکه مقامات کشورمان دراین‌باره هشدارهایی نیز به امارات داده‌اند و اینکه مسئولیت هرگونه ناامنی بعد از این صلح را این کشور می‌دانند. در این میان نیز ورود زیردریایی به خلیج‌فارس نیز مزید برعلت شده تا تنش‌ها افزون یابد. از سویی دیگر اما ترکیه و اردوغان بودند که از این صلح به هیچ عنوان استقبال نمی‌کنند. اردوغان نیز در این راستا پشت تهران بود و این صلح را مشکوک و خیانت به فلسطین می‌دانست. البته دلیل روابط تیره ترکیه و اسرائیل به زمان جنگ سال ۲۰۰۸ در غزه به‌خصوص پس از حادثه سال ۲۰۱۰ موسوم به «کشتی مرمره» (که در آن نیروهای اسرائیلی به فعالان ترکی که برای شکستن محاصره سعی در رسیدن به نوار غزه داشتند، حمله کردند) نیز مرتبط است. ترکیه و رژیم صهیونیستی طی سال‌های اخیر با وجود حفظ روابط گسترده تجاری، در بعد دیپلماتیک و سیاسی مناسبات پرتنشی را طی کردند که در نهایت سال ۲۰۱۸ منجر به اخراج سفرای هر دو شد. اما در این ماه‌های اخیر اتفاقات دیگری هم رخ داد که اساساً به نظر می‌آید مسیر جدیدی را هم بر سر راه ترکیه و اسرائیل قرار داده است.

جنگ جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر قره‌باغ شاید یکی از دلایل این مسیر است. جنگ قره‌باغ اساساً باعث نزدیکی اردوغان و حمایت تمام‌قد ترکیه از آذربایجان شد؛ امری که طبیعی هم به نظر می‌آمد، اما از طرفی دیگر، اسرائیل و آذربایجان هم به یکدیگر نزدیک‌تر از همیشه شدند. این دو از خیلی سال‌ها پیش از قره‌باغ نیز همواره رابطه سیاسی امنیتی داشتند. مهم‌ترین خریدار انرژی آذربایجان، اسرائیل است. اسرائیل ۴۰ درصد نفت خود را از جمهوری آذربایجان تهیه می‌کند. از سویی، رژیم‌صهیونیستی نیز میلیاردها دلار تسلیحات به آذربایجان داده و جنگ‌افزارهای امروز آذربایجان بیشتر اسرائیلی است. آنچه باعث پیروزی آذربایجان نیز شد همین جنگ‌افزارهایش بود و این شاید آغاز اظهارات اخیر اردوغان در مورد تمایلش به عادی‌سازی روابط با اسرائیل و دست دوستی اردوغان به سمت نتانیاهو باشد.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سودای پاستور این سه نفر» به بررسی حاشیه‌های حضور قالیباف، ضرغامی و احمدی نژاد در انتخابات ۱۴۰۰ پرداخت و نوشت: انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ می‌تواند از جهات بسیاری متفاوت و منحصر به فرد باشد. اصولگرایان هرچند عرصه را خالی برای رقابت می‌دانند با این حال توافق نهایی در خصوص یک کاندیدا همچنان در هاله‌ای از ابهام است. ضمن اینکه برخی چهره‌ها نیز به عنوان کاندیداهای مستقل می‌توانند بازی رقابت را متفاوت از قبل کند.

با این همه اما غیر از سردار حسین دهقان که رسماً اعلام حضور کرده است سه نفر هستند که شاید حضورشان با جنجال بیشتری در سپهر سیاسی همراه باشد. سه نفری که البته هر کدام از یک خاستگاه سیاسی می‌آیند، اما شاید بعید باشد که بتوان هر کدام از آنها را برای حمایت دیگری متقاعد کرد. عزت الله ضرغامی، محمد باقر قالیباف و محمود احمدی نژاد.

در این گزارش به احتمال حضور این سه نفر در رقابت‌های انتخاباتی پرداخته خواهد شد.

قالیباف سه بار بخت خود را برای حضور روی صندلی ریاست قوه مجریه امتحان کرد که البته در بار سوم به نفع ابراهیم رئیسی کنار رفت. با این همه اما تحرکات او سفرهای استانی‌اش که در قالب رئیس مجلس توجیهی ندارد نشان از عزم او برای حضور در رقابت‌های ریاست جمهوری ۱۴۰۰ است.

با این همه اما برخی اصولگرایان معتقدند محمد باقر قالیباف گزینه مناسب‌تری برای انتخابات است. امروز در حالی برخی طیف‌های اصولگرا از ریاست جمهوری نظامی‌ها حمایت می‌کنند که مدیریت ۱۲ ساله قالیباف بر شهرداری تهران، یک نمونه عالی از چنین تجربه‌ای است. آیا مدیریت یک نظامی بر شهرداری تجربه‌ای کاملاً موفق و بی‌عیب و نقص بوده است؟

هرچند برخی از اصولگرایان قالیباف را مدیری سختکوش، خستگی ناپذیر، پیگیر و جهادی معرفی می‌کنند، اما رئیس فعلی مجلس شورای اسلامی در کارنامه مدیریتی خود نقاط مبهم و پرسش برانگیز زیادی بر جا گذاشت که هنوز هم به درستی به آنان پاسخ داده نشده است. از عجایب سیاست در ایران این است که فردی با ابهامات بزرگ در کارنامه مدیریتی خود سمت‌های بالاتری را هم کسب می‌کند.

اما قالیباف در همه این دوره‌ها چهره‌های متفاوتی از خود نشان داده است. وقتی که قالیباف سال ۸۴ نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد، هنوز طبقه متوسط بر ساحت‌های اجتماعی و سیاسی ایران سیطره داشت و عصر، عصر مدرنیسم و نوگرایی بود. طبیعتاً قالیباف نیز با عکس‌های شیک، با لباس کاپیتانی و کنار هواپیمای ایرباس، سعی کرد خود را مردی از جنس زمانه نشان دهد، اما دست بر قضا، یک ضد مدرنیسم پیروز این رقابت شد.

قالیباف در سال ۹۲ خود را مدیری جهادی معرفی کرد که در میانه سیاست ایستاده است؛ مدیری عمل‌گرا که عمل‌گرایی‌اش بر جناح بندی‌ها ارجحیت دارد. وقتی به سال ۹۶ رسید، دیگر یک مدیر اصولگرا، با تب تند مردم‌گرایی و ساده زیستی و دل نگرانی برای فقرا ظاهر شد. حالا از لباس کاپیتانی سال ۸۴ کت و شلوار سال ۹۲، رسیده بود به کاپشن احمدی نژادی.

حالا هم در مقام رئیس مجلس، محاسن صورت را بلند کرده و هیبت دیگری به خود گرفته است. اما بیراه نیست اگر بگوییم همه این تغییر ظاهرها و تغییرات رفتار فردی، هم‌راستا بود با جابه‌جایی‌های سیاسی او در میان بازیگران قدرت. هرچه بود، اصلی‌ترین مشخصه قالیباف طی همه این سال‌ها، تعلیق بود؛ تعلیق محض.

اصولگرایی که پیوند سیاسی نداشت، مدیری که نیرو نداشت و حالا شخصیتی که هنوز بر صندلی ریاست مجلس قرار نیافته است. به این ترتیب اصلاً عجیب نخواهد بود اگر قالیباف بخواهد بار دیگر بخت خود را برای دستیابی به صندلی ریاست جمهوری بیازماید. چه، در زمین سیاستی که هموار نیست، بخت اصلی‌ترین برگ برنده است.

روزنامه همدلی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «امتیاز انتخاباتی برای ائمه جمعه» به بررسی تفسیرهای مختلف از طرح جدید مجلس پرداخت و نوشت: طرح اصلاح قانون انتخابات در حالی از سوی مجلس شورای اسلامی به تصویب می‌رسد که خیلی از فعالان سیاسی احتمال پایین بودن مشارکت مردم پای صندوق‌های رأی را همچون انتخابات مجلس یازدهم زیاد می‌دانند. چنین گمانه‌ای موجب شده تا دستگاه‌ها و نهادهای مختلف یکی از مباحث اصلی خود را پاسخگویی به روش‌های افزایش مشارکت اجتماعی در انتخابات کنند، اما مجلس شورای اسلامی نه در طرح اخیر انتخاباتی‌اش و نه در دیگر طرح‌ها و مصوبات این چند ماه، به این موضوع نپرداخته است.

گویی این طرح در واکنش به تعداد زیاد ثبت نام‌ها برای کاندیداتوری انتخابات مطرح شده تا بار بخشی از بررسی صلاحیت‌ها را از دوش شورای نگهبان بردارد. در هر دوره از انتخابات ریاست جمهوری به وضوح با سطح گسترده‌ای از مزاح در رسانه‌ها درباره ثبت نام مردم عادی هستیم. نتیجه چنین برخوردی از سوی رسانه‌ها نهایتاً منجر به طرح اصلاح قانون انتخابات شده است؛ طرحی که قرار است جلوی این مردم عادی و تعداد زیاد کاندیداها را در ثبت نام انتخابات بگیرد.

این در حالی است که نمایندگان اصول‌گرای مجلس یازدهم انتخاب حسن روحانی را علت اصلی مشکلات امروز کشور می‌دانند، اما با همین معیارهای جدید نمایندگان نیز احتمالاً حسن روحانی از فیلتر بررسی صلاحیت شورای نگهبان عبور می‌کرد؛ بنابراین، این پرسش مطرح است که مجلس برای افزایش مشارکت عمومی در انتخابات چه راهکارهایی دارد. چه امیدی را در این مقطع زمانی می‌تواند به جامعه تزریق کند تا بهبود معیشت و رفاه را به آنان نوید بدهد. مجلس یازدهم باید پاسخ بدهد در حالی که بحران کرونا بر جمعیت بیکاران افزوده، چه نظارت‌هایی باید بر دولت انجام دهند و در چه ماده‌های قانونی شاهد زیرپا گذاشتن قانون هستیم تا بخشی از مشکلات امروز جامعه سبک‌تر شود.

سیدناصر قوامی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب که تجربه نمایندگی کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس ششم را دارد و مدتی قاضی دیوان عالی بوده، معتقد است که اولین انتقاد به نمایندگان مجلس یازدهم در تدوین طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، نحوه تدوین آن است. قوامی در گفت‌وگو با همدلی با بیان این‌که نمایندگان حتی در نحوه نگارش و قانون‌گذاری نیز مشکل دارند، گفت: «اولین طرح نمایندگان در خصوص انتخابات مشکلات زیادی داشت و همین امر موجب شد تا آن را تغییر دهند.»

وی با اشاره به این‌که به ماده ۳۵ قانون انتخابات ریاست جمهوری چندین ماده اضافه کرده‌اند، تأکید کرد: «در حالی که به طور معمول در قانون‌گذاری بند و تبصره به ماده اضافه می‌کنند.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به این‌که ممکن است اراده افرادی بیرون از مجلس نیز بر تصویب این طرح باشد، گفت: «از این جهت احتمال این وجود دارد که شورای نگهبان با طرح مصوب مجلس شورای اسلامی نیز موافقت کند.»

قوامی با تاکید بر توصیه امام خمینی (ره) مبنی بر عدم شرکت نظامیان و ائمه جمعه در انتخابات شورای اسلامی گفت: «حضرت امام (ره) مصرّ بود که نظامیان در سیاست دخالت نکنند؛ چراکه این مسئله به ضرر نظامیان خواهد بود. نظامیان باید برای حفظ حدود و مرزهای کشور مستقل باشند و از این جهت باید مورد حمایت تمام مردم کشور قرار بگیرند؛ در حالی که حضور نظامیان در سیاست مستقل بودن آنان را سلب می‌کند.»

وی افزود: «شورای نگهبان برای تأیید یا رد صلاحیت نیازی به تصویب قانون در مجلس ندارد و هر قانونی شورای نگهبان را محدود کند، خلاف شرع است. این نهاد برای خود اختیارات نامحدود قائل است و بر همین اساس بود که آیت‌الله‌هاشمی رفسنجانی را در سال ۹۲ رد صلاحیت کردند.»

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سکوت سنگین بهارستان» به بررسی گزارش دیوان محاسبات درباره شرکت‌های دولتی پرداخت و نوشت: با وجود آنکه دیوان محاسبات روی بودجه شرکت‌های دولتی - جایی که از آن به‌عنوان حیاط‌خلوت دولت نام برده و گفته می‌شود همه خاصه‌خرجی‌ها در اینجا صورت می‌گیرد- تحقیق مبسوط کرده و گزارش آن را به مجلس ارائه داده است اما تاکنون مجلس از انتشار این گزارش خودداری کرده است. در یک اشاره مختصر از سوی رئیس سابق دیوان محاسبات که سال گذشته در صحن مجلس طی قرائت گزارشی، صورت گرفت، چند نکته بسیار تأمل‌برانگیز دیده می‌شود. نخست اینکه تعداد شرکت‌های زیان‌ده درحالی‌که ۱۰ شرکت پیش‌بینی شده بود اما در واقعیت ۱۹۴ شرکت زیان‌ده در گزارش قید شده است. دوم اینکه زیان شرکت‌ها درحالی‌که سه هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود، در واقعیت ۵۳ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

یک منبع مطلع به «شرق» گفت: در مقطع زمانی هشت‌ساله که بدهی دولت، در بودجه عمومی هشت‌برابر شده، بدهی شرکت‌های دولتی در همین مدت ۲۳ برابر شده است. این به مفهوم آن است که در یک شرایط بحرانی، شرکت‌های دولتی تبدیل به حیاط‌خلوتی شد که بخش عمده کارهای مالی بدون توجیه بودجه‌ای را انجام داده و خاصه‌خرجی‌های خارج از قاعده از طریق شرکت‌های دولتی انجام شده و نهایتاً گفته شده اوضاع و احوال شرکت‌ها انعکاس پیدا نمی‌کند. بنابراین من می‌خواهم عرض کنم سکوتی که تا امروز با وجود تأکید قانون درباره انتشار گزارش دیوان محاسبات درباره شرکت‌های دولتی شده، یک اقدام مشکوک از ناحیه مجلس جدید ارزیابی می‌شود.

وی اظهار کرد: ازآنجاکه شرکت‌های دولتی محل اصلی ریخت‌وپاش‌ها و مخارج بی‌ضابطه و ایجاد وابستگی کشور به واردات است، در مجلس قبلی تغییری در آئین‌نامه داخلی مجلس ایجاد شد که طبق آن دولت بودجه شرکت‌های دولتی را یک ماه زودتر به مجلس بفرستد. هرچند دولت این وظیفه را انجام داد و یک ماه زودتر بودجه شرکت‌های دولتی را به مجلس تقدیم کرد و هرچند دیوان محاسبات روی این بودجه کار کرد اما هیچ‌گاه نتیجه گزارش دیوان محاسبات در مجلس قرائت نشد. این یک اقدام مشکوک و تلاش فسادزا ارزیابی می‌شود و باید امیدوار بود نمایندگان مجلس این درخواست را از هیئت‌رئیسه مجلس داشته باشند که هرچه سریع‌تر گزارش دیوان محاسبات قرائت شود.

این منبع مطلع ادامه داد: سال گذشته طبق همان گزارش دیوان محاسبات، مجلس گزارش بسیار مختصری از بودجه شرکت‌ها ارائه کرد که می‌تواند نکات بسیاری را روشن کند. بر اساس تحقیقاتی که ما انجام داده‌ایم، این نتایج برای سال ۱۳۹۹ می‌تواند بسیار تامل‌برانگیزتر و خطرناک‌تر باشد. بر اساس تأکید کارشناسان دیوان محاسبات در گزارش سال جاری وضعیت بانک‌های دولتی که در سال گذشته حذف شده بود، دوباره قید شد.

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «۴۸ تروریست در لیست انتقام خون حاج قاسم» به بررسی اظهارت روز گذشته امیرعبداللهیان در نشست خبری سالگرد شهادت سردار سلیمانی پرداخت و نوشت: امیر عبداللهیان در این نشست گفت: شروع رسمی برنامه‌های سالگرد در روزهای اخیر با دیدار خانواده شهید و اعضای ستاد برگزارکننده با مقام معظم رهبری بود که نشست امروز (یکشنبه) درواقع نواختن زنگ شروع اجرایی برنامه‌ها در سراسر کشور و همچنین برنامه‌های متنوعی که دوستداران سردار در منطقه و در نقاط مختلف جهان برنامه‌ریزی کردند خواهد بود.

وی افزود: باید تأکید کنم اجرای برنامه‌های سالگرد حداقل یک بازه زمانی ۱۰ روزه دارد که این برنامه‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده تا با روز ۲۷ دی‌ماه همزمان با نقطه عطف در خطبه تاریخی مقام معظم رهبری در رسای سردار سلیمانی و نامیدن او و سربازان نیروی قدس به‌عنوان سربازان بدون مرز مصادف شود.

وی با اشاره و تأکید بر اینکه ویژگی اصلی این برنامه‌ها مردمی بودن است، افزود: فراخوان مقاله، کتاب و مسابقات فرهنگی و مسابقات هنری انجام شده که شاید بارزترین فراخوان، فراخوان مرد میدان است که در آن نماهنگ، سرود، کلیپ و مستند تولید خواهد شد و نیز برگزاری مسابقات متنوع فرهنگی و هنری در سطح داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی انجام می‌شود.

عبداللهیان بیان داشت: بسیج و سپاه پاسداران پویشی تحت عنوان سردار سلیمانی راه‌اندازی کرده‌اند که با همکاری مشترک نیروهای بسیج و نیروهای مدافع سلامت در بحث مبارزه با کرونا است که این موضوع دقیقاً در آستانه سالگرد سردار سلیمانی آغاز شد.

عبداللهیان گفت: در حوزه برنامه‌های فیزیکی که انجام می‌شود پیش‌بینی شده در روز ۱۲ دی‌ماه یک همایش حضوری و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تهران برگزار شود که در این همایش شخصیت‌های داخلی و مهمانان خارجی حضور دارند و سخنرانی خواهند داشت اما به خاطر مسائل کرونایی محدودیت‌هایی وجود خواهد داشت. این برنامه به‌صورت زنده پوشش داده خواهد شد.

وی افزود: ذکر خاطرات و تاریخ مستند زندگی سردار سلیمانی با یک حساسیت خاصی از سوی بنیاد سردار سلیمانی دنبال می‌شود که این بنیاد یکی از اصلی‌ترین وظایفش جلوگیری از تحریف اندیشه‌های سردار سلیمانی است و در این رابطه با حساسیت زیاد عمل خواهد کرد.

کد خبر 464694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.